Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Dynastie Melkusů (I) - automobily z Drážďan

Vedle firem Wartburg a Trabant existovala na území NDR ještě jedna továrna, kterou založil v Drážďanech Heinz Melkus. V ní vyráběly nejen monoposty, formule š, ale také elegantní kupé. A kromě toho se všemi svými vozy také úspěšně závodil.

Heinz Melkus, zakladatel slavné závodnické dynastie Melkusů se narodil 20.dubna 1928 v Drážďanech. Po maturitě absolvoval plachtařský výcvik a koncem druhé světové války se etabloval ve zničených Drážďanech jako přepravní firma, ač sám neměl řidičský průkaz.
Do roku 1949 pracoval jako řidič, potom jako úředník a ještě v témže roce se začal vzdělávat na drážďanské vysoké škole. V roce 1955 založil společně s manželkou také první soukromou autoškolu v Drážďanech. V 50. A 60. letech jej postihla touha závodit a zároveň konstruovat i automobily. A tak v roce 1951 odstartoval kariéra jezdce i konstruktéra. Zpočátku si upravoval různé vozy jako třeba VW Kübel, BMW 321 Cabrio nebo přestavěný Veritas, jehož původní šestiválec Alfa Romeo nahradil letecký dvouválec Pantin.
Jedním z prvních vlastních strojů byl monopost Melkus JAP se čtyřdobým motocyklovým jednoválcem JAP, který jezdil neuvěřitelných 175 km/h. S tímto vozem, ve stylu britských Cooperů, závodil v letech 1955 až 59, než jej vystřídala Formule Junior (59-60) s tříválcem Wartburg o výkonu 70 k. Po něm následoval druhá generace Melkusu Formule Junior (61-64) s litrovým Wartburgem. Zatímco všechny předchozí vozy vznikly zpravidla v jednom exempláři, počet těchto monopostů se vyšplhal již na 14. Bezpochyby nejúspěšnější (64 vítězství) byl Melkus Formule 3 přezdívaný „doutník“ s ležatým motorem Wartburg o výkonu 92 k, což umožňovalo vozu na svoji dobu úctyhodnou rychlost až 240 km/h. K tomu přispívala také hmotnost pouhých 400 kg. Z celkového počtu 92 vozů jich bylo deset vyrobeno také do Československa.

Na konstrukci dalších velice úspěšných monopostů se už podílel také nejstarší syn Ulli. Monoposty MT 77 s motorem Lada 1.3 o výkonu 90 až 110 k, později Formule Easter MC89 s Ladou 1.6 o výkonu 250 k jsou také velice dobře známy českých příznivcům automobilového sportu ze závodů v Mostě nebo v Brně.

Heinz Melkus ukončil v roce 1977 svoji aktivní kariéru, během níž získal šest titulů mistra BDR a třikrát vyhrál Poháru míru a přátelství. Zúčastnil se na dvě stovky závodů, z nichž osmdesát vyhrál.

Vrcholem jeho konstruktérské činnosti byl Melkus RS1000, jediný závodní vůz kategorie GT, způsobilý pro provoz na pozemních komunikacích. V letech 1964 až 1979 vzniklo 101 těchto atraktivních kupé.

Druhou závodnickou generaci představují synové Ulli a Peter, kteří pokračovali v rodinné tradici, to znamení v konstrukci monopostů a závodění s vozy vlastní výroby. Slibně se rozvíjející kariéru Ulli Melkuse bohužel ukončila v roce 1990 tragická nehoda. Ulli Melkus přivedl na svět koncem 70. let novou generaci formulových závodních vozů NDR, které svého času patřily mezi nejúspěšnější ve východní Evropě.

Vedle dobře prosperující autoškoly s 25 automobily vyráběl Peter mj. také díly pro průmysl nákladních automobilů a později založil s manželkou Birgit Autohaus Melkus – první zastoupení BMW v nových spolkových zemích.

Třetí generaci zastupují Ronny Melkus, syn Ulliho, nejúspěšnější motoristický sportovec nových spolkových zemích – jezdil F3, DTC, Carrera Cup a Robert a Sepp Melkusové, synové Petera. Kromě závodění se zasloužili o otevření zastoupení firmy Lotus, v roce 2005 založil Sepp vlastní společnost Melkus AutomobileWelt a od roku 2006 vede s otcem Petrem firmu Melkus Sportwagen KG, která v současné době vyrábí limitovanou sérii sportovního vozu Melkus RS 1000 a zároveň připravuje výboj druhé generace tohoto vozu. (Pokračování zítra)


Jindřich Lasík, 26.4.2020

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar