Legenda s legendou - Kottulinsky a VW Iltis
Myšlenka zkonstruovat automobil s pohonem všech kol je skoro tak stará jako automobil samotný. Už v roce 1903 sestrojila holandská firma Spyker první model 50 HP s pohonem všech kol. Další pokusy nenechaly na sebe dlouho čekat.
Aby mohlo Audi, které Iltis vyvinulo, odzkoušelo a vyrobilo, názorně demonstrovat přednosti svého robustního vozu 4x4, vyslalo v roce 1980 čtyři vozy na Rallye Paříž - Dakar. V saharských etapách vedl známý francouzský soutěžní jezdec Jean Ragnotti, v další části ho vystřídal Švéd žijící v Německu Freddy Kottulinsky, který nakonec zvítězil před Patrickem Zanirolim na stejném voze. Na Ragnottiho zbyla bramborová medaile, a poslední z kvarteta Roland Gumpert, který později pracoval v závodním oddělení Audi, dojel devátý.
U Audi bylo tradicí, že každý model musel nejdříve úspěšně absolvovat náročné zkoušky v horké Sahaře nebo chladném Finsku. Po skandinávském tour překonal Iltis všechna očekávání a inženýři byli tak nadšeni, že přesvědčili vedení firmy, aby zkonstruovalo osobní automobil s pohonem všech kol za rozumnou cenu.
VW Iltis prakticky zahájil úspěšnou kapitolu modelů Audi qauttro, která trvá dodnes. Malý Iltis (Typ 138) vyráběný v letech 1978 až 1982 poháněl před přední nápravou uložený kapalinou chlazený zážehový čtyřválec objemu 1,7 litru. Výkon 75 k při 5500/min stačil na rychlost 130 km/h. Měl pohon zadních kol a teprve v terénu si řidič přiřazoval pohon předních. Se světlou výškou 250 mm, redukcí a uzávěrami diferenciálů zvládal hravě i těžké úseky. Bez obav se mohl pustit i do řeky hluboké šedesát centimetrů.
Dodával se buď s otevřenou karosérií zakrytou plachtou nebo plastovou střechou hard top určenou spíš pro sériové provedení. V Německu byla výroba ukončena v&;nbsp;roce 1982, ale poté ještě několik let pokračovala licenčně v Kanadě u firmy Bombardier.
Fredy Kottulinsky i se svým dakarským spolujezdcem a mechanikem Gerdem Löffelmannem se s replikou Iltisu zúčastnili loňské veteránské soutěže Sachsen Classic. V roce 1958 začal závodit ve Švédsku s vozy MGA, Porsche Carrera nebo formulí 3. S monopostem získal třikrát titul mistra Evropy, Pohár Formule Super V vyhrál před pozdějším mistrem světa Keke Rosbergem. Objevil se také v nejrůznějších rallye či závodech cestovních automobilů na okruhu. Byl univerzálním jezdcem, který dokázal sklízet úspěchy v různých disciplínách. My jsme ho měli možnost vidět před několika lety na trati Historic Rallye Vltava s Volvem 122. I přes svůj věk stále dokazoval, že za volantem umí. Dřív než vyjel na trať, tak si před každým závodem osobně zkontroloval vůz a v době volna, místo aby odpočíval, tak se s mechaniky podílel na i na přípravě vozu.
Jindřich Lasík, 14.4.2006
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout