Automobilové dějiny pod Svatou Barborou
Na kutnohorskou veteran rally se dostavilo sedmatřicet předválečných historických automobilů nejen českých majitelů, ale i rakouských, polských, německých a slovenských. Škoda, že účast byla ochuzena o čtyři skvosty, včetně nejstaršího vozu Jackson.
Veteránská soutěž v Kutné hoře je soutěží jen zčásti. O výsledcích vlastně rozhodují jen čtyři jízdy pravidelnosti do vrchu na Kaňk. Sobotní odpoledne je pak vyhrazené spanilé jízdě v koloně, za policejní asistence, letos na hrad Český Šternberk.
I bez vozů Jackson, Steyr XX, Oldsmobile F-32, Nash 480 a De Soto byla přehlídka historických automobilů hodně pestrá a zároveň kvalitní. Nejstarší automobil, belgický FN 1560 Phaeton, přivezl rakouský majitel Stefan Scholz. Značka FN je jednou z mála belgických firem, které „přežily“ poměrně dlouhou dobu. Jinak totiž v Belgii existovalo v počátcích motorismu na 140 automobilových značek, ale mnoho z nich vyrobilo pouze prototypy. Firma FN byla založená v 1895, kdy vyráběla jízdní kola, ale už o dva roky později představila první Voiturettu s motorem o objemu 954 cm³. Před první světovou válkou vyráběla 26 typů převážně se čtyřválcovými motory s objemem od 1300 do 2300 cm³. Z technického hlediska měly náskok před konkurencí. Už první automobily měly například kulatý volant, od roku 1902 skloněný.
Velice zajímavý automobil přivezl do Kutné Hory pan Zdeněk Renc. Jeho Morris 8E Special z roku 1938 se dochoval pouze v jediném exempláři a navíc v originálním stavu. Původní tovární závodní automobil se čtyřválcem o objemu 950 cm³ a výkonu 40 k má hliníkovou karosérii stylu Brooklands.
Letos v únoru dovezl do České republiky pan Zdeněk Touš nádherný francouzský automobil Delage GE typ D1. Podvozek vyrobený v Paříři byl v roce 1923 poslán do karosárny Peel s v australském Brisbane, kde dostal karosérii Torpedo – Dual Crowl. Zážehový čtyřválec o objemu 2,1 litru dosahuje výkonu 36 k.
Co by to bylo za veteránskou soutěž bez alespoň jedné bugatky. Manželé Stanislav a Markéta Profeldovi, kteří pomalu každý víkend tráví na nějaké akci, opět „vytáhli“ ze své sbírky Typ 44, z roku 1929.
Soutěží v Kutné Hoře nám bohužel veteránská sezona pomalu končí, z větších akcí nás čeká jen jízda do vrchu Zbraslav – Jíloviště, Rallye Moravia v Jeseníkách, jízda Brno – Soběšice, Ecce Homo a Oldtimer rallye v Mladé Bolaslavi.
J.Lasík, 24.8.2011
I bez vozů Jackson, Steyr XX, Oldsmobile F-32, Nash 480 a De Soto byla přehlídka historických automobilů hodně pestrá a zároveň kvalitní. Nejstarší automobil, belgický FN 1560 Phaeton, přivezl rakouský majitel Stefan Scholz. Značka FN je jednou z mála belgických firem, které „přežily“ poměrně dlouhou dobu. Jinak totiž v Belgii existovalo v počátcích motorismu na 140 automobilových značek, ale mnoho z nich vyrobilo pouze prototypy. Firma FN byla založená v 1895, kdy vyráběla jízdní kola, ale už o dva roky později představila první Voiturettu s motorem o objemu 954 cm³. Před první světovou válkou vyráběla 26 typů převážně se čtyřválcovými motory s objemem od 1300 do 2300 cm³. Z technického hlediska měly náskok před konkurencí. Už první automobily měly například kulatý volant, od roku 1902 skloněný.
Velice zajímavý automobil přivezl do Kutné Hory pan Zdeněk Renc. Jeho Morris 8E Special z roku 1938 se dochoval pouze v jediném exempláři a navíc v originálním stavu. Původní tovární závodní automobil se čtyřválcem o objemu 950 cm³ a výkonu 40 k má hliníkovou karosérii stylu Brooklands.
Letos v únoru dovezl do České republiky pan Zdeněk Touš nádherný francouzský automobil Delage GE typ D1. Podvozek vyrobený v Paříři byl v roce 1923 poslán do karosárny Peel s v australském Brisbane, kde dostal karosérii Torpedo – Dual Crowl. Zážehový čtyřválec o objemu 2,1 litru dosahuje výkonu 36 k.
Co by to bylo za veteránskou soutěž bez alespoň jedné bugatky. Manželé Stanislav a Markéta Profeldovi, kteří pomalu každý víkend tráví na nějaké akci, opět „vytáhli“ ze své sbírky Typ 44, z roku 1929.
Soutěží v Kutné Hoře nám bohužel veteránská sezona pomalu končí, z větších akcí nás čeká jen jízda do vrchu Zbraslav – Jíloviště, Rallye Moravia v Jeseníkách, jízda Brno – Soběšice, Ecce Homo a Oldtimer rallye v Mladé Bolaslavi.
J.Lasík, 24.8.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout