Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Historie vzniku prvního Golfu GTI

Golf GTI je fenoménem, samostatnou značkou v rámci značky Volkswagen, automobilovým viděním světa a nezaměnitelným projevem stylu, jehož prodej nyní přesáhl hranici 1,7 milionu vozů. Je to originál mezi kompaktními sportovními vozy.

Kolem vzniku prvního GTI (Gran Turismo Injection) vždy kolovaly velkolepé historky. Jejich základem je „tajný spolek“ lidí, kteří protlačili GTI až do výroby proti chodu hodinových ručiček a vůli nadřízených. Mnohé příběhy o těchto událostech jsou pravdivé, ale přibližně stejné množství bylo během uplynulých desetiletí překrouceno a často neodpovídá skutečnosti. Pravdou je, že Golf GTI byl nápadem několika mužů.


Všechno začalo s Broukem
Vraťme se do roku 1973, v němž VW uvedl na trh sportovní verzi Brouka. „Žlutočerný závodník“, jak se mu říkalo, se od normálního Brouka lišil černou kapotu a krytem motoru, širšími koly (5,5“ místo 5“), sportovními sedadly s opěrkami hlavy a koženým volantem. Po technické stránce to byl stále Brouk s motorem 1,6 litru o výkonu 50 k. Navzdory malému výkonu vzbudil dokonce rozruch v německém parlamentu.
K úžasu několika zasvěcených znalců si ho veřejnost oblíbila. Po optické stránce razantní Brouk byl hned vyprodán, a tím připravil půdu pro dvouletý projekt ve Wolfsburgu, o němž věděla jen hrstka lidí, a to dokonce i v rámci firmy.


Zakladatelé na scéně
Jsme stále v roce 1973, kalendář ukazuje 18. března. V tomto z dnešní perspektivy památném dni napsal testovací inženýr A. Löwenberg interní sdělení několika kolegům z výzkumného a vývojového oddělení. Navrhoval v něm, aby VW uvažoval nad konstrukcí skutečného sportovního modelu. Nový vůz s projektovým kódem EA 337 (interní kód budoucího Golfu) dosáhl poslední vývojové fáze.
Příjemci sdělení se zdráhali. Pouze specialista na podvozky H. Horntrich a šéf vývoje H. Hablitzel dopřáli myšlence trochu sluchu. Nicméně Löwenberg se nevzdal a nalezl další stejně smýšlející kolegy, včetně zaměstnanců z marketingu H.-D. Schwittlinskeho a A. Konrada, tehdejšího ředitele VW pro PR. Obzvlášť Konrada, který byl mnoho let manažerem asociace Formule V a miloval závodění, myšlenka zaujala. Byl si však vědom toho, že sazenici zvanou sportovnost bylo nutné uvnitř firmy vypěstovat s nejvyšší diskrétností. Firemní finance se už tak prohýbaly pod tíhou vysokých nákladů na vývoj nového modelu, který měl být uveden na trh v roce 1974 jako Golf.


Tajná schůzka
Konrad pozval tajné vývojáře z pracovní skupiny nazvané „sportovní Golf“ ke schůzce v jeho domě. Jako spiklenci projednávali všechny možnosti nad pivem a sendviči. Hablitzel byl nyní definitivně na jejich straně a jeho tichý souhlas umožnil Löwenbergovi a Horntrichovi, aby se dali do práce. Vzali prototyp Scirocco s podvozkem tvrdým jako skála, snížili světlou výšku, výkon základního motoru 1.5 ze Scirocca zvýšili z 85 k na 100 k prostřednictvím vícestupňového karburátoru a vše korunovali výfukovým potrubím, připomínající rouru od kamen.


Prototyp 1 byl výstřední
Konrad dnes na tento vůz vzpomíná jako na „burácející monstrum“. Tajný tým se brzy shodl na tom, že vůz není tím, co chtějí. Sportovní Golf měl mít sportovní image, měl však zůstat civilní. A tak se Löwenberg s Horntrichem rozhodli, že postaví rozumnější verzi. Výsledek nebyl tak divoký, ale pořád šlo o rychlý vůz. Celá tajná skupina měla z nového modelu lepší pocit a Hablitzel sebral odvahu, aby informoval šéfa vývoje profesora E. Fialu, který mu zasadil smrtelnou ránu: „Je to příliš drahé, jste všichni šílení.“
To však Hablitzela a spolupracovníky neodstrašilo. Prototyp na základě Scirocca byl oficiálně prohlášen za platformu pro testování podvozků, ale jeho vývoj pokračoval neoficiálně. Löwenberg se zabýval jemným laděním motoru, zatímco Horntrich přizpůsoboval podvozek pro zamýšlené široké pneumatiky. Jejich rozměr měl být 205/60 HR 13, což by v té době zahanbilo dokonce i Porsche 911, který v roce 1974 jezdil stále na pneumatikách 185/70.


Souhlas managementu
Není divu, že „platforma pro testování podvozků“ způsobila rozruch, když Hablitzel představili nejnovější projekty managementu VW v testovacím areálu Ehra-Lessien na jaře 1975. Dokonce i profesor Fiala byl uchvácen sportovním Golfem v převleku za Scirocco – a udělil mu souhlas. Koncem května byla zaslána oficiální objednávka vývojovému oddělení: potřebujeme sportovní verzi Golfu.


Z Golfu se stalo GTI
Současně začalo také prodejní oddělení větřit na trhu dobrou šanci pro odbyt sportovního Golfu a VW stále neměl atrakci pro autosalon ve Frankfurtu. Náhle získal projekt po všech stránkách na dynamice. Bylo postaveno šest prototypů v různých konfiguracích od vozu vyladěného pro maximální sportovní výkony až po komfortní verzi v rouše beránčím. Šéfdesigner H. Schäfer byl odpovědný za všechny drobné detaily, kterými se GTI lišil od méně výkonných rivalů. Například červeným pruhem na masce chladiče a větším předním spoilerem, decentním plastovým rozšířením blatníků, matným černým rámem na zadním okně, černým čalouněním stropu, hlavicí řadicí páky v podobě golfového míčku a sportovními sedadly s károvanými potahy.


Citlivě vyladěná technika
Nový testovací manager H.Schuster označil za nejvyšší prioritu vývoj podvozku. Aby snížil náklady, zmenšil šířku kol z 6,0 na 5,5“ a rozměr pneumatik na 175/70 HR 13. Přidal ovšem stabilizátory pro přední a zadní nápravu a vyladil pružiny a tlumiče tak, aby nabízely perfektní syntézu komfortu a sportovních vlastností. Ve spolupráci s Audi vznikl motor 1.6 litru se vstřikováním benzinu o výkonu 110 k.


Světová premiéra v roce 1975
Zpočátku tajný tým dokončil svou práci přesně podle časového plánu. Když se otevřely brány autosalonu IAA ve Frankfurtu slavil svou premiéru na stánku Volkswagenu červený zázrak: koncept Golf GTI. „Nejrychlejší Volkswagen všech dob“ hlásala do světa reklama – a to nebyla žádná nadsázka. GTI zrychlilo z 0 na 100 km/h přibližně za 9 sekund. Ohlášená cena „pod 13 000 marek“ byla nejméně o 5000 marek nižší než u klíčového německého rivala. Návštěvníci autosalonu byli z vozu tak nadšeni, že vedení společnosti nemělo jinou možnost, než oznámit výrobu speciální série 5000 vozů.


Mánie kolem GTI začíná
Při uvedení na trh v polovině roku 1976 stálo GTI 13 850 marek. Navzdory vyšší ceně dokázali dealeři během prvního roku na trhu přesto prodat desetinásobek původně plánovaného objemu výroby. A nebylo divu: „Přejezd alpského průsmyku v GTI – to je jeden z nejvíce vzrušujících řidičských zážitků, které si může automobilový nadšenec dopřát.“ tímto způsobem básnil německý motoristický časopis „auto motor und sport“ o GTI. Tato výstižná slova platí i o 33 let později.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar