Mercedes Benz - před 125 lety se narodil automobil
Dne 29. ledna 1886 přihlásil Carl Benz patent na tříkolové motorové vozidlo, a od té doby je uvedené datum považováno za den zrození automobilu, který tak v roce 2011 slaví své 125. narozeniny. Souběžně s Benzem vyvíjel také Gottlieb Daimler první čtyřkolový automobil.
Zakladatelé současné společnosti Daimler AG a její celosvětově úspěšné klíčové značky Mercedes-Benz tím nezávisle na sobě položili základy pro všechna současná osobní a užitková vozidla. Vynálezce automobilu od té doby udává směr vývoje ve všech důležitých oblastech od techniky pohonu přes komfort a bezpečnost až po design.
Inovace jsou pro automobilové výrobce vždy klíčem k úspěchu a v budoucnosti budou ještě důležitější. Bez odvahy k uskutečňování nových myšlenek by žádný automobil neexistoval a bez inovační síly by nebylo pokroku.
Vedoucí postavení stuttgartské automobilky v oblasti techniky potvrzuje více než 80 000 přihlášek patentů podaných od roku 1886, kdy Carl Benz představil svůj „Patent Motorwagen“ a Gottlieb Daimler ve stejném roce „motorový kočár“. Benz Patent Motorwagen je jako první automobil na světě skvělým dokladem pionýrského ducha. Filigránská tříkolka dávala ve své době ihned najevo, že začala nová éra mobility. Daimlerův motorový kočár byl prvním automobilem se čtyřmi koly.
Obě výše uvedená vozidla stála u zrodu jedinečného příběhu plného úspěchů, k němuž MB postupně přidává stále nové kapitoly. Stuttgartská automobilka totiž znovu a znovu přicházela s pokrokovými vynálezy, které učinily z „kočáru bez koní“, pro nějž kritici zpočátku neviděli „žádnou budoucnost“, nejen symbol individuální svobody, ale i jeden z významných faktorů hospodářského rozvoje. Mezi nejdůležitější inovace společnosti patří kromě prvního autobusu a prvního nákladního vozidla především první moderní osobní vůz, Mercedes 35 PS z roku 1900/1901.
[/b]Mercedes 35 PS[/b]
Tento model, který lze považovat za prapředka všech moderních osobních vozů, definoval na přelomu století novou a od té doby stále aktuální architekturu vozidla, která znamenala přechod od „motorových kočárů na vysokých kolech“ k automobilu. Mezi rozhodující technické inovace patřil dlouhý rozvor, široký rozchod kol, nízké těžiště a skloněný sloupek řízení. Všechna uvedená vylepšení vytvořila předpoklad pro komfortní a bezpečnou jízdu, která byla poprvé realizována v Mercedesu.
K dalším charakteristickým znakům patřil do délky protažený tvar a organicky do přídě integrovaný voštinový chladič, který definitivně vyřešil do té doby všudypřítomný problém s chlazením motoru. Kromě toho se maska chladiče stala typickým rozlišovacím prvkem jednotlivých značek. Hliníková kliková skříň výkonného čtyřválce posloužila za vzor ještě dnes aktuální metody lehké konstrukce. Celý motor byl uložen nízko v rámu a jeho výfukové ventily byly ovládány jedním vačkovým hřídelem, což výrazně zklidnilo běh motoru, stabilitu volnoběhu a schopnost zrychlení. Konstrukční princip „motor vpředu, pohon zadních kol“ se dlouhodobě prosadil jako tzv. klasické uspořádání pohonu.
Typ 35 PS byl prvním vozidlem se značkou Mercedes a do historie vstoupil jako první moderní automobil. Jeho inovativní koncepci převzalo mnoho dalších výrobců. Mercedes-Benz tím hned zpočátku zaujal vedoucí pozici na poli vývoje techniky, koncepce a designu.
Carl Benz prohlásil: „Touha vynalézat nikdy neskončí.“ A Gottlieb Daimler formuloval svou slavnou mravní zásadu následovně: „To nejlepší nebo nic“. Těmito vůdčími motivy se Mercedes-Benz řídí téměř 125 let.
JL, 11.1.2010
Inovace jsou pro automobilové výrobce vždy klíčem k úspěchu a v budoucnosti budou ještě důležitější. Bez odvahy k uskutečňování nových myšlenek by žádný automobil neexistoval a bez inovační síly by nebylo pokroku.
Vedoucí postavení stuttgartské automobilky v oblasti techniky potvrzuje více než 80 000 přihlášek patentů podaných od roku 1886, kdy Carl Benz představil svůj „Patent Motorwagen“ a Gottlieb Daimler ve stejném roce „motorový kočár“. Benz Patent Motorwagen je jako první automobil na světě skvělým dokladem pionýrského ducha. Filigránská tříkolka dávala ve své době ihned najevo, že začala nová éra mobility. Daimlerův motorový kočár byl prvním automobilem se čtyřmi koly.
Obě výše uvedená vozidla stála u zrodu jedinečného příběhu plného úspěchů, k němuž MB postupně přidává stále nové kapitoly. Stuttgartská automobilka totiž znovu a znovu přicházela s pokrokovými vynálezy, které učinily z „kočáru bez koní“, pro nějž kritici zpočátku neviděli „žádnou budoucnost“, nejen symbol individuální svobody, ale i jeden z významných faktorů hospodářského rozvoje. Mezi nejdůležitější inovace společnosti patří kromě prvního autobusu a prvního nákladního vozidla především první moderní osobní vůz, Mercedes 35 PS z roku 1900/1901.
[/b]Mercedes 35 PS[/b]
Tento model, který lze považovat za prapředka všech moderních osobních vozů, definoval na přelomu století novou a od té doby stále aktuální architekturu vozidla, která znamenala přechod od „motorových kočárů na vysokých kolech“ k automobilu. Mezi rozhodující technické inovace patřil dlouhý rozvor, široký rozchod kol, nízké těžiště a skloněný sloupek řízení. Všechna uvedená vylepšení vytvořila předpoklad pro komfortní a bezpečnou jízdu, která byla poprvé realizována v Mercedesu.
K dalším charakteristickým znakům patřil do délky protažený tvar a organicky do přídě integrovaný voštinový chladič, který definitivně vyřešil do té doby všudypřítomný problém s chlazením motoru. Kromě toho se maska chladiče stala typickým rozlišovacím prvkem jednotlivých značek. Hliníková kliková skříň výkonného čtyřválce posloužila za vzor ještě dnes aktuální metody lehké konstrukce. Celý motor byl uložen nízko v rámu a jeho výfukové ventily byly ovládány jedním vačkovým hřídelem, což výrazně zklidnilo běh motoru, stabilitu volnoběhu a schopnost zrychlení. Konstrukční princip „motor vpředu, pohon zadních kol“ se dlouhodobě prosadil jako tzv. klasické uspořádání pohonu.
Typ 35 PS byl prvním vozidlem se značkou Mercedes a do historie vstoupil jako první moderní automobil. Jeho inovativní koncepci převzalo mnoho dalších výrobců. Mercedes-Benz tím hned zpočátku zaujal vedoucí pozici na poli vývoje techniky, koncepce a designu.
Carl Benz prohlásil: „Touha vynalézat nikdy neskončí.“ A Gottlieb Daimler formuloval svou slavnou mravní zásadu následovně: „To nejlepší nebo nic“. Těmito vůdčími motivy se Mercedes-Benz řídí téměř 125 let.
JL, 11.1.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout