Eifel Historic aneb rallye před 30 lety
Na náměstí v Daunu, v malém městečku v pohoří Eifel, to o víkendu vypadalo jako na mistrovství světa před třiceti lety. Po celé Evropě existuje jen několik podniků, které se mohou pochlubit takovou přehlídkou historických soutěžních automobilů ze 60. až 80. let.
Bohužel takřka nikdy se jejich majitelé nesejdou na jednom místě, až na pár výjimek. Italové jezdí jen doma, stejně jako Angličané nebo Němci či Belgičané. Jen tu a tam některý majitel svého historického automobilu vyjede za hranice. Na Eifel Historic, která je považována za prestižní záležitost klubu slowly sideways, a vzhledem k příznivé zeměpisné poloze, přijelo pět Angličanů, šest Belgičanů, pět Holanďanů a tři Švýcaři. Zbytek tvořily domácí posádky, z nichž některé jsme mohli v minulosti vidět i na Bohemia Historic Show.
Sedm desítek automobilů bychom mohli rozdělit do tří kategorií. První tvoří originální soutěžní vozy, jak třeba Porsche 911 s nímž Edgar Herrmann absolvoval Safari rally, nebo Ford Escort Mk2, který při Safari rally řídil Vic Preston. Švédský soutěžák Anders Kulläng zase řídil Opel Kadett a Hannu Mikkola při RAC Rally měl k dispozici Ford Escort. Nechyběl ani Opel Ascona 400, který v roce 1983 startoval s Aaltonenem na Safari. Ale ta byla bohužel tentokrát pouze vystavena.Výčet originálů můžeme uzavřít trojicí automobilů, které musely nadchnout každého diváka.
Především pak Opel Ascona 400, které stejně jako v roce 1982 při vítězném Rallye Monte Carlo řídil i tentokrát dvojnásobný mistr světa Walter Röhrl. Dále pak Lancia Integrale z Tour de Corse 1981 nebo Lancia Delta Integrale, s níž jel Juha Kankkunen Safari 1991.
Pak jsou tady automobily postavené přesně podle originálu, dále soutěžní vozy, které se od svých vzorů liší jen nepatrně a do poslední „kategorie“ spadají vozy s většími rozdíly, které však často pozná jen opravdový znalec.
Letos byly na Eifel Rally zastoupeny prakticky všechny soutěžní automobily, které psaly dějiny automobilových rallye. Chyběly snad jen Renault Alpine 110, Lancia S4, Ford RS200 nebo naše Škoda 130 RS. Určitě by se netratila stejně jako Škoda 120 S, věrná replika vozu Johna Hauglanda. Tu jsme ostatně mohli vidět také u nás před dvěma lety.
Eifel Historic je už několik let součástí Eifel rallye, letos započítávané do mistrovství Německa (vyhrál Kahle se Škodou Fabia S2000) a stejně jako v případě Bohemie jde o demonstrační jízdy, kde se neměří čas, ale jede se po uzavřených zkouškách za hlavním startovním polem. Jedinou nevýhodou je skutečnost, že si někteří jezdci během rallye odskočí třeba na kávu a nejedou všechny zkoušky. Naopak některé zkoušky jsou postavené jako polookruhové, kde můžete vozy vidět dvakrát.
Koncem srpna se podobná akce uskuteční také u nás v rámci Barum Rally Zlín. Už dnes pořadatelé slibují účast 45 posádek, včetně 40 zahraničních, a to hlavně z Itálie, Německa a Rakouska. Včas vás budeme o startovním poli informovat.
J.Lasík, 20.7.2010
Sedm desítek automobilů bychom mohli rozdělit do tří kategorií. První tvoří originální soutěžní vozy, jak třeba Porsche 911 s nímž Edgar Herrmann absolvoval Safari rally, nebo Ford Escort Mk2, který při Safari rally řídil Vic Preston. Švédský soutěžák Anders Kulläng zase řídil Opel Kadett a Hannu Mikkola při RAC Rally měl k dispozici Ford Escort. Nechyběl ani Opel Ascona 400, který v roce 1983 startoval s Aaltonenem na Safari. Ale ta byla bohužel tentokrát pouze vystavena.Výčet originálů můžeme uzavřít trojicí automobilů, které musely nadchnout každého diváka.
Především pak Opel Ascona 400, které stejně jako v roce 1982 při vítězném Rallye Monte Carlo řídil i tentokrát dvojnásobný mistr světa Walter Röhrl. Dále pak Lancia Integrale z Tour de Corse 1981 nebo Lancia Delta Integrale, s níž jel Juha Kankkunen Safari 1991.
Pak jsou tady automobily postavené přesně podle originálu, dále soutěžní vozy, které se od svých vzorů liší jen nepatrně a do poslední „kategorie“ spadají vozy s většími rozdíly, které však často pozná jen opravdový znalec.
Letos byly na Eifel Rally zastoupeny prakticky všechny soutěžní automobily, které psaly dějiny automobilových rallye. Chyběly snad jen Renault Alpine 110, Lancia S4, Ford RS200 nebo naše Škoda 130 RS. Určitě by se netratila stejně jako Škoda 120 S, věrná replika vozu Johna Hauglanda. Tu jsme ostatně mohli vidět také u nás před dvěma lety.
Eifel Historic je už několik let součástí Eifel rallye, letos započítávané do mistrovství Německa (vyhrál Kahle se Škodou Fabia S2000) a stejně jako v případě Bohemie jde o demonstrační jízdy, kde se neměří čas, ale jede se po uzavřených zkouškách za hlavním startovním polem. Jedinou nevýhodou je skutečnost, že si někteří jezdci během rallye odskočí třeba na kávu a nejedou všechny zkoušky. Naopak některé zkoušky jsou postavené jako polookruhové, kde můžete vozy vidět dvakrát.
Koncem srpna se podobná akce uskuteční také u nás v rámci Barum Rally Zlín. Už dnes pořadatelé slibují účast 45 posádek, včetně 40 zahraničních, a to hlavně z Itálie, Německa a Rakouska. Včas vás budeme o startovním poli informovat.
J.Lasík, 20.7.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout