Lancia - 100 let sportovních úspěchů
Značka Lancia byla odjakživa spjata s automobilovým sportem, už Vincenzo Lancia patřil mezi úspěšné tovární jezdce Fiatu. Například v roce 1904 vyhrál Coppa Florio. V pozdějších letech jeho vlastní auta vyhrávala řadu soutěží a závodů.
Ještě před tím, o dva roky dřív, vyhrál Louis Chiron s Aurelií slavnou Rallye Monte Carlo a Alberto Ascari pověstnou Mille Miglia. Do listiny Targa Florio se zapsala Lancia čtyřikrát zlatým písmem.
V druhé polovině 60. let se značka vrátila do světa rallye, kde dlouhá léta kralovala a udávala tón. Nejdříve, na přelomu 60. a 70. let, sbírala vavříny dvoudveřová Fulvia (čtyřválec 1.2/115 k, 1.6/165 l), kterou v letech 66 až 74 proslavili hlavně Munari, Källström, Lampinen nebo Andersson.
V letech 74 až 77 ji vystřídal slavný Stratos se šestiválcem Ferrari Dino 2,5 litru a výkonem 240 až 260 k. Čtyřikrát vyhrál Monte Carlo, z toho Munari třikrát, třikrát světový šampionát a 16 soutěží MS, o což se kromě Munariho zasloužili ještě například Waldegaard nebo Darniche. Tovární vozy sice skončily po roce 76, ale v soukromých rukou se objevovaly až do roku 1980.
Kompresorový typ 037 (čtyřválec 2.0/305-325 k), který bojoval o vavříny v letech 83 až 85 a hned v prvním roce obohatil sbírku světových titulů, o což se postarali především Röhrl (2. v MS), Alen nebo Bettega.
Nejkratší život měl nejvýkonnější typ Delta S4 (čtyřválec 1.8 - 450 k), který však během jedné sezony (86) dokázal vyhrát Monte Carlo, Argentinu, San Remo a Olympus v USA. Po tragických nehodách FIA zakázala speciálům skupiny B startovat v rallye, čímž skončilo nezapomenutelné období automobilových rallye.
Nejúspěšnější byla Delta HF/Integrale (čtyřválec 2.0/ 300 k), jenž vyhrála mistrovství světa značek v letech 1987 až 92, přičemž Kankkunen a Biasion přidali ještě po dvou titulech v jednotlivcích a jednou byl úspěšný Auriol. V kokpitu se vystřídala řada jezdců, za všechny jmenujme Alena, Biasiona, Kankkunena, Loubeta, Fioria, Auriola, Sainze, Sabyho a další. Na své konto si Delta připsala celkem 46 vítězství v soutěžích mistrovství světa. Tento vůz získával vavříny také v národních šampionátech či v evropském šampionátu. U nás s ním jezdili například Deila, Valoušek st. nebo Křeček.
Tím slavná éra automobilového sportu skončila, protože prioritu dostala v rámci koncernu Fiat, který v roce 1967 Lancii převzal, formule 1. V letech 1969 až 1993 získala Lancia deset světových titulů v šampionátu značek, pět v klasifikaci jednotlivců, 79 vítězství v MS (Delta - 45, Stratos - 16, Fulvia - 8, O37 - 6, Delta S4 - 4, šestnáct titulů v mistrovství Evropy jezdců. Takovou bilancí se dodnes nemůže pochlubit žádná jiná automobilová značka.
Jindřich Lasík, 10.8.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout