Hyundai Tucson s turbodieselem 2.0 CRDi
Jihokorejská automobilka Hyundai vyrábí dnes už tři modely s pohonem všech kol. Vedle Santa Fe a Terracana ještě Tucson. Zákonitě tak vyvstává otázka, jestli si vzájemně nekonkurují?
Nápadným znakem modelů vyšších výbav jsou plastové nárazníky přecházející v lemy blatníků a ochranné lišty na spodní části karoserie. My jsme měli k dispozici bez plastového obložení, ale se vznětovým přeplňovaným dvoulitrem.
Ačkoliv se vyznačuje spíš kompaktními rozměry, tak vypadá poměrně mohutně, a právě to je i jeden z důvodů, proč jej řadit mezi SUV. K dalším pak patří ochrana spodní části, vyšší světlost 195 mm a samozřejmě pohon 4x4. Jedině co bychom od SUV očekávali je větší zavazadlový prostor. Ten svými 325 litry nepatří u Tucsona rozhodně k největším. Ještě, že můžeme zadní sedadla sklopit a zvětšíme objem na 805 litrů. Naopak jsme ocenili plastové obložení celého prostoru včetně zadní části opěradel.
Praktické je také výklopné zadní okno, především ve stísněných parkovacích prostorách, kde nejde otevřít celá výklopná stěna, která sahá až k podlaze.
Díky o 10 cm delšímu rozvoru než u Santa Fe a šířce vozu 1,8 metru, která je v této kategorii nadprůměrná, poskytují zadní sedadla pohodlí třem osobám vyššího vzrůstu.
Uspořádání a výbava přístrojové desky se takřka neliší od běžných cestovních automobilů. Ukazatele, kterým vévodí velký rychloměr, jsou dobře čitelné a na správném a logickém místě, snad jen kromě zapínání mlhovek na středovém panelu. Zajímavostí je odmrazovač skla předního okna tlačítkem vpravo od volantu.
Námi zkoušený model byl vybaven vznětovým přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem, pochopitelně se vstřikováním common-rail a variabilním nastavením lopatek turbodmychadla. Jeho točivý moment 305 N.m je k dispozici od 1800 do 2500 otáček. Motor spojený se šestistupňovou mechanickou převodovkou se teď už lépe vyrovná s 1,7 tuny těžkým automobilem, oproti předchozímu typu 1.7. Takže nám dnes poskytuje i velice slušnou dynamiku, což dokazuje zrychlení 11,1 sekundy z 0 na 100 km/h. Ani s průměrnou spotřebou něco málo nad 7 litrů na tom není Tucson špatně.
Dlouhý rozvor 2,6 metru zajišťuje vozu velice slušnou stabilitu, v zatáčkách se chová neutrálně a čtyři kotoučové brzdy se dobře vypořádají s hmotností. Dobře nastavené odpružení snižuje naklánění karosérie při rychlejším projíždění zatáček na přijatelnou mez.
Na asfaltu nebo rovné polní či lesní cestě je 100 procent točivého momentu přenášeno pouze na přední kola a Tucson se chová jako osobní automobil. Za snížené adheze, respektive trakční schopnosti, elektronicky řízená soustava Borg Warner připojí pohon zadních kol bez zásahu řidiče.
Před výjezdem do náročného terénu, nebo na sníh či do bláta si však raději tlačítkem 4WD, vlevo od volantu, navolíme rozdělení síly v poměru 50:50, čímž se zvýší záběr kol. Pak se nemusíte bát ani podmáčené louky. Ovšem jen do rychlosti 35 km/h, protože pracuje bez mezinápravového diferenciálu.
V tu chvíli je točivý moment přenášen lamelovou spojkou mezi přední a zadní nápravu stejným dílem. Při překročení této rychlosti řídicí jednotka automaticky vypne pohon 4x4 a výkon rozděluje podle okamžitých podmínek.
Na nerovných cestách se tuhý podvozek dobře vyrovná s terénními překážkami, na čemž se podílí i tuhá konstrukce karosérie.
Hyundai Tucson je k dispozici ve třech stupních výbavy - Active 4x4, Dynamic a Elegance, přičemž vyšší výbavy se liší jen drobnostmi. V základu je vybaven mj. šesti airbagy, systémem ABS + EBD, protiprokluzovým TCS, elektricky ovládanými zrcátky, manuální klimatizací apod. Se vznětovým motorem 2.0 CDRi stojí 699 900 Kč, s benzinovým dvouliterm o stejném výkonu je o 100 000 Kč levnější. Nejdražší provedení Elegance přijde jak s turbodieselem, tak i vidlicovým šestiválcem 2.7 na 779 900 Kč.
Hyundai Tucson nazvaný podobně jako Santa Fe podle města nedaleko Phoenixu v Arizoně je dalším přírůstkem do SUV. Tento segment společně s offroady by měl v příštích letech vykázat značný nárůst prodejů. Hyundai tedy neponechává nic náhodě.
Základní technické údaje:
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 1991 cm³
Výkon 140 k (103 kW) při 4000/min
Toč.moment: 305 N.m při 1800-2500/min
Rychlost: 177 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,1 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin.) 8,9/6,2/7,1 l/100 km
Rozměry: 4325 x 1830 x 1730 mm
Rozvor: 2630 mm
Základní cena: 699 900 Kč (N1 606 141 Kč)
Jindřich Lasík, 16.6.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout