Ford RS - tradice zavazuje
Do dnešního dne se magická dvojice písmen RS objevila na celkem 21 modelech, které svými úspěchy na trhu i v motoristickém sportu opakovaně prokázaly, že jsou jich hodny. Stejně jako ST není ani RS používán lehkovážně.
Každý model se vyznačuje vskutku mimořádnou kombinací výkonu, jízdních vlastností, bezpečnosti, cestovních kvalit... ale také realistickou cenou. Vozy Ford RS na sebe v průběhu času braly nejrůznější podoby. Některé měly motor vpředu, jiné před zadní nápravou; pohon předních, zadních i všech čtyř kol; čtyřválcové i šestiválcové motory, s atmosférickým plněním nebo přeplňované turbodmychadlem.
Řada z nich byla testována v aerodynamickém tunelu. Právě zde vznikly charakteristické kryty zadních oken pro Sierru a Escort RS Cosworth. Všechny modely bez výjimky využívaly nejmodernější techniku své doby a vždy nabízely mimořádné jízdní zážitky.
Zakladatelem rodu RS byl Ford Escort RS 1600 z roku 1970, první silniční Ford se šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a první Ford prodávaný v síti specializovaných obchodních míst Rallye Sport.
Stejně jako mnoho dalších modelů RS po něm dokázal i Escort RS 1600 (a jeho blízký příbuzný RS 2000 s jednovačkovým motorem) skloubit tržní úspěchy s vítězstvím v řadě soutěžních podniků. Roku 1972 vyhrál obávanou Safari rallye v Africe, třikrát po sobě vybojoval první místo v britské RAC rallye a v sezóně 1974 stanul v čele klasifikace evropského šampionátu cestovních vozů.
Modely Ford Capri RS 2600 a RS 1300 byly vrcholné verze nejprodávanějšího evropského kupé Ford v 70. letech dvacátého století, kdy úspěšně bojovaly v mistrovství evropy cestovních vozů na okruzích.
Na konci 70. let zaznamenal mimořádně příznivou odezvu u zákazníků model
RS 2000, zatímco Escort RS 1800 vyhrál více automobilových soutěží než kterýkoli jiné vůz britské produkce. V roce 1979 získal titul mistra světa v hodnocení značek i jezdců, když se světovým šampionem stal Björn Waldegaard, a v roce 1981 vybojoval mistrovskou trofej Ari Vatanen.
V 80. letech se na scéně objevil Escort RS 1600i se vstřikováním paliva a pětistupňovou převodovkou, na modelu RS Turbo z roku 1974 pak Ford poprvé vyzkoušel přeplňování turbodmychadlem a samosvorný diferenciál s viskózní spojkou. Oba modely slavily úspěchy v závodech cestovních vozů – zejména RS Turbo, jehož motor 1.6 dokázal vyvinout až 200 kW.
Model RS 200 byl impozantní dvoumístný supersportovní vůz s motorem uprostřed, vyvinutý pro účast v soutěžích skupiny B. Měl nekompromisní závodní šasi z oceli a uhlíkových vláken, přeplňovaný motor Cosworth BDT a pohon všech čtyř kol. Ford RS200 byl zatím nejexkluzivnější a nejdražší model RS. V letech 1984 až 1986 přišlo na svět pouhých 200 exemplářů této legendy.
Během osmdesátých let se modely Sierra RS Cosworth staly tak populárními, že začaly zajímat i zloděje. Není divu, motory Cosworth YB dokázaly těmto rodinným sedanům udělit rychlost téměř 250 km/h. Verze RS 500 (vyrobilo se jen 500 ks) ovládla motoristický sport do té míry, že pořadatelé mnoha šampionátů museli změnit pravidla. Tento vůz totiž vyhrál každý závod, do kterého byl nasazen.
Ještě před změnou pravidel zvítězily pětisetkoňové Sierry RS 500 v mistrovství světa cestovních vozů 1987, mistrovství Evropy cestovních vozů 1988 a nesčetných národních šampionátech.
Poslední Sierra RS Cosworth vyrazila k zákazníkům v roce 1990. Měla sofistikovaný systém pohonu všech čtyř kol a nový podvozek, jehož zkrácenou verzi dostal i třídveřový hatchback Escort RS Cosworth. Tento kultovní model disponoval výkonem 169 kW a nepřehlédnutelnou aerodynamickou výbavou, která mu zajišťovala potřebný přítlak.
V polovině 90. let vrátil Escort RS Cosworth značku Ford do hry ve světovém šampionátu v rallye, když zvítězil v Rallye Monte Carlo 1994. Později se stal inspirací pro Escort WRC, který se v mistrovství světa angažoval v letech 1997 a 1998.
Devadesátá léta byla také svědkem příchodu dvou verzí Fiesty RS: model RS Turbo byl poháněn přeplňovaným motorem CVH, zatímco pod kapotou varianty RS 1800 pracoval čtyřválec Zetec 1,8 l se čtyřventilovou technikou a dvojicí vačkových hřídelí.
Jejich současníkem byl nezapomenutelný Escort RS 2000 – první Ford s novým dvoulitrem, jehož „kariéra“ pokračovala v modelech Scorpio a Galaxy. Původně byl opatřen pohonem přední nápravy, ale později přibyl v nabídce Fordu ještě Escort RS 2000 4x4 s pohonem všech čtyř kol.
Prakticky souběžně s představením standardního Fordu Focus začaly práce na vývoji sportovní varianty RS. Opěvovaný podvozek Focusu dostal protiváhu v podobě speciálně vyladěného čtyřválce Duratec 2.0 o výkonu 158 kW (215 koní) a sofistikovaného samosvorného diferenciálu. Vůz dosahoval rychlosti 230 km/h, do historie se však zapsal zejména mimořádně dobrými jízdními vlastnostmi.
Značka Ford RS si v průběhu času získala nesmírný respekt. Nejnovějším pokračovatelem této zavazující tradice je Focus RS druhé generace, sportovní vůz navržený pro skutečné automobilové nadšence.
Seznam modelů Ford RS:
JL, 14.8.2008
Řada z nich byla testována v aerodynamickém tunelu. Právě zde vznikly charakteristické kryty zadních oken pro Sierru a Escort RS Cosworth. Všechny modely bez výjimky využívaly nejmodernější techniku své doby a vždy nabízely mimořádné jízdní zážitky.
Zakladatelem rodu RS byl Ford Escort RS 1600 z roku 1970, první silniční Ford se šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a první Ford prodávaný v síti specializovaných obchodních míst Rallye Sport.
Stejně jako mnoho dalších modelů RS po něm dokázal i Escort RS 1600 (a jeho blízký příbuzný RS 2000 s jednovačkovým motorem) skloubit tržní úspěchy s vítězstvím v řadě soutěžních podniků. Roku 1972 vyhrál obávanou Safari rallye v Africe, třikrát po sobě vybojoval první místo v britské RAC rallye a v sezóně 1974 stanul v čele klasifikace evropského šampionátu cestovních vozů.
Modely Ford Capri RS 2600 a RS 1300 byly vrcholné verze nejprodávanějšího evropského kupé Ford v 70. letech dvacátého století, kdy úspěšně bojovaly v mistrovství evropy cestovních vozů na okruzích.
Na konci 70. let zaznamenal mimořádně příznivou odezvu u zákazníků model
RS 2000, zatímco Escort RS 1800 vyhrál více automobilových soutěží než kterýkoli jiné vůz britské produkce. V roce 1979 získal titul mistra světa v hodnocení značek i jezdců, když se světovým šampionem stal Björn Waldegaard, a v roce 1981 vybojoval mistrovskou trofej Ari Vatanen.
V 80. letech se na scéně objevil Escort RS 1600i se vstřikováním paliva a pětistupňovou převodovkou, na modelu RS Turbo z roku 1974 pak Ford poprvé vyzkoušel přeplňování turbodmychadlem a samosvorný diferenciál s viskózní spojkou. Oba modely slavily úspěchy v závodech cestovních vozů – zejména RS Turbo, jehož motor 1.6 dokázal vyvinout až 200 kW.
Model RS 200 byl impozantní dvoumístný supersportovní vůz s motorem uprostřed, vyvinutý pro účast v soutěžích skupiny B. Měl nekompromisní závodní šasi z oceli a uhlíkových vláken, přeplňovaný motor Cosworth BDT a pohon všech čtyř kol. Ford RS200 byl zatím nejexkluzivnější a nejdražší model RS. V letech 1984 až 1986 přišlo na svět pouhých 200 exemplářů této legendy.
Během osmdesátých let se modely Sierra RS Cosworth staly tak populárními, že začaly zajímat i zloděje. Není divu, motory Cosworth YB dokázaly těmto rodinným sedanům udělit rychlost téměř 250 km/h. Verze RS 500 (vyrobilo se jen 500 ks) ovládla motoristický sport do té míry, že pořadatelé mnoha šampionátů museli změnit pravidla. Tento vůz totiž vyhrál každý závod, do kterého byl nasazen.
Ještě před změnou pravidel zvítězily pětisetkoňové Sierry RS 500 v mistrovství světa cestovních vozů 1987, mistrovství Evropy cestovních vozů 1988 a nesčetných národních šampionátech.
Poslední Sierra RS Cosworth vyrazila k zákazníkům v roce 1990. Měla sofistikovaný systém pohonu všech čtyř kol a nový podvozek, jehož zkrácenou verzi dostal i třídveřový hatchback Escort RS Cosworth. Tento kultovní model disponoval výkonem 169 kW a nepřehlédnutelnou aerodynamickou výbavou, která mu zajišťovala potřebný přítlak.
V polovině 90. let vrátil Escort RS Cosworth značku Ford do hry ve světovém šampionátu v rallye, když zvítězil v Rallye Monte Carlo 1994. Později se stal inspirací pro Escort WRC, který se v mistrovství světa angažoval v letech 1997 a 1998.
Devadesátá léta byla také svědkem příchodu dvou verzí Fiesty RS: model RS Turbo byl poháněn přeplňovaným motorem CVH, zatímco pod kapotou varianty RS 1800 pracoval čtyřválec Zetec 1,8 l se čtyřventilovou technikou a dvojicí vačkových hřídelí.
Jejich současníkem byl nezapomenutelný Escort RS 2000 – první Ford s novým dvoulitrem, jehož „kariéra“ pokračovala v modelech Scorpio a Galaxy. Původně byl opatřen pohonem přední nápravy, ale později přibyl v nabídce Fordu ještě Escort RS 2000 4x4 s pohonem všech čtyř kol.
Prakticky souběžně s představením standardního Fordu Focus začaly práce na vývoji sportovní varianty RS. Opěvovaný podvozek Focusu dostal protiváhu v podobě speciálně vyladěného čtyřválce Duratec 2.0 o výkonu 158 kW (215 koní) a sofistikovaného samosvorného diferenciálu. Vůz dosahoval rychlosti 230 km/h, do historie se však zapsal zejména mimořádně dobrými jízdními vlastnostmi.
Značka Ford RS si v průběhu času získala nesmírný respekt. Nejnovějším pokračovatelem této zavazující tradice je Focus RS druhé generace, sportovní vůz navržený pro skutečné automobilové nadšence.
Seznam modelů Ford RS:
Escort RS1600 | 1970 |
Capri RS2600 | 1970 |
Escort RS2000 | 1973 |
Capri RS3100 | 1973 |
Escort RS1800 | 1975 |
Escort RS Mexico | 1976 |
Escort RS2000 Mk II | 1976 |
Escort RS1600i | 1981 |
Escort RS Turbo | 1984 |
RS200 | 1984 |
Sierra RS Cosworth | 1986 |
Escort RS Turbo (Mk IV) | 1986 |
Sierra RS500 Cosworth | 1987 |
Sierra RS Cosworth (saloon) | 1988 |
Sierra RS Cosworth 4x4 | 1990 |
Fiesta RS Turbo | 1990 |
Escort RS2000 | 1991 |
Escort RS Cosworth | 1992 |
Fiesta RS1800 | 1992 |
Escort RS2000 4x4 | 1993 |
Focus RS | 2002 |
Focus RS | 2009 |
JL, 14.8.2008
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout