Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Le Conservatoire Citroën (II) - historie pod zámkem

Jeden z největších průlomů nastal v roce 1934, kdy byl předveden model 7A, první z řady Traction Avant, která vydržela v produkci až do roku 1957. Revoluční sedan se samonosnou karosérií s pohonem předních kol, nezávislým zavěšením kol a hydraulickým brzdami. Pod kapotou byl čtyřválec 1303 cm³s výkonem 32 k.

V depozitáři nemůže pochopitelně chybět ani nesmrtelná „kachna“ 2CV, včetně jednoho ze čtyř dochovaných předválečných prototypů s hliníkovou karosérií, plátěnou střechou, jedním světlometem a kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 375 cm³. Byly nalezeny poměrně nedávno při rekonstrukci jednoho nenápadného stavení, kam byly ukryty před okupanty.
Třetím výrazným modele byl DS. V tomto případě jde stejně jako u Tractionu Avant o dílo designera Flaminia Bertoniho, jehož posledním výtvorem byl AMI6, který se měl stát nástupcem slavného modelu DS. Jedním z nejexkluzivnějších automobilů je bezpochyby model SM, tady odpočívají v tichu dvě verze – jedna s karburátorem, druhá se vstřikováním paliva.
Nás jako milovníky sportu, kteří už leccos pamatují, uchvátil koutek sportovní historie. Najdeme tady soutěžní verze DS 21, které v 60. letech dokázaly vyhrát dvakrát Rallye Monte Carlo, ale také třeba Maroko rallye či World Cup rallye z Londýna do Mnichova v roce 1974. Je zde také model BX skupiny B, jenž absolvoval pouze několik světových rallye, než FIA zakázala starty automobilům skupiny B. Zlatý hřeb představuje několik modelů Rally Raid ZX, ověnčené úspěchy z dálkových maratonů jako Rallye Dakar nebo Paříž-Peking. Vrcholem je pak Xsara WRC, s níž kraloval v rallye Sebastien Loeb, jenž před několika dny vybojoval c C4 WRX pátý titul mistra světa v řadě, což se žádnému soutěžnímu jezdci dosud nepodařilo.
V depozitáři můžeme vidět i několik unikátů a rarit, o nichž se ani moc neví, že je Citroën vyrobil – vrtulník, polopásové vozidlo pro přejezd Saharou, formuli, traktor, obojživelné vozidlo, městská vozítka atd. Tolik zajímavých Citroënů na jedné hromadě jsme ještě neviděli a jen si přejme, aby si Citroën jednou vybodoval opravdový stánek své historie a mohl všechny skvosty a unikáty představit široké veřejnosti.

Jindřich Lasík, 7.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar