Jirka Moskal jede s Liazem do Dakaru
V těchto dnech míří do senegalského Dakaru jednak účastnící Africa Eco Race, o kterém vás pravidelně informujeme, ale nezávisle na tomto závodě také Jiří Moskal s kamionem LIAZ, s nímž se před třiceti lety vydal poprvé na Rally Dakar.
Kompletně zrepasovaný historický kamion LIAZ se v sobotu 27. 12. vydal na dlouhou pouť do afrického Dakaru a zpět. Posádku vozu v sestavě Jiří Moskal, Tomáš Pour a Vít Ježek na cestě doprovázejí dva doprovodné automobily a motocyklista Jaroslav Šíma.Celá expedice vystartovala v sobotu přesně v poledne z náměstí Jana Palacha v Praze. Podpořit ji přišla řada příznivců, někteří neváhali jet z mnoho kilometrů vzdálených měst, aby slavnostní start viděli.
Francouzské metropole dosáhl kamion po náročné cestě zasněženým Německem druhý den v 8 hodin ráno. Ještě v neděli LIAZ odstartoval z Paříže do Dakaru. Africké půdy se legendární kamion LIAZ poprvé dotkl30.12. přibližně v 15 hodin, kdy došlo k vylodění z trajektu. Jízdu liazky může každý fanoušek sledovat on-line na webu www.senodakaru.cz
Kamion je totiž vybavený GPS/GSM lokalizačním systémem firmy Jablotron, který je součástí zařízení sloužícího k vyhledávání odcizených vozidel. Nyní pracuje ve zvláštním režimu a tak má každý fanoušek expedice možnost vidět, kde LIAZ aktuálně je. Není však jisté, zda bude potřebný signál v Západní Sahaře. Zcela jistě se ztratí po překročení hranic Mauretánie, z níž nelze odesílat potřebná data prostřednictvím sítě GSM. K obnovení spojení pak dojde po překročení hranic do Senegalu.
A proč právě do Dakaru?
Jen málokdo si vzpomene, že v těchto dnech je to právě třicet let od chvíle, kdy se první dvě české posádky s kamiony Liaz postavily v Paříži na start. Za projektem účasti vozů Liaz tehdy stáli hlavně Ing. Zdeněk Kovář a Ing. Radek Fencl, oba zaměstnanci vývojového oddělení LIAZ. Ti přesvědčili Viktora Koreckého, tehdejšího ředitele n. p. LIAZ, aby se postavily dva vozy pro nejtěžší soutěž světa. Ke spolupráci přizvali na doporučení Motokovu ještě Alaina Gallanda, který měl s Dakarem už své zkušenosti. Nakonec se ukázalo, že právě Francouz byl nejslabším článkem naší účasti. Do kamionu s číslem 626 usedli spolu s Gallandem ještě Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý, s druhým vozem startovali Jiří Moskal, Jaroslav Joklík a Radek Fencl.
Oba vozy od začátku provázely technické potíže, především se spojovačkami, ale posádky se nevzdávaly a za každou cenu chtěly dojet do cíle. Francouz však trable nevydržel psychicky a s prohlášením, že vozy nejsou dobře připraveny, opustil český tým už po úvodních etapách. Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý tak museli pokračovat už jen mimo soutěž, ale k Růžovému jezeru přesto dorazili.
Problémy nezlomily ani trio Moskal, Joklík a Fencl, kteří nakonec dorazili do cíle na fantastickém 13. místě. Dodnes zůstal jejich výsledek nedoceněný a bohužel se ho nedožil ani ředitel Liazu. Ještě se sluší dodat, že nejlepším výsledkem na Dakaru bylo druhé místo Jiřího Moskala, Františka Vojtíška a Záleského v roce 1988 a třetí (1. v kategorii sériových kamionů) Moskala, Joklíka a Záleského v roce 1987.
Tovární tým Liaz se Dakaru oficiálně zúčastňoval až do roku 1992 a po jedenáctileté pause na jejich účast v roce 2003 navázal sedlčanský Martin Macík (12. místo), jenž hájí „barvy“ již neexistující automobilky dodnes.
Soutěžní LIAZ 110.55 (Dakar) se startovním číslem 627 zrepasoval z vraku a nejrůznějších dílů Tomáš Pour .
J.Lasík 2.1.2015
Francouzské metropole dosáhl kamion po náročné cestě zasněženým Německem druhý den v 8 hodin ráno. Ještě v neděli LIAZ odstartoval z Paříže do Dakaru. Africké půdy se legendární kamion LIAZ poprvé dotkl30.12. přibližně v 15 hodin, kdy došlo k vylodění z trajektu. Jízdu liazky může každý fanoušek sledovat on-line na webu www.senodakaru.cz
Kamion je totiž vybavený GPS/GSM lokalizačním systémem firmy Jablotron, který je součástí zařízení sloužícího k vyhledávání odcizených vozidel. Nyní pracuje ve zvláštním režimu a tak má každý fanoušek expedice možnost vidět, kde LIAZ aktuálně je. Není však jisté, zda bude potřebný signál v Západní Sahaře. Zcela jistě se ztratí po překročení hranic Mauretánie, z níž nelze odesílat potřebná data prostřednictvím sítě GSM. K obnovení spojení pak dojde po překročení hranic do Senegalu.
A proč právě do Dakaru?
Jen málokdo si vzpomene, že v těchto dnech je to právě třicet let od chvíle, kdy se první dvě české posádky s kamiony Liaz postavily v Paříži na start. Za projektem účasti vozů Liaz tehdy stáli hlavně Ing. Zdeněk Kovář a Ing. Radek Fencl, oba zaměstnanci vývojového oddělení LIAZ. Ti přesvědčili Viktora Koreckého, tehdejšího ředitele n. p. LIAZ, aby se postavily dva vozy pro nejtěžší soutěž světa. Ke spolupráci přizvali na doporučení Motokovu ještě Alaina Gallanda, který měl s Dakarem už své zkušenosti. Nakonec se ukázalo, že právě Francouz byl nejslabším článkem naší účasti. Do kamionu s číslem 626 usedli spolu s Gallandem ještě Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý, s druhým vozem startovali Jiří Moskal, Jaroslav Joklík a Radek Fencl.
Oba vozy od začátku provázely technické potíže, především se spojovačkami, ale posádky se nevzdávaly a za každou cenu chtěly dojet do cíle. Francouz však trable nevydržel psychicky a s prohlášením, že vozy nejsou dobře připraveny, opustil český tým už po úvodních etapách. Zdeněk Kovář a Josef Brzobohatý tak museli pokračovat už jen mimo soutěž, ale k Růžovému jezeru přesto dorazili.
Problémy nezlomily ani trio Moskal, Joklík a Fencl, kteří nakonec dorazili do cíle na fantastickém 13. místě. Dodnes zůstal jejich výsledek nedoceněný a bohužel se ho nedožil ani ředitel Liazu. Ještě se sluší dodat, že nejlepším výsledkem na Dakaru bylo druhé místo Jiřího Moskala, Františka Vojtíška a Záleského v roce 1988 a třetí (1. v kategorii sériových kamionů) Moskala, Joklíka a Záleského v roce 1987.
Tovární tým Liaz se Dakaru oficiálně zúčastňoval až do roku 1992 a po jedenáctileté pause na jejich účast v roce 2003 navázal sedlčanský Martin Macík (12. místo), jenž hájí „barvy“ již neexistující automobilky dodnes.
Soutěžní LIAZ 110.55 (Dakar) se startovním číslem 627 zrepasoval z vraku a nejrůznějších dílů Tomáš Pour .
J.Lasík 2.1.2015
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout