Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Automobilové muzeum v roztockém parku

Jubilejní třicátý ročník Soutěže elegance historických vozidel v Roztokách u Prahy nabídl zajímavý průřez motoristickou historií, od roku 1907 až do osmdesátých let minulého století. Kromě automobilů a motocyklů se objevily také tři traktory.

Cord 810

Cord 810

Bedelie

Bedelie

Toyota Corona

Toyota Corona

Fiat Multipla

Fiat Multipla

Morris 10/4

Morris 10/4

Wartburg 400 Kübel

Wartburg 400 Kübel

Laurin Klement

Laurin Klement

Torpedo

Torpedo

Nejstarším vozidlem byl cyclecar Bedelie vyrobený v roce 1913 v pařížské firmě R. Bourbeau a H.Deuaux. Litrový vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec do V dosahoval výkonu 8 k, což mělo stačit na rychlost 80 km/h. Při běžném používání poskytoval výrobce na pneumatiky a řemeny záruku na osm tisíc kilometrů. Do jaké míry byl cyclecar bezpečný zůstává otázkou, protože vpředu seděl spolujezdec a řidič teprve za ním.
Japonské automobily vídáme na veteránských akcích jen velice sporadicky, a tak každý exemplář budí zájem veřejnosti, zvláště, když je ve stavu jako Toyota Corona RT40 z roku 1970. Do tehdejšího Československa byl dovezen na základě výsledků čtyř japonských vozů (Datsun 1000 a 16000, Toyota Corolla 1100 a Corona 1500). Část ze čtyř stovek dovezených automobilů skončila jako služební vozidla státní správy, část v hotelových půjčovnách a zbytek používal Dopravní podnik jako taxi. Corona se prodávala v síti Tuzex a Mototechna za 79 000 Kč a jezdili s ní třeba herec a komik Jiří Grossmann nebo kardinál František Tomášek. Do současnosti se u nás a na Slovensku dochovala asi třicítka pojízdných kusů. Podvozek, motor a interiér jsou stále původní, karosérie prošla v roce 2003 renovací. Zážehový čtyřválec o objemu 1490 cm³ dosahuje výkonu 82 k při 5200/min, což stačí na rychlost 145 km/h a na sto kilometrů spotřebuje v průměru ca 9,6 litru benzinu.
Dalším automobilem, který se prodával v Tuzexu byl Fiat 600 Multipla, jehož renovaci právě dokončil pan Aleš Titzl. Tento exemplář byl v roce 1966 dovezen jako výstavní exponát na Mezinárodní strojírenský veletrh do Brna a po jeho skončení prodán přes Tuzex za 9500 tuzexových korun. První majitel vlastnil automobil do roku 2000, pak jej získal po dlouhém sháněním pan Titzl a začal s postupnou renovací, jejíž výsledek mohli obdivovat návštěvníci Soutěže elegance.
Opravdovou raritu přivezli veteránisté z bývalého východního Německa. Obojživelný Wartburg 400 Kübel z roku 1976 poháněl zážehový čtyřdobý čtyřválec 1,3 litru (Renault 12 TL/Dacia), vznikl pouze ve dvou kusech a údajně je schopen pohybu ve vodě.
Přehlídka v zámeckém parku patřila svým pojetím určitě mezi ty kvalitnější a byla důstojnou oslavou 30. ročníku. Škoda jen, že nepřišlo více lidí, snad za rok. Už teď však pražský VCC připravuje další akci – Pražskou rallye aneb 1000 mil československých.


Jindřich Lasík, 13.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar