Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Jaguar E-Type - krasavec slavil padesátku

Vloni oslavil padesáté narozeniny Jaguar E-Type, jenž se stal a zůstal dodnes legendou. Jen málokterý automobil na světě vzbudil už při premiéře takovou senzaci. Samotný Enzo Ferrari uznal, že je nejkrásnějším autem.

Jaguar E-type se poprvé představil veřejnosti na ženevském autosalonu v březnu 1961, kam dorazil přímo z továrny v Coventry pouhých dvacet minut před prezentací. Okamžitě vzbudil senzaci a získal si tisíce příznivců. Už v červenci se prodával otevřený roadster a uzavřené kupé. „Éčko“ mělo vlastně parametry závodního auta, přitom byl určený do běžného provozu. Ve srovnání s podobně výkonnými automobily byl i levnější.
Karoserie byla krásná, ale také funkční a z hlediska odporu vzduchu velmi efektivní. Aerodynamické tvary vtiskl karoserii letecký konstruktér Malcolm Sayer, který si své umění vyzkoušel na závodních modelech C-type a D-type. Tehdy prohlásil, že se nezabývá designem, ale aerodynamikou, a Jaguar E je prvním „matematicky“ navrženým autem. Původ vozu vede vlastně k prototypu, který se zúčastnil závodu v Le Mans v roce 1960.
Z celkové délky vozu polovinu zabíral motor – proto tak impozantně dlouhá přední kapota.
Samonosná karoserie, kterou „zdědil“ po závodním předchůdci D-type, odlehčila celý vůz a zvýšila tak jeho výkon.
Zadní kola poháněl zážehový řadový šestiválec o objemu 3781 cm³, který s třemi karburátory SU a dvěma vačkovými hřídeli podával výkon: 265 k při 5500/min. Z nuly na sto zrychlil za 6,9 s, což bylo na svoji dobu úctyhodné, stejně jako rychlost 240 km/h. Většina běžných aut dosahovala rychlosti sotva poloviční.
Nezávislé zavěšení kol umožnilo, že auto i přes poměrně úzké pneumatiky dobře sedělo na silnici. Účinnější kotoučové brzdy byly na všech kolech, což v vté době také nebylo běžné.
Vůz vlastnili mj. Brigitte Bardot, George Harrison, Steve McQueen, Tony Curtis, slavní fotbalisté George Best, Franz Beckenbauer. Elton John prodal v roce 2004 sbírku svých classic cars a ponechal si pouze Jaguar E-type. Vůz mohl být klidně vozem Jamese Bonda. Slavný Ken Adam (production designer), který vtiskl bondovkám nezaměnitelný styl, si ho totiž v té době pořídil. Když však producenti nabídli tuto možnost firmě Jaguar, odmítla. Měla zajištěna odbyt na dlouhou dobu dopředu a propagaci nepotřebovala.
Jaguar E-type se poprvé představil veřejnosti na ženevském autosalonu 1961, kam dorazil přímo z továrny v Coventry pouhých dvacet minut před prezentací. Okamžitě vzbudil senzaci a získal si tisíce příznivců. „Éčko“ mělo vlastně parametry závodního auta, přitom byl určený do běžného provozu. Ve srovnání s podobně výkonnými automobily byl i levnější.
Jeho aerodynamické linie vycházely ze zkušeností modelů, které vyhrávaly Le Mans v letech 1955-57. Karoserie byla krásná, ale také funkční a z hlediska odporu vzduchu velmi efektivní. Z celkové délky vozu polovinu zabíral motor – proto tak impozantně dlouhá přední kapota.
Samonosná karoserie, kterou „zdědil“ po závodním předchůdci D-type, odlehčila celý vůz a zvýšila tak jeho výkon.
Jaguar E-type neměl konkurenci ani v ceně. V době svého uvedení na trh v roce 1961 byl o polovinu levnější než nejlevnější Ferrari, o třetinu než Aston Martin DB4.
Bylo vyrobeno celkem 72 520 kusů, víc než polovina jako roadster, méně jako coupé s pevnou střechou. První série vozů byla vyráběna v letech 1961 - 64 s motory 3,8 l, mezi roky 1964 – 68 byl již objem zvýšen na 4,2 l s vyšším točivým momentem, kvalitnější převodovkou. V roce 1966 se objevilo kupé 2+2 s rozvorem zvětšeným o 23 cm a o 110 kg těžší.
Pod tlakem amerického trhu a tamních předpisů byla tzv. série II z let 1968 – 71 ochuzena o jeden z karburátorů, čímž se sice snížil výkon, ale zároveň i emise výfukových plynů, což byl hlavní důvod úpravy. Pověst Jaguaru E-type, jako jednoho z nejvýkonnějších sériových sportovních automobilů, zachraňovala série III, z let 1971 až 75 s dvanáctiválcem 5,3 litru a výkonu 280 k. Z 0 na 100 km/h zrychlil 6,9 s, což jsou ještě dnes úctyhodné parametry.


JL, 4.1.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar