Automuzeum Vratislavice opět otevřeno
Malé městečko Vratislavice nad Nisou, dnes součást Liberce, se proslavilo hned několika událostmi. Tady se v roce 1875 narodil konstruktér Ferdinand Porsche (bohužel se k němu město nehlásí), tady se vyráběla Vratislavická kyselka (dnes zdevastované budovy), odtud pocházel vynikající závodník Zdeněk Vojtěch, a tak bychom mohli pokračovat.
Před více než deseti lety si řekli dva veteránští nadšenci Milan Bumba a Zbyněk Najman, že motorismus na Liberecku má dlouholetou tradici a mezi lidmi je hodně veteránů, tak proč je neukázat lidem a nezřídit muzeum. Pochopení našli u vedení Pivovaru Konrad ve Vratislavicích, které jim poskytlo nevyužívající budovu bývalé uhelné kotelny, ke které později přibyla ještě jedna místnost, tzv. ledárna. Ale tu pivovar potřeboval vloni zpátky, ale jako náhradu uvolnil tři místnosti ve vedlejší budově, kde je dnes depozit.
Letos bylo muzeum otevřeno po roční přestávce společně s novou expozicí věnovanou automobilům s motorem vzadu. „Abychom návštěvníkům Automuzea dostatečně připomněli konstrukční úspěchy geniálního automobilového konstruktéra 20. století Dr. Ing. h. c. Ferdinanda Porsche, bylo rozhodnuto, že nová expozice Automuzea ponese výstižný název: Automobily s motory vzadu," vysvětlil předseda klubu Milan Bumba.
Hned v malé vstupní místnosti můžeme vidět elegantní Škodu Popular Roadster, která se vyráběla v letech 1937 až 1946 v počtu 6600 kusů. Mezi zajímavosti patří bezpochyby prototyp Škoda – VW 1100 z roku 1948 se vzduchem chlazeným čtyřválcem objemu 1082 cm³.
Prototyp karosérie na podvozku Škody 1101 Tudor zkonstruoval Josef Velebný se záměrem vyrábět malý lidový automobil. Jenže komunistický režim měl jiný názor a výrobu neumožnil, neboť stačí prý jen motocykly a auta pro stranické organizace. A tak vznikla Škoda 1200 Sedan. Karosérii mezitím odkoupil škodovácký konstruktér a posadil na podvozek KdF. Také druhá rarita souvisí se značkou Škoda. Jedná o prototyp malého traktoru, který se rovněž do výroby nikdy nedostal a vše včetně dokumentů bylo zničeno až na jeden kousek. Ten se našel pod lampou na mladoboleslavském hřišti. Liberečtí veteránisté jej koupili za cenu šrotu.
A do třetice jsme v Automuzeu objevili ještě jeden zajímavý automobil s označením Fiberfab Bonanza GT z let 1965 až 67. Americká firma Fiberfab, vyrábějící laminátové sportovní karosérie, si počátkem šedesátých let otevřela filiálku ve Stuttgartu, aby mohla v Evropě „oblékat“ podvozky Volkswagen. Tak se zrodil model Bonanza GT, jediný na našem území a jeden z 45 kusů. Vzduchem chlazený čtyřválec boxer objemu 1,6 litru měl výkon 60 k, což umožňovalo rychlost 145 km/h.
Při prohlídce muzea, které je otevřeno o víkendech od 10 do 16 hodin, nám tak trochu přišlo líto, že se dosud nenašly odpovídající prostory, v nichž by automobily lépe vynikly a případně by bylo možné vystavit i další kousky. Vždyť Liberecko zaujímá významné místo v historii našeho automobilového průmyslu, ať to byl průmyslník Liebieg nebo značky RAF, LIAZ atd.
Připomeňme, že 1. května se v areálu pivovaru Konrad, uskuteční tradiční Prvomájový automobilový festival, na který jsou zváni všichni majitelé historických automobilů a motocyklů, traktorů nebo nákladních vozidel.
Více informací na www.automuzeum.cz
J.Lasík 11.4.2015
Letos bylo muzeum otevřeno po roční přestávce společně s novou expozicí věnovanou automobilům s motorem vzadu. „Abychom návštěvníkům Automuzea dostatečně připomněli konstrukční úspěchy geniálního automobilového konstruktéra 20. století Dr. Ing. h. c. Ferdinanda Porsche, bylo rozhodnuto, že nová expozice Automuzea ponese výstižný název: Automobily s motory vzadu," vysvětlil předseda klubu Milan Bumba.
Hned v malé vstupní místnosti můžeme vidět elegantní Škodu Popular Roadster, která se vyráběla v letech 1937 až 1946 v počtu 6600 kusů. Mezi zajímavosti patří bezpochyby prototyp Škoda – VW 1100 z roku 1948 se vzduchem chlazeným čtyřválcem objemu 1082 cm³.
Prototyp karosérie na podvozku Škody 1101 Tudor zkonstruoval Josef Velebný se záměrem vyrábět malý lidový automobil. Jenže komunistický režim měl jiný názor a výrobu neumožnil, neboť stačí prý jen motocykly a auta pro stranické organizace. A tak vznikla Škoda 1200 Sedan. Karosérii mezitím odkoupil škodovácký konstruktér a posadil na podvozek KdF. Také druhá rarita souvisí se značkou Škoda. Jedná o prototyp malého traktoru, který se rovněž do výroby nikdy nedostal a vše včetně dokumentů bylo zničeno až na jeden kousek. Ten se našel pod lampou na mladoboleslavském hřišti. Liberečtí veteránisté jej koupili za cenu šrotu.
A do třetice jsme v Automuzeu objevili ještě jeden zajímavý automobil s označením Fiberfab Bonanza GT z let 1965 až 67. Americká firma Fiberfab, vyrábějící laminátové sportovní karosérie, si počátkem šedesátých let otevřela filiálku ve Stuttgartu, aby mohla v Evropě „oblékat“ podvozky Volkswagen. Tak se zrodil model Bonanza GT, jediný na našem území a jeden z 45 kusů. Vzduchem chlazený čtyřválec boxer objemu 1,6 litru měl výkon 60 k, což umožňovalo rychlost 145 km/h.
Při prohlídce muzea, které je otevřeno o víkendech od 10 do 16 hodin, nám tak trochu přišlo líto, že se dosud nenašly odpovídající prostory, v nichž by automobily lépe vynikly a případně by bylo možné vystavit i další kousky. Vždyť Liberecko zaujímá významné místo v historii našeho automobilového průmyslu, ať to byl průmyslník Liebieg nebo značky RAF, LIAZ atd.
Připomeňme, že 1. května se v areálu pivovaru Konrad, uskuteční tradiční Prvomájový automobilový festival, na který jsou zváni všichni majitelé historických automobilů a motocyklů, traktorů nebo nákladních vozidel.
Více informací na www.automuzeum.cz
J.Lasík 11.4.2015
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout