Chodsko ve znamení veteránů
Už 39 ročníků Jízdy Chodskem mají za sebou veteránisté z Domažlic, ten poslední se uskutečnil uplynulou sobotu za krásného slunečného počasí a za účasti 74 motocyklů a 64 automobilů, vyrobených do roku 1955. Účast obohatila ještě asi dvacítka majitelů historických strojů ze sousedního Německa.
Úderem jedenácté hodiny se vydaly na sedmdesát kilometrů dlouhou trasu po okolí Domažlic první motocykly, za nimi automobily. Během dne musely posádky plnit nejrůznější úkoly a projet průjezdními kontrolami. Někdo bere soutěžení vážně, ale většina veteránistů, kteří si Domažlice nenechají ujít, si sem jede hlavně odpočinout od starostí všedního dne a pobavit se. Tak trochu nám Jízda Chodskem, pamětníci se ještě pamatují na jízdu do vrchu na Vavřineček, připomíná jarní Rallye Křivonosku. Třeba jen tím, že zázemí má v autokempu Babylon. Také tady potkáváte rok co rok hodně stejných automobilů a motocyklů.
Středem zájmu jsou vždy nejstarší ročníky, a na ty byl letošní ročník víc než vydařený. Motocyklů vyrobených do roku 1940 se sešlo dvacet včetně nejstaršího stroje H.B. z roku 1920 pana Petra Sojka z Českých Budějovic. A stejný počet byl také automobilů s datem narození 1914 (Swift of Conetry) až 1930 (Studebacker Direktor) a Ford A.
Pochopitelně převládaly české značky Aero, Praga, Škoda, Walter a Tatra, ale právě němečtí hosté obohatili soutěž zajímavými automobily jako byl třeba velký Protos Siemens C1, rok výroby 1925, Peugeot 203 z roku 1955 nebo několik Fordů Typ A. Pozornosti diváků, kteří lemovali celou trať, neušel ani obrovitý Cadillac V63 Coupe (1924) s vidlicovým osmiválcem o objemu 5,2 litru a se spotřebou 25 litrů benzínu na sto kilometrů. Od počátku se Cadillac orientoval na zámožnější klientelu, které se snažil dopřát patřičný luxus. Už v roce 1918 smontoval první osmiválec, později přidal ještě dvanácti a šestnáctiválce. Levnější modely pak prodával pod značkou La Salle. Studebaker Director (1930) byl zase jedním ze tří modelů vyráběných v třicátých letech další americkou automobilkou. Tři sportovní BMW 327 a 328 měly pod kapotou zážehové dvoulitrové šestiválce. Typ327 je považovaný za jeden z nejkrásnějších automobilů mnichovské značky, zatímco typ 328 byl vyroben do roku 1940 v počtu 464 kusů. Dnes se odhaduje, že se jich dochovalo zhruba 250. Sériový šestiválec měl výkon 59 kW, závodní verze pak až 100 kW, které postačovaly k vítězství ve svých objemových třídách při Rallye Monte Carlo 37, Mille Miglia 39 nebo Le Mans 1938. Nechyběli ani hasiči ze Kdyně s původním a nerenovovaným vozem Laurin Klement 115 (1925) nebo závodní speciál Praga Alfa.
K Jízdě Chodskem si dovolíme jen maličkou poznámku, která však nemá být kritikou. Jestli by nestálo za úvahu posunout dvě stanoviště, kde se plnily zvláštní úkoly, přeci jen kousek dál od startu. Potom by se tak netvořily dlouhé fronty a účastníci nemuseli dlouho čekat. Všichni se už těší na jubilejní 40. ročník v roce 2014.
J.Lasík 26.8.2013
Středem zájmu jsou vždy nejstarší ročníky, a na ty byl letošní ročník víc než vydařený. Motocyklů vyrobených do roku 1940 se sešlo dvacet včetně nejstaršího stroje H.B. z roku 1920 pana Petra Sojka z Českých Budějovic. A stejný počet byl také automobilů s datem narození 1914 (Swift of Conetry) až 1930 (Studebacker Direktor) a Ford A.
Pochopitelně převládaly české značky Aero, Praga, Škoda, Walter a Tatra, ale právě němečtí hosté obohatili soutěž zajímavými automobily jako byl třeba velký Protos Siemens C1, rok výroby 1925, Peugeot 203 z roku 1955 nebo několik Fordů Typ A. Pozornosti diváků, kteří lemovali celou trať, neušel ani obrovitý Cadillac V63 Coupe (1924) s vidlicovým osmiválcem o objemu 5,2 litru a se spotřebou 25 litrů benzínu na sto kilometrů. Od počátku se Cadillac orientoval na zámožnější klientelu, které se snažil dopřát patřičný luxus. Už v roce 1918 smontoval první osmiválec, později přidal ještě dvanácti a šestnáctiválce. Levnější modely pak prodával pod značkou La Salle. Studebaker Director (1930) byl zase jedním ze tří modelů vyráběných v třicátých letech další americkou automobilkou. Tři sportovní BMW 327 a 328 měly pod kapotou zážehové dvoulitrové šestiválce. Typ327 je považovaný za jeden z nejkrásnějších automobilů mnichovské značky, zatímco typ 328 byl vyroben do roku 1940 v počtu 464 kusů. Dnes se odhaduje, že se jich dochovalo zhruba 250. Sériový šestiválec měl výkon 59 kW, závodní verze pak až 100 kW, které postačovaly k vítězství ve svých objemových třídách při Rallye Monte Carlo 37, Mille Miglia 39 nebo Le Mans 1938. Nechyběli ani hasiči ze Kdyně s původním a nerenovovaným vozem Laurin Klement 115 (1925) nebo závodní speciál Praga Alfa.
K Jízdě Chodskem si dovolíme jen maličkou poznámku, která však nemá být kritikou. Jestli by nestálo za úvahu posunout dvě stanoviště, kde se plnily zvláštní úkoly, přeci jen kousek dál od startu. Potom by se tak netvořily dlouhé fronty a účastníci nemuseli dlouho čekat. Všichni se už těší na jubilejní 40. ročník v roce 2014.
J.Lasík 26.8.2013
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout