Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Karlovarská veteran rallye - kvalita vítězí nad kvantitou

O prvním srpnovém víkendu proběhlo několik veteránských akci a bylo těžké rozhodnout se, kam se vydat. A to ještě stěžuje bohužel neochota řady pořadatelů poskytovat informace. Dokonce jsme dostali odpověď, že seznam účastníků je neveřejný. To nepotřebuje další komentář.

Nakonec jsme zvolili Karlovarskou veterán rallye a udělali dobře. Zatímco na většině území panovalo deštivé počasí, tak na západě Čech tu a tam se snažilo sluníčko problesknout a pár kapek spadlo až v závěru dne, kdy účastníci odjížděli z Františkových Lázní.


Ale vraťme se na začátek. Hlavní organizátor Zdeněk Touš se svojí paní a několika přáteli se rozhodli situovat centrum do pivovaru v Chodové Plané. Nebyli prvními veteránisty, kteří sem zavítali. Dokonce tady byla i přestávka při Sachsen Classic.


Odtud se pět desítek posádek vydávalo na zajímavá místa západních Čech už od čtvrtka. Sobotní etapa vedla nejdříve zhruba šedesáti kilometrovým úsekem po krásných německých silničkách podél hranice do Selbu. Tady je čekala prohlídka porcelánky a malé občerstvení. Následoval přejezd do Skalné ke hradu Vildštejn, kde byl naplánován oběd.



Až dosud jsme vůbec netušili, že něco takového existuje. Město Skalná (do roku 1950 Vildštejn) vzniklo pod hradem z přelomu 12. a 13. století. První zmínka o hradu je z roku 1166. Zvláštní rozvoj zaznamenala ruční výroba papíru, výroba kamenin a hrnčířství. Později byla otevřena naleziště keramických jílů a průmysl těžby surových jílů. Rozvoj pokračoval až do druhé světové války, po jejímž konci byla vysídlena drtivá většina občanů. Ruiny hradu se snaží dávat dohromady současní majitelé.


Ale zpátky k veteránům. Po středověké hostině a splnění jednoho z úkolů, kterým bylo určení rozvoru svého vozu přejely posádky do Františkových Lázní, jejichž starosta ke veteránům nakloněn. Zase dortíček a kávička na kolonádě a než se vydaly zpátky do Chodové Plané, tak musely plnit další úkol. Na čas sníst polovinu oplatky a zapít minerálkou z lázeňského pítka. Zvláště pro ty, kteří si dali dortík hodně těžký úkol.



Nejstarším automobilem byl Ford T z roku 1917, ale největší obdiv vzbuzovaly o něco mladší automobily. Hlavně obrovitý Packard 545 De Luxe z roku 1929, který představil Petr Čechovský z Hodonína. Řadový osmiválec 6,3 litru s výkonem 105 k spotřeboval na sto kilometrů kolem 25 litrů benzinu. Proto má také nádrž na 89 litrů.



Středem zájmu jsou vždy vozy Bugatti, tentokrát žlutočerný typ 57 Ventoux z roku 1934. Jde o jeden ze dvou vozů Bugatti, který zrenovoval Vladislav Novák a už nám ukazoval fotografii, jak asi bude vypadat další model. Zajímavou historií se může pochlubit Jaguar SS 100 se šestiválcem 3,5 litru o výkonu 125 k. Byl vyroben v roce 1939 a s karosérií Saloon poslán na Nový Zéland, kde byl přestaven na dvoumístný roadster. Jde o první Jaguar, který překonal rychlost 100 mil/h. Přes USA a Německo se pak dostal do Čech, kde z nepojízdného krasavce udělal tento klenot Alois Švec.



Z dalších zajímavých vozů můžeme zmínit ještě Humber 16/50 (1931), Lagondu 4,5 litre (1932), Daimler EL 24 (1937), Buick Roadmaster (1934) nebo Ford V8 Faux Cabrio Carson (1935). S našimi malými automobily Aero pak kontrastoval Cadillac Convertible Cabrio s 5,4 litrovým motorem polského sběratele.



Všichni účastníci se shodovali, že si celou akci skvěle užili, stejně jako my v sobotu, a věří, že Zdeněk Touš nedodrží slovo, a ještě přidá další ročník. I když tvrdí, že už končí. A je sympatické, že ctí kvalitu nad kvantitou.






JL 7.8.2023

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar