Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Historie rychlých kol v Lánech

Oblast Křivoklátska nabízí mnoho možností k návštěvě nejrůznějších pamětihodností všeho druhu. Rozhodně se nezapomeňte zastavit v Lánech, v Muzeu sportovních automobilů, které zřídil Antonín Charouz v objektu bývalé nevyužívané samoobsluhy.

Jeho sportovní úspěchy, hlavně z doby minulé, vám připomenou některé jeho závodní automobily jako Toyota Corolla GT, s níž startoval v mistrovství Evropy cestovních automobilů, nebo Ford Escort Cosworth, postavený speciálně pro závod do oblak Pikes Peak 1966. Vůz vychází ze sériové verze, upravené dle možných předpisů. Jeho řadový přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr Cosworth byl vyladěný na výkon 540 k a vybaven turbodmychadlem Garret s potlačením prodlevy systémem ALS, přídavným vstřikováním vody do sacího potrubí a vícebodovým vstřikováním paliva Weber-Marelli s vyrovnáváním vlivu nadmořské výšky.
V 80. a 90. letech tvořil nerozlučnou dvojici s Janem Trajboldem, byť každý závodil na jiné frontě, tak se zde můžete seznámit také s automobily našeho úspěšného soutěžáka, který nás náhle opustil na podzim 2001.
Stojí tady Škoda 120, s níž začínal nebo Š 130 RS v barvách Intersigma, kdy nás úspěšně reprezentoval s manželkou Evo v Poháru míru a přátelství, který také v roce 1979 a 81 vyhrál. Možná se dneska někdo usměje a řekne si, co to mohlo být za závody, když v něm jezdili pouze jezdci bývalého socialistického tábora. Protože jsem tuto dobu zažil, tak si dovolím říct, že sportovní hodnota Poháru míru byla vyšší než dnešního IRC nebo ME. Seriál tvořily těžké soutěže jako byly Ruská zima, Rallye Wartburg, Rallye Zlaté písky, Rajd Polski nebo Rallye Tatry. Sice tehdejší jezdci neměli k dispozici takovou techniku jako dnes, ale jejich nasazení bylo vysoké, a navíc se soutěže zpravidla jezdily i tři dny a dvě noci. Jan Trajbold miloval rallye nade vše, a tak se jako jeden z prvních začal věnovat rallye historických automobilů. Od Škody 1000 MB přes BMW 1800 a nejrůznější Porsche až ke žluté 911. Společně s manželkou Evou se stali celkem šestkrát mistry Evropy. Ještě dodejme, že o muzeum se stará mladší syn Ríša.
Vraťme se však k exponátům, kterými jsou dvě patra muzea doslova a do písmene přeplněny. Automobilů je už tolik, že jsou bohužel naskládány jeden vedle druhého. Takový stánek by si rozhodně zasloužil větší prostory, ale kde je v současné době vzít.
Soutěžní Audi Quattro s řadovým pětiválcem o objemu 2121 cm³ a výkonu 510 k, je jedním z pěti soutěžních vozů skupiny B pro mistrovství světa 1985. Vůz se zúčastnil Portugalské a Novozélandské rallye, kde jej pilotoval Stig Blomqvist, vždy na čtvrtém místě. Přes Jižní Afriku, Anglii a Belgii se dostal až do Lán.
Z dalších ex-závodních speciálů jmenujme hlavně pak BMW 635 Hartge, s nímž dvojice Zdeněk Vojtěch a Břetislav Enge sváděla urputné boje s evropskou elitou cestovních vozů. Kapalinou chlazený řadový šestiválec 3.5 dosahoval v roce 1983 výkonu 285 k při 6100/min a točivého momentu 370 Nm.
Lákadlem jsou pochopitelně formulové vozy, s kterými startoval Tomáš Enge, např. F1 stáje Prost nebo Jordan nebo monopost americké série IRL či Dallara F3. Ale najdeme tu také českého Delfina F3, Formuli Easter, Tatraplan T602 nebo Aero Minor „Le Mans“.
Do konce září je otevřeno od úterý do neděle v době od 10 do 17 hodin, od října do listopadu ve středu, sobotu a neděli od 11 do 16 hodin.
Více info na www.auto-muzeum.cz


J.Lasík,
28.9.2010





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar