Björn Waldegaard - Vítězství bylo mým cílem
Mezi startujícími veteránské soutěže Planai Classic se objevil také Švéd Björn Waldegaard, jedna z největších postav automobilových rallye, první oficiální mistr světa. Při té příležitosti se pokusil srovnat světový šampionát tehdy a dnes, mluvil o bezesných nocích, umění jezdit smykem.
„Rallye jsou můj život a svým koníčkem jsem vydělával peníze. Ještě dnes dostávám hodně pozvánek k nejrůznějším soutěžím, jednou z nich je účast na Planai Classic. Velice rád jezdím do Gröbmingu, neboť účast na Planai nebo Ennstal Classic mě udržuje být stále mladým“, říká soutěžní ikona, který se zúčastnil Planai Classic společně s navigátorem Hansem Sylvanem na voze Porsche 911 z roku 1965.
První mistr světa, dnes 65letý Björn Waldegaard je vším možným než důchodcem. Na sklonku loňského roku vyhrál se svým synem Mattiasem na voze Ford Escort slavnou East African Safari Classic Rally s půlhodinovým náskokem. Retro podnik trval devět dní a měřil neuvěřitelných 4700 kilometrů. Naproti tomu jsou dnešní soutěže mistrovství světa sprintem. K tomu Waldegaard dodává: „Dříve byly všechny soutěže hodně dlouhé – dnešní světový šampionát je úplně něco jiného. Ale nelze porovnávat soutěžní sport ze 70.let s dneškem“.
Soutěže představovaly v 70.letech opravdová dobrodružství. „V mnoha směrech byly velice bláznivé. Někdy se jelo až čtyřicet hodin bez spánku“.
Zda po této době bez spánku bylo možné jet skutečně na plno Waldegaard odpovídá. „Přirozeně. Byl to extrém, neboť když jste unavení, tak se nejede moc dobře a je to i nebezpečné. Jsem ale rád, že tyhle zkušenosti mám. Tehdy byly rallye takové jako mají být.“
Později, s narůstajícím pronikám obchodu do mistrovství světa, se kvůli televizním přenosům soutěže zkracovaly. „Dnes vím, proč to dělali. Publicita je dnes natolik velká, že by nebylo možné obsáhnout čtyři tisíce kilometrů, jinak by se televizní práva neprodala. Nechtěl bych se už vrátit do dřívější doby, protože bych se asi ani v mistrovství světa neobjevil. Ale měl by se najít nějaký kompromis.“
Také v ostatních ohledech má Waldegaard pochopení pro automobilové giganty zastoupené v MS. „Mnoho lidí miluje stále více stará auta s pohonem zadních kol – ale dnes už není možné, aby závodily. Firmy vyrábějí automobily s pohonem 4x4 a chtějí je prodávat. Nelze proto výrobcům diktovat, že nesmějí startovat s automobily s pohonem všech kol – kdo chce vidět stará auta s pohonem zadních kol, musí se vydat na klasickou rallye“.
Pro četné elektronické systémy řízení, které se uplatňují v dnešních vozech WRC, nemá Švéd velké pochopení. „Existují systémy, které v soutěžním automobilu nemají co pohledávat“. V jeho vozech nebyla v té době ani kontrola trakce ani startovací automatika nebo jiné systémy.“
Vysoká škola jízdy smykem se ze současného mistrovství světa kvůli vozům 4x4 už vytratila. Říká se, že smykem se čas spíš ztrácí – ale Waldegaard potřásá hlavou. „Někdy jste při jízdě dveřmi napřed rychlejší, někdy ne. Když jsem jel smykem, tak protože jsem byl rychlejší. Někteří lidé, kteří tvrdí, že jste při smyku pomalejší, nemají o soutěžní jízdě žádné představy. Když chcete být opravdu rychlý, potom musíte jezdit smykem, to patří prostě k věci. „Ve voze s pohonem zadních kol určitě.“
Před pěti lety testoval Waldegaard vůz WRC. „To jsou nádherná auta, s nimi se jezdí fantasticky. Samozřejmě jim člověk musí přizpůsobit svůj styl jízdy, čtyřkolky se chovají trochu jako vlak, jsou velice stabilní“.
Při délce čtyři tisíce kilometrů byli mnozí piloti rádi, když vůbec dojeli do cíle. Waldegaard mezi ně nepatřil – patřil ke světové třídě, která tehdy byla ještě odměňována odpovídajícím způsobem. „Mým cílem nebylo dojet jen do cíle. Byl jsem placen za to, abych jezdil a vyhrával. Vítězství – to byl vždy můj cíl. Ani moc aut jsem nerozbil, patřil jsem mezi spolehlivé řidiče – proto jsem byl placen mnoho let. Dříve byli všichni tovární jezdci placeni. Doba byla úplně jiná než dnes“.
Výrok Manfreda Stohla podle kterého jsou v dnešním šampionátu za svou práci placeni pouze tři jezdci, potvrzuje Waldegaard. „Dnes máte hodně jezdců a také velmi mnoho dobrých pilotů ale protože je sport dražší, musí také tito jezdci přinést peníze – to je zcestný vývoj. Dokonce v továrních týmech si musí druhý nebo třetí jezdci místo koupit.“
Jsou dnes v mistrovství světa zastoupeni skutečně jen nejlepší piloti? Waldegaard chvíli přemýšlí a říká. „Ne všichni ze současných jezdců patří mezi nejlepší. To lze těžko říct, neboť piloti, kteří v poslední době jezdí, jako Stohl nebo Hirvonen jsou už velmi dobří. Nemohu tvrdit, že by se mimo mistrovství světa našlo více lepších pilotů. Možná Markko Märtin - ale odmítl zaplatit za svůj kokpit. To byl také případ Colina McRaee, který také nechtěl velké peníze, aby mohl jezdit.“
Přinesl by švédský jezdec finance, kdyby to bylo v jeho době nutné. Waldegaard chvíli rozmýšlí a odpovídá. „Snad bych také odmítnul – to je velmi komplikovaná otázka.“
A jak vidí budoucnost MS v rallye? „Jsem rád, že si s tím nemusím lámat hlavu. Zdá se mi, že se světové soutěže nacházejí v krizi, ale já jsem jen na pokraji dění a všechno už jen pozoruji.
Největší úspěchy
1.místo
2.místo
Jindřich Lasík, 22.1.2008
První mistr světa, dnes 65letý Björn Waldegaard je vším možným než důchodcem. Na sklonku loňského roku vyhrál se svým synem Mattiasem na voze Ford Escort slavnou East African Safari Classic Rally s půlhodinovým náskokem. Retro podnik trval devět dní a měřil neuvěřitelných 4700 kilometrů. Naproti tomu jsou dnešní soutěže mistrovství světa sprintem. K tomu Waldegaard dodává: „Dříve byly všechny soutěže hodně dlouhé – dnešní světový šampionát je úplně něco jiného. Ale nelze porovnávat soutěžní sport ze 70.let s dneškem“.
Soutěže představovaly v 70.letech opravdová dobrodružství. „V mnoha směrech byly velice bláznivé. Někdy se jelo až čtyřicet hodin bez spánku“.
Zda po této době bez spánku bylo možné jet skutečně na plno Waldegaard odpovídá. „Přirozeně. Byl to extrém, neboť když jste unavení, tak se nejede moc dobře a je to i nebezpečné. Jsem ale rád, že tyhle zkušenosti mám. Tehdy byly rallye takové jako mají být.“
Později, s narůstajícím pronikám obchodu do mistrovství světa, se kvůli televizním přenosům soutěže zkracovaly. „Dnes vím, proč to dělali. Publicita je dnes natolik velká, že by nebylo možné obsáhnout čtyři tisíce kilometrů, jinak by se televizní práva neprodala. Nechtěl bych se už vrátit do dřívější doby, protože bych se asi ani v mistrovství světa neobjevil. Ale měl by se najít nějaký kompromis.“
Také v ostatních ohledech má Waldegaard pochopení pro automobilové giganty zastoupené v MS. „Mnoho lidí miluje stále více stará auta s pohonem zadních kol – ale dnes už není možné, aby závodily. Firmy vyrábějí automobily s pohonem 4x4 a chtějí je prodávat. Nelze proto výrobcům diktovat, že nesmějí startovat s automobily s pohonem všech kol – kdo chce vidět stará auta s pohonem zadních kol, musí se vydat na klasickou rallye“.
Pro četné elektronické systémy řízení, které se uplatňují v dnešních vozech WRC, nemá Švéd velké pochopení. „Existují systémy, které v soutěžním automobilu nemají co pohledávat“. V jeho vozech nebyla v té době ani kontrola trakce ani startovací automatika nebo jiné systémy.“
Vysoká škola jízdy smykem se ze současného mistrovství světa kvůli vozům 4x4 už vytratila. Říká se, že smykem se čas spíš ztrácí – ale Waldegaard potřásá hlavou. „Někdy jste při jízdě dveřmi napřed rychlejší, někdy ne. Když jsem jel smykem, tak protože jsem byl rychlejší. Někteří lidé, kteří tvrdí, že jste při smyku pomalejší, nemají o soutěžní jízdě žádné představy. Když chcete být opravdu rychlý, potom musíte jezdit smykem, to patří prostě k věci. „Ve voze s pohonem zadních kol určitě.“
Před pěti lety testoval Waldegaard vůz WRC. „To jsou nádherná auta, s nimi se jezdí fantasticky. Samozřejmě jim člověk musí přizpůsobit svůj styl jízdy, čtyřkolky se chovají trochu jako vlak, jsou velice stabilní“.
Při délce čtyři tisíce kilometrů byli mnozí piloti rádi, když vůbec dojeli do cíle. Waldegaard mezi ně nepatřil – patřil ke světové třídě, která tehdy byla ještě odměňována odpovídajícím způsobem. „Mým cílem nebylo dojet jen do cíle. Byl jsem placen za to, abych jezdil a vyhrával. Vítězství – to byl vždy můj cíl. Ani moc aut jsem nerozbil, patřil jsem mezi spolehlivé řidiče – proto jsem byl placen mnoho let. Dříve byli všichni tovární jezdci placeni. Doba byla úplně jiná než dnes“.
Výrok Manfreda Stohla podle kterého jsou v dnešním šampionátu za svou práci placeni pouze tři jezdci, potvrzuje Waldegaard. „Dnes máte hodně jezdců a také velmi mnoho dobrých pilotů ale protože je sport dražší, musí také tito jezdci přinést peníze – to je zcestný vývoj. Dokonce v továrních týmech si musí druhý nebo třetí jezdci místo koupit.“
Jsou dnes v mistrovství světa zastoupeni skutečně jen nejlepší piloti? Waldegaard chvíli přemýšlí a říká. „Ne všichni ze současných jezdců patří mezi nejlepší. To lze těžko říct, neboť piloti, kteří v poslední době jezdí, jako Stohl nebo Hirvonen jsou už velmi dobří. Nemohu tvrdit, že by se mimo mistrovství světa našlo více lepších pilotů. Možná Markko Märtin - ale odmítl zaplatit za svůj kokpit. To byl také případ Colina McRaee, který také nechtěl velké peníze, aby mohl jezdit.“
Přinesl by švédský jezdec finance, kdyby to bylo v jeho době nutné. Waldegaard chvíli rozmýšlí a odpovídá. „Snad bych také odmítnul – to je velmi komplikovaná otázka.“
A jak vidí budoucnost MS v rallye? „Jsem rád, že si s tím nemusím lámat hlavu. Zdá se mi, že se světové soutěže nacházejí v krizi, ale já jsem jen na pokraji dění a všechno už jen pozoruji.
Největší úspěchy
1.místo
Švédská rallye 68 | Porsche 911 |
Rallye Monte Carlo 69 | Porsche 911 |
Švédská rallye 69 | Porsche 911 |
Rallye Monte Carlo 70 | Porsche 911 |
Švédská rallye 70 | Porsche 911 |
Alpenfahrt 70 | Porsche 914 |
Švédská rallye 75 | Lancia Stratos |
Rallye San Remo 75 | Lancia Stratos |
Rallye San Remo 76 | Lancia Stratos |
Safari rallye 77 | Ford Escort |
Rallye Akropolis 77 | Ford Escort |
RAC Rally 77 | Ford Escort |
Švédská rallye 78 | Ford Escort |
Rallye Quebec 79 | Ford Escort |
Rallye Bandama 80 | MB 500 SLC |
Rallye Nový Zéland 81 | Toyota Celica |
Rallye Bandama 83 | Toyota Celica |
Safari rallye 84 | Toyota Celica |
Rallye Pobř.slonoviny 86 | Toyota Celica |
Safari 90 | Toyota Celica GT |
2.místo
RAC 71 | Porsche 911 |
Švédská rallye 71 | Porsche 911 |
Safari 74 | Porsche 911 |
Rallye Monte Carlo 76 | Lancia Stratos |
Rallye Portugalsko 77 | Ford Escort |
RAC 78 | Ford Escort |
Rallye Monte Carlo 79 | Ford Escort |
Švédská rallye 79 | Ford Escort |
Rallye Portugalsko 79 | Ford Escort |
Rallye Bandama 79 | MB 450 |
Safari 85 | Toyota Celica |
Rallye Pobř.slonoviny 85 | Toyota Celica |
Jindřich Lasík, 22.1.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout