Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

ŠKODA vystavuje na Techno Classica Essen

Na právě probíhajícím 26.ročníku největšího veteránského veletrhu na světě Techno Classica Essen vystavuje ŠKODA AUTO dvanáct milníků ze své historie. Jedná se o motocykly a repliku prvního vozu Laurin Klement, dále modely z 30. až 50.let, ale třeba i model Forman z roku 1993.

„ŠKODA patří mezi automobilky s nejdelší tradicí na světě,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. „V téměř 119leté historii společnosti se objevila řada vozů, které rozhodujícím způsobem nasměrovaly další vývoj automobilky a značky. Na Techno Classica představíme hned dvanáct těchto milníků, mezi nimi i repliku prvního automobilu značky L&K, typu Voiturette A-“ Expozice vznikla ve spolupráci se společností ŠKODA AUTO Deutschland.

Václav Laurin a Václav Klement položili základní kámen úspěšné historie značky ŠKODA výrobou jízdních kol a od roku 1899 také motocyklů. Z této éry představuje škodovka na Techno Classica hned tři motocykly. V Essenu bude k vidění motocykleta Laurin & Klement TB z roku 1902, motocykleta L&K L 80 z roku 1903 a motocykleta L&K CCR z roku 1905.
V prosinci 1905 představila mladá firma L&K svůj první automobil: Voiturette A (z francouzštiny: vozíček, malé auto). Na výstavě mohou návštěvníci vidět pojízdnou věrnou repliku vozu v provedení z roku 1906. Voiturette A byla ve své době senzací, v neposlední řadě i kvůli kapalinou chlazenému motoru a nízké ceně pouhých 3.600 korun. Pod kapotou pracuje dvouválcový motor o objemu 1.100 cm³ a výkonu 7 k.

S vozem L&K Typ S z roku 1911 se v Essenu představuje jeden z vůbec nejúspěšnějších modelů značky Laurin & Klement. V letech 1911 až 1925 bylo v různých provedeních vyrobeno zhruba 2.000 vozů této modelové řady, u níž zákazníci oceňovali především vysokou provozní spolehlivost. Typ S byl poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 1.771 cm³ a výkonu 14 k.

V červnu 1925 došlo ke sloučení společnosti L&K se Škodovými závody v Plzni, které byly již tehdy největším českým průmyslovým podnikem. Tuto dobu reprezentuje model vyšší třídy L&K ŠKODA Typ 110.
S revolučně lehkou a cenově výhodnou koncepcí vozu přišla v roce 1934 ŠKODA Popular. V Essenu ji prezentuje atraktivní provedení ŠKODA 420 Popular Roadster z roku 1935. Modelem Popular se širokým vrstvám zákazníků splnil dávný sen o vlastnictví automobilu, Popular navíc založil i novou a úspěšnou řadu vozů ŠKODA s moderním páteřovým rámem (namísto do té doby používaného žebřinového rámu), motory s rozvodem OHV a vylepšenou technikou. V letech 1934 až 1945 bylo prodáno více než 5.000 vozů této modelové řady.

Milníkem z doby po druhé světové válce byla na jaře 1952 představená ŠKODA 1200. Vůz měl jako první model značky celokovovou karoserii místo do té doby obvyklé smíšené konstrukce ze dřeva a plechu. Prostorný sedan se stupňovitou zádí byl navíc prvním modelem ŠKODA, testovaným v aerodynamickém tunelu.

Vedle tohoto exempláře z muzejních sbírek bude v Essenu k vidění také ŠKODA 440, která odpověděla na sílící volání obyvatel Československa po cenově výhodném, lidovém, ale přitom moderním automobilu. Číslovka 440 symbolizuje čtyři válce a výkon 40 k. Vůz byl známější pod lidovým označením „Spartak“. Tento model sjížděl z linky pět let, celkem bylo vyrobeno 75.417 vozů.

Kulaté 50. výročí oslavuje na výstavě ŠKODA 1000 MB, poprvé představená na jaře 1964, v Essenu lze obdivovat vůz z roku 1966 ze sbírek Muzea. Jako první vůz ŠKODA s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií představoval typ 1000 MB začátek nové éry mladoboleslavské automobilky. Celkem bylo v období od dubna 1964 do srpna 1969 vyrobeno 443.156 vozů řady ŠKODA 1000 MB. Více než polovina z nich se exportovala, tento model se prodával až na Novém Zélandu a v Austrálii.
Důležitým zástupcem pozdějších generací škodovek s motorem vzadu byla v osmdesátých letech ŠKODA Rapid – dvoudveřové kupé, vycházející z modelové řady 105/120. V Essenu je k vidění Rapid 135, do kterého se montoval nový celohliníkový motor 1,3 l o výkonu 43 kW, později používaný i v modelu ŠKODA Favorit.
Posledním z tuctu milníků značky ŠKODA, představených na výstavě v Essenu, je ŠKODA Forman z roku 1993. Jde o kombi modelové řady ŠKODA Favorit, která byla poprvé představena v roce 1987 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Favorit předznamenal vývoj moderní koncepce vozů s motorem vpředu, pohonem předních kol, variabilním interiérem a velkými pátými dveřmi. Z pásu sjel celkem zhruba milion těchto vozů (ve verzích hatchback, kombi a pickup).

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar