NSU 1000 TT - princ nebo král?
Ještě dřív než byly výkonnější verze běžných osobních automobilů označovány jako GTI nebo GSE, objevily se na rychlých vozech zkratky TS nebo S. Například NSU používalo na své verzi Prinz, později 1000 označení TT nebo TTS.
Firma NSU založená v roce 1873 jako továrna na šicí stroje a jízdní kola patřila mezi nejstarší evropské výrobce motocyklů. Léta je však už nevyrábí – ani nemůže, protože v roce 1969 došlo k jejímu sloučení se značkou Audi. A přitom se ještě v roce 1955 pyšnila přívlastkem „největší motocyklový výrobce světa“.
První motocykl vyjel z Neckarsulmu v roce 1900, automobil jej následoval o pět let později. Produkce vozů byla však v roce 1929 zastavena pro finanční problémy a převedena do Fiatu. Teprve počátkem 60. let došlo k obnovení vlastní výroby malým modelem Prinz se stojatým dvouválcem o objemu 853 cm³, výkonem 30 k a rychlostí 120 km/h.
První generace NSU Prinz, která vznikla celkem ve třech modelových řadách, jež se navzájem lišily drobnými úpravami a výkonem, těžila především ze zkušeností s motocykly. Nový Prinz druhé generace s označením Prinz IV nebo také 1000 debutoval v roce 1963. Ačkoliv nabízel řadu novinek včetně vzduchem chlazeného čtyřválce uloženého vzadu napříč, stál přeci jen ve stínu atraktivního NSU Spider s rotačním motorem Wankel.
Sériová výroba dvoudveřového NSU 1000 se rozeběhla naplno v následujícím roce a svými výkony hned vzbudila zájem motoristů. Plně natankovaný vážil 650 kg, bez obtíží dosáhl 135 km/h a z klidu na sto zrychlil za 20 sekund. Měl výkon 44 k. Sportovní vlastnosti však byly vykoupeny především nadměrným hlukem. Jednoduché přístrojové desce vévodily tři kulaté budíky s hodinami, ukazatelem paliva a rychloměrem. Po „tisícovce“ následovala řada 110, jejímž vrcholem byl objem 1177 cm³ a výkon 57 k.
Ze sériového provedení byly pak odvozeny sportovní modely TT a TTS, které existovaly celkem ve třech verzích, přičemž první typ 1000 TT vyjel v roce 1965. Zkratka TT připomínala úspěchy motocyklové značky ve slavném závodě Tourist Trophy.
Druhá verze TT (1967) doznala dalších zlepšení, vůz dostal za příplatek 300 marek motor o objemu 1177 cm³, který s dvěma spádovými karburátory Solex dosahoval výkonu 60 k. Z toho vyplývaly i temperamentní jízdní vlastnosti a především příznivější průběh točivého momentu.
Ve stejném roce se ještě objevila verze TTS s litrovým čtyřdobým čtyřválcem. V silniční verzi měly výkon 70 k při 6150/min, jenž stačil na 160 km/h. Při delší jízdě na plný plyn však řidiče provázely problémy s chlazením, neboť teplota oleje se hravě vyšplhala nad 130 stupňů Celsia. Zkušenější proto otevírali zadní kapotu motoru.
Iniciátorem závodního provedení TTS byl S.Spiess, úspěšný pilot vozů NSU a zejména proslulý ladič. Krátce po debutu „tisícovky“ prezentoval tuto verzi s objemem 1,3 litru a s výkonem zvýšeným na 147 k při 8500/min, čehož dosáhl dalšími úpravami jako dvojitými karburátory Weber 40 DCOE, přepracovaným spalovacím prostorem či vyšším kompresním poměrem. Tím položil základní kámen kariéry malého závodního vozu, který mohl směle konkurovat v té době vládnoucím vozům Mini Cooper a Abarth. Z Prince se tak stal král závodů na okruhu i do vrchu.
Úspěšná kariéra malého vozu skončila sice před 30 lety, ale ještě dnes je lze vidět v závodech do vrchu, a to také u nás, kde s ním startuje známý jezdec Miroslav Adámek. V 70. letech patřil s NSU TT mezi nejlepší české vrchaře. Po mnoha letech neodolal a postavil si věrnou kopii svého kdysi úspěšného automobilu.
J.Lasík 19.12.2012
První motocykl vyjel z Neckarsulmu v roce 1900, automobil jej následoval o pět let později. Produkce vozů byla však v roce 1929 zastavena pro finanční problémy a převedena do Fiatu. Teprve počátkem 60. let došlo k obnovení vlastní výroby malým modelem Prinz se stojatým dvouválcem o objemu 853 cm³, výkonem 30 k a rychlostí 120 km/h.
První generace NSU Prinz, která vznikla celkem ve třech modelových řadách, jež se navzájem lišily drobnými úpravami a výkonem, těžila především ze zkušeností s motocykly. Nový Prinz druhé generace s označením Prinz IV nebo také 1000 debutoval v roce 1963. Ačkoliv nabízel řadu novinek včetně vzduchem chlazeného čtyřválce uloženého vzadu napříč, stál přeci jen ve stínu atraktivního NSU Spider s rotačním motorem Wankel.
Sériová výroba dvoudveřového NSU 1000 se rozeběhla naplno v následujícím roce a svými výkony hned vzbudila zájem motoristů. Plně natankovaný vážil 650 kg, bez obtíží dosáhl 135 km/h a z klidu na sto zrychlil za 20 sekund. Měl výkon 44 k. Sportovní vlastnosti však byly vykoupeny především nadměrným hlukem. Jednoduché přístrojové desce vévodily tři kulaté budíky s hodinami, ukazatelem paliva a rychloměrem. Po „tisícovce“ následovala řada 110, jejímž vrcholem byl objem 1177 cm³ a výkon 57 k.
Ze sériového provedení byly pak odvozeny sportovní modely TT a TTS, které existovaly celkem ve třech verzích, přičemž první typ 1000 TT vyjel v roce 1965. Zkratka TT připomínala úspěchy motocyklové značky ve slavném závodě Tourist Trophy.
Druhá verze TT (1967) doznala dalších zlepšení, vůz dostal za příplatek 300 marek motor o objemu 1177 cm³, který s dvěma spádovými karburátory Solex dosahoval výkonu 60 k. Z toho vyplývaly i temperamentní jízdní vlastnosti a především příznivější průběh točivého momentu.
Ve stejném roce se ještě objevila verze TTS s litrovým čtyřdobým čtyřválcem. V silniční verzi měly výkon 70 k při 6150/min, jenž stačil na 160 km/h. Při delší jízdě na plný plyn však řidiče provázely problémy s chlazením, neboť teplota oleje se hravě vyšplhala nad 130 stupňů Celsia. Zkušenější proto otevírali zadní kapotu motoru.
Iniciátorem závodního provedení TTS byl S.Spiess, úspěšný pilot vozů NSU a zejména proslulý ladič. Krátce po debutu „tisícovky“ prezentoval tuto verzi s objemem 1,3 litru a s výkonem zvýšeným na 147 k při 8500/min, čehož dosáhl dalšími úpravami jako dvojitými karburátory Weber 40 DCOE, přepracovaným spalovacím prostorem či vyšším kompresním poměrem. Tím položil základní kámen kariéry malého závodního vozu, který mohl směle konkurovat v té době vládnoucím vozům Mini Cooper a Abarth. Z Prince se tak stal král závodů na okruhu i do vrchu.
Úspěšná kariéra malého vozu skončila sice před 30 lety, ale ještě dnes je lze vidět v závodech do vrchu, a to také u nás, kde s ním startuje známý jezdec Miroslav Adámek. V 70. letech patřil s NSU TT mezi nejlepší české vrchaře. Po mnoha letech neodolal a postavil si věrnou kopii svého kdysi úspěšného automobilu.
J.Lasík 19.12.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout