Bohemia Historic - vzpomínky na minulost
Už potřetí se v rámci Rally Bohemia uskutečnila Bohemia Historic Show, jejíž účast poněkud ovlivnil pozdní termín i kalamitní situace nejen na Liberecku. Někteří jezdci ze severní Moravy nemohli totiž své vozy vydolovat ze zapadaných garáží.
Ale i tak byli diváci asi spokojeni, přestože se na startu objevil pouze jediný zahraniční účastník Mike Riechert. Bohužel jeho účinkování s Audi Quattro skončilo hned v první zatáčce úvodní rychlostní zkoušky. O mnoho dále nedojel ani oslavenec Tomáš Drásta s Alenou Kožmínovou s Ladou VFTS. Naopak po problémech s brzdami po první zkoušce absolvovali celou soutěž bratři Jan a Tomáš Šipkovi s krásných Fiatem 124 Abarth, nad nímž muselo zaslzet nejedno oko diváka, které pamatuje slavnou éru těchto vozů. Po zvládnutí značně zkráceného programu zářil Jan Šipka spokojeností, a byl rád, že se nakonec přihlásil a jel.
Bohužel ani druhé Audi nedojelo pro technickou poruchu do cíle, ale Petr Žáček a Jiří Ulip rozhodně přivezli na start zdařilou repliku Audi Sport Quattro, postavené snad ze čtyř různých „quater“. Při stavbě si dokonce zajeli do muzea Audi v Ingolstadtu, aby si originál pořádně prohlédli, nafotili a rozměřili. Protože jsou ze Semil, tak se moc těšili na nejkrásnější rychlostní zkoušky, které lze v Čechách připravit (za to patří díky panu Petru Pavlátovi z Malé Skály). Snad se dočkají za rok, stejně jako Petr Daníček a Jan Brožek ze Železného Brodu. Ti startovali s dalším zajímavých automobilem, jehož vývoj zůstal prakticky nedokončen. Jde o Škodu 130 LR, nikoliv však skupiny B, ale upravené podle technických předpisů skupiny S, která měla platit od roku 1998. Jenže vzhledem k několik tragickým událostem FIA tehdy smetla skupinu S ze stolu a do rallye připustila pouze vozy skupiny A a N. A tak se s prototypem Škoda 130 LR skupiny S objevil vlastně jen Shekar Mehta při tréninku na Rallye Škoda v roce 1987, a pak s ním startovali jen českobudějovický Václav Farka a železnobrodský Mirek Šefr. A tak nemohla zdařilá replika vzniknou nikde jinde, než právě v Železném Brodě. Jestli se Míra Šefr sledoval svoji nejmilejší rallye tam shora, tak musel mít radost, že opět jede škodovka připravená v Železném Brodě.
Tím však výčet zajímavých automobilů nekončí. S číslem H4 se vydal na trať Petr Kolář ml. se Škodou 120 S Rallye, s níž v polovině sedmdesátých let startoval tovární jezdec Oldřich „Admirál“ Horsák, další z legend českého automobilového sportu. Díky závodnické dynastii Kolářů můžeme na veteránských akcích vídat celou řadu krásných škodovek. Kromě tohoto skvostu se Petr Kolář st. stará, připravuje a závodí do vrchu s kupátkem 110 R po Václavu Syřiště. Syn Pavel nás úspěšně reprezentoval také v evropském šampionátu do vrchu historických vozidel se Škodou 130 RS. V loňském i letošním roce vybojoval titul vicemistra Evropy. Po skončení rallye Petr Kolář ml. Povozil po sosnovském okruhu pana Pavla Dušánka, zástupce ředitele Rallye Bohemia, jenž se pro závody veteránů nadchnul. Naopak druhý zástupce ředitele Rallye Bohemia známý nadšenec Standa Kafka se nebál zapůjčit svoji Škodu 120 svým klubovým kolegům Jiřímu Hanilcovi a Bohdanu Novotnému.
Jen pro zajímavost, jak vypadá svět rallye zvenku si okusil také dr. Eckhard Scholz, šéf technického vývoje Škoda Auto a člen představenstva, kterého po rychlostní zkoušce povozil známý soutěžní jezdec Michal Sum, a byl nadšen.
Nejrychlejším a nejmladším automobilem byl bezpochyby Renault Clio 16v, originální automobil po vynikajícím polském soutěžním jezdci Januszi Kuligovi, který před pěti lety tragicky zahynul při dopraví nehodě. V roce 1999 vyhrál Barum rallye a v roce 2002 se stal Vicemistrem Evropy.
Pořadatelé Autoklubu Bohemia Sport Sosnová chtějí v tradici demonstračních jízd historických vozidel pokračovat i nadále, a nejen to, ale ještě dále je rozvíjet a podporovat.
Jindřich Lasík, 19.10.2009
Bohužel ani druhé Audi nedojelo pro technickou poruchu do cíle, ale Petr Žáček a Jiří Ulip rozhodně přivezli na start zdařilou repliku Audi Sport Quattro, postavené snad ze čtyř různých „quater“. Při stavbě si dokonce zajeli do muzea Audi v Ingolstadtu, aby si originál pořádně prohlédli, nafotili a rozměřili. Protože jsou ze Semil, tak se moc těšili na nejkrásnější rychlostní zkoušky, které lze v Čechách připravit (za to patří díky panu Petru Pavlátovi z Malé Skály). Snad se dočkají za rok, stejně jako Petr Daníček a Jan Brožek ze Železného Brodu. Ti startovali s dalším zajímavých automobilem, jehož vývoj zůstal prakticky nedokončen. Jde o Škodu 130 LR, nikoliv však skupiny B, ale upravené podle technických předpisů skupiny S, která měla platit od roku 1998. Jenže vzhledem k několik tragickým událostem FIA tehdy smetla skupinu S ze stolu a do rallye připustila pouze vozy skupiny A a N. A tak se s prototypem Škoda 130 LR skupiny S objevil vlastně jen Shekar Mehta při tréninku na Rallye Škoda v roce 1987, a pak s ním startovali jen českobudějovický Václav Farka a železnobrodský Mirek Šefr. A tak nemohla zdařilá replika vzniknou nikde jinde, než právě v Železném Brodě. Jestli se Míra Šefr sledoval svoji nejmilejší rallye tam shora, tak musel mít radost, že opět jede škodovka připravená v Železném Brodě.
Tím však výčet zajímavých automobilů nekončí. S číslem H4 se vydal na trať Petr Kolář ml. se Škodou 120 S Rallye, s níž v polovině sedmdesátých let startoval tovární jezdec Oldřich „Admirál“ Horsák, další z legend českého automobilového sportu. Díky závodnické dynastii Kolářů můžeme na veteránských akcích vídat celou řadu krásných škodovek. Kromě tohoto skvostu se Petr Kolář st. stará, připravuje a závodí do vrchu s kupátkem 110 R po Václavu Syřiště. Syn Pavel nás úspěšně reprezentoval také v evropském šampionátu do vrchu historických vozidel se Škodou 130 RS. V loňském i letošním roce vybojoval titul vicemistra Evropy. Po skončení rallye Petr Kolář ml. Povozil po sosnovském okruhu pana Pavla Dušánka, zástupce ředitele Rallye Bohemia, jenž se pro závody veteránů nadchnul. Naopak druhý zástupce ředitele Rallye Bohemia známý nadšenec Standa Kafka se nebál zapůjčit svoji Škodu 120 svým klubovým kolegům Jiřímu Hanilcovi a Bohdanu Novotnému.
Jen pro zajímavost, jak vypadá svět rallye zvenku si okusil také dr. Eckhard Scholz, šéf technického vývoje Škoda Auto a člen představenstva, kterého po rychlostní zkoušce povozil známý soutěžní jezdec Michal Sum, a byl nadšen.
Nejrychlejším a nejmladším automobilem byl bezpochyby Renault Clio 16v, originální automobil po vynikajícím polském soutěžním jezdci Januszi Kuligovi, který před pěti lety tragicky zahynul při dopraví nehodě. V roce 1999 vyhrál Barum rallye a v roce 2002 se stal Vicemistrem Evropy.
Pořadatelé Autoklubu Bohemia Sport Sosnová chtějí v tradici demonstračních jízd historických vozidel pokračovat i nadále, a nejen to, ale ještě dále je rozvíjet a podporovat.
Jindřich Lasík, 19.10.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout