Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Munari za volantem Fiatu a Lancie

Pokud chcete potkat jednoho z nejlepších soutěžních jezdců sedmdesátých let, Itala Sandra Munariho, potom musíte vyrazit do Castiglione dei Pepoli na RAC Classic. Tuto akci pro soutěžní automobily totiž pořádá již dvanáct let Rallyclub Sandro Munari.

Před čtyřmi lety jsme jej tady viděli za volantem Lancie Stratos v úpravě pro Safari rallye, rakouského majitele Hrabanka, letos se ujal role předjezdce a usedl do nového Fiatu 500 Abarth. A nejen to. Všem přítomným připravil ještě jedno překvapení. Na zkoušce, která se odehrávala na motokárové dráze obkroužil několik kol se speciálem Lancia 037, jenž mu zapůjčil její majitel Giuseppe Volta (na snímku vlevo). Bylo vidět, že mu svezení udělalo evidentní radost a všem přítomným předvedl několik parádních smyků.
Starší generace zná jméno Sandro Munari (narozen 27.3.1940 v Cavarzere v rodině sedláka)velmi dobře, mnozí se ještě pamatují na jeho start v Rallye Vltava 73, kam přijel jako vítěz Rallye Monte Carlo. Poprvé jsem jej spatřil v Klatovech na technické přejímce s modelem Lancia Fulvia v ruce, právě s takovým, s jakým vyhrál Monte Carlo. To mi bylo patnáct let, a hned jsem začal po tomto autíčku v měřítku 1:24 toužil. Po delší době se mi jej podařilo získat. Při Rallye Vltava se proslavil hlavně kotrmelcem na klatovském okruhu. Ačkoliv tehdy dojel druhý za ještě neznámým Walterem Röhrlem, tak přesto získal titul mistra Evropy.
Svoji kariéru začal v roce 1963 jako spolujezdec, o dva roky později usedl za volant a v následujícím roce dostal již angažmá v týmu Lancia. První vítězství vybojoval na Korsice 67, ale o rok později po těžké havárii, po níž zemřel jeho spolujezdec, chtěl závodění ukončit. Teprve, když jej přemluvil tehdejší šéf týmu Cesare Fiorio, se do rallye vrátil a začal sbírat úspěchy. Mezi největší patří tři vítězství v Rallye Monte Carlo v řadě (1975 až 77) s Lancií Stratos, s níž byl jen těžko porazitelný. Proslýchalo se dokonce, že Stratos byl postaven přesně jemu na míru, přinejmenším se podílel na jeho vývoji od samého začátku. Proto také asi zajížděl na rychlostních zkouškách často až neskutečné časy. Třeba na Monte Carlu 75. V rychlostní zkoušce Moulinet – Bollete několik let držel rekord 21.43 minuty Björn Waldegaard na Porsche 911. Munari jej dokázal zlepšit na 19. 45 minut, a to na sněhu a ledu, zatímco Švéd ji absolvoval takřka na suchu.
Svoji kariéru prakticky ukončil v okamžiku, kdy dostal zelenou pro rallye Fiat a model 131 Abarth. S ním také ještě zajel třetí místo na Korsice 78. Jeho snem bylo vítězství v Safari rallye, ale nakonec zůstalo jen u přání. S Lancií Stratos dojel „jen“ druhý a třetí. Do rallye, respektive do Afriky, se vrátil ještě v letech 1982 až 1984, kdy zkoušel štěstí se soukromými vozy Porsche, Alfa Romeo nebo Toyota. Do cíle však nikdy nedorazil, buď uvízl v bahně nebo odstoupil pro technickou poruchu.
Jak jsme viděli v Castiglione dei Pepoli, Sandro Munari je pro Italy stále automobilovým bohem, kterého uctívají a snad není Itala, který by jej neznal. To bylo vidět na každém roku.



Největší úspěchy
umístěnísoutěž
1. Rallye Monte Carlo 72, 75, 76, 77
1.Rallye San Remo 74
1.Rallye Rideau Lakes
1.Rallye Portugalsko 76
1.Rallye Korsika 76,
2.Safari rally 75
2.Rallye San Remo 76
3.RAC rally 74
3.Rallye Maroko 76
3.Safari rallye 77
3.Rallye Korsika 78
Mistr Evropy 73
Vítěz FIA CUP 77



Jindřich Lasík, 23.9.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar