Citroën na pařížském Retromobile
Na výstavě Retromobile 2010, která se koná v Paříži od 22. do 31. ledna, oslavuje Citroën 40 let dvou svých modelů, které ovlivnily a utvářely historii značky Citroën, vozů SM a GS.
Citroën SM byl slavný vůz typu GT, kterému se podařilo skloubit nadstandardní výkony a vysokou úroveň funkcí luxusních vozů Citroën. Vynikal především svým řízením Diravi a schopností překonávat ve vysoké rychlosti velké vzdálenosti s nejvyšším komfortem.
Slavný vůz roku 1971, model GS, byl pětidveřový sedan střední třídy, který byl také nositelem hodnot značky, především hydraulického odpružení. Tento model se setkal s velkým mezinárodním úspěchem a vyrobilo se ho téměř 1 900 000 kusů.
CitroënN SM
Model SM, jehož světová premiéra se odehrála na Ženevském autosalonu v roce 1970, okamžitě vyvolal otázky. Jak se výrobci podaří po modelech Traction a DS čelit nejlepším konstruktérům luxusních kupé? Architektura vozu Citroën SM byla podobná jako u modelu DS (motor vpředu, hydraulické odpružení), k níž se přidalo několik nových ingrediencí: především vidlicový šestiválec.
Na vývoji motoru V6 2.7 se podílela společnost Maserati. Díky výkonu 170 k a rychlosti 220 km/h se model SM zařadil mezi nejlepší vozy své doby. Později se objevil i s třílitrovým motorem a automatickou převodovkou, což mu otevřelo další obzory, např. trh ve Spojených státech.
Posilovač řízení Diravi s velmi strmým převodem a automatickým vracením kol do směru zpočátku hodně překvapoval, ale brzy se z něj pro mnoho uživatelů stala samozřejmost. Vozu dodával hbitost na úrovni závodního vozu a udivující manévrovatelnost, na to, že délka vozu byla 489 cm.
Úroveň zvyšovaly ještě další prvky výbavy jako třeba výškově a podélně nastavitelný volant, natáčecí světlomety či klimatizace.
A konečně hydraulické odpružení, které dokázalo výjimečným způsobem skloubit komfort a jízdní vlastnosti a znamenalo náskok před přímými konkurenty. Díky jízdní stabilitě a odolnosti vůči nepříznivým klimatickým podmínkám se z něj stal král silnic.
Vozů SM bylo v letech 1970 – 1975 vyrobeno 12 920 kusů a model patří mezi ty, z nichž jsou jejich majitelé okouzlení.
Citroën GS
Druhým významným počinem roku 1970 po uvedení modelu SM bylo představení vozu GS, který se poprvé objevil na pařížském autosalonu, kde se stal hvězdou. Brzy získal titul Vůz roku 1971.
Obchodní úspěch vozu GS (1 874 654 kusů vyrobených v letech 1970 – 1981) a později GSA (565 009 kusů od roku 1979 do 1987) svědčí o jeho oblíbenosti. Recept úspěchu je prostý: pětimístný vůz střední třídy, který vyhovoval potřebám doby. Vůz, vyráběný v moderní továrně v Rennes-la-Janais v Bretani, má moderní a aerodynamický tvar, je vybaven novým plochým čtyřválcem a pyšní se propracovaným interiérem. Vše završuje hydraulické odpružení, zajišťující komfort po všech stránkách.
Díky řadě dalších vlastností se z něj stal vůz, který předběhl dobu. Důkezem jsou kotoučové brzdy na všech kolech nebo objemu zavazadlového prostoru (465 l, u kombi 710 l). Jedinečný charakter modelu podtrhuje mj.parkovací brzda s vytahovací páčkou zabudovanou uprostřed palubní desky nebo otočný tachometr s lupou.
V dlouhé kariéře se objevila řada novinek, ať z hlediska karoserie (kombi, celkový facelifting, jehož výsledkem byla verze GSA), či mechaniky (objem, pětistupňová převodovka, převodovka C-Matic) či krátce vyráběná verze Birotor, které bylo v letech 1974 a 1975 vyhotoveno 847 kusů.
Vůz, který byl nabízen za cenu odpovídající jeho funkcím, se setkal s okamžitým úspěchem. Rytmus výroby se zvyšoval, aby bylo možné uspokojit objednávky přicházející z mnoha zemí.
JL? 26.1.2010
Slavný vůz roku 1971, model GS, byl pětidveřový sedan střední třídy, který byl také nositelem hodnot značky, především hydraulického odpružení. Tento model se setkal s velkým mezinárodním úspěchem a vyrobilo se ho téměř 1 900 000 kusů.
CitroënN SM
Model SM, jehož světová premiéra se odehrála na Ženevském autosalonu v roce 1970, okamžitě vyvolal otázky. Jak se výrobci podaří po modelech Traction a DS čelit nejlepším konstruktérům luxusních kupé? Architektura vozu Citroën SM byla podobná jako u modelu DS (motor vpředu, hydraulické odpružení), k níž se přidalo několik nových ingrediencí: především vidlicový šestiválec.
Na vývoji motoru V6 2.7 se podílela společnost Maserati. Díky výkonu 170 k a rychlosti 220 km/h se model SM zařadil mezi nejlepší vozy své doby. Později se objevil i s třílitrovým motorem a automatickou převodovkou, což mu otevřelo další obzory, např. trh ve Spojených státech.
Posilovač řízení Diravi s velmi strmým převodem a automatickým vracením kol do směru zpočátku hodně překvapoval, ale brzy se z něj pro mnoho uživatelů stala samozřejmost. Vozu dodával hbitost na úrovni závodního vozu a udivující manévrovatelnost, na to, že délka vozu byla 489 cm.
Úroveň zvyšovaly ještě další prvky výbavy jako třeba výškově a podélně nastavitelný volant, natáčecí světlomety či klimatizace.
A konečně hydraulické odpružení, které dokázalo výjimečným způsobem skloubit komfort a jízdní vlastnosti a znamenalo náskok před přímými konkurenty. Díky jízdní stabilitě a odolnosti vůči nepříznivým klimatickým podmínkám se z něj stal král silnic.
Vozů SM bylo v letech 1970 – 1975 vyrobeno 12 920 kusů a model patří mezi ty, z nichž jsou jejich majitelé okouzlení.
Citroën GS
Druhým významným počinem roku 1970 po uvedení modelu SM bylo představení vozu GS, který se poprvé objevil na pařížském autosalonu, kde se stal hvězdou. Brzy získal titul Vůz roku 1971.
Obchodní úspěch vozu GS (1 874 654 kusů vyrobených v letech 1970 – 1981) a později GSA (565 009 kusů od roku 1979 do 1987) svědčí o jeho oblíbenosti. Recept úspěchu je prostý: pětimístný vůz střední třídy, který vyhovoval potřebám doby. Vůz, vyráběný v moderní továrně v Rennes-la-Janais v Bretani, má moderní a aerodynamický tvar, je vybaven novým plochým čtyřválcem a pyšní se propracovaným interiérem. Vše završuje hydraulické odpružení, zajišťující komfort po všech stránkách.
Díky řadě dalších vlastností se z něj stal vůz, který předběhl dobu. Důkezem jsou kotoučové brzdy na všech kolech nebo objemu zavazadlového prostoru (465 l, u kombi 710 l). Jedinečný charakter modelu podtrhuje mj.parkovací brzda s vytahovací páčkou zabudovanou uprostřed palubní desky nebo otočný tachometr s lupou.
V dlouhé kariéře se objevila řada novinek, ať z hlediska karoserie (kombi, celkový facelifting, jehož výsledkem byla verze GSA), či mechaniky (objem, pětistupňová převodovka, převodovka C-Matic) či krátce vyráběná verze Birotor, které bylo v letech 1974 a 1975 vyhotoveno 847 kusů.
Vůz, který byl nabízen za cenu odpovídající jeho funkcím, se setkal s okamžitým úspěchem. Rytmus výroby se zvyšoval, aby bylo možné uspokojit objednávky přicházející z mnoha zemí.
JL? 26.1.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout