Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Na Prachově burácely formule

Po dlouhých takřka 40 letech se v Prachovských skalách objevily opět závodní automobily a motocykly. Pořadatelé Veteran Car Clubu Jičín pod vedením Romana Davídka ve spolupráci s Michalem Velebným uspořádali Cenu Prachovských skal Revival. Potěšili tak každého milovníka historických závodních vozů.

Do autokempu Rumcajs, kde kdysi stálo depo jednoho z největších motocyklových závodů u nás, se v sobotu ráno sjela zajímavá přehlídka automobilů, jaké se na veteránském podniku jen těžko vidí. Hlavní roli měly hrát především monoposty, které na prachovském okruhu kdysi závodily, ale pořadatelé akci rozšířili také o několik předválečných strojů a sportovních automobilů.
Dostavily se také tři motocykly, ale na trati se bohužel nakonec objevil pouze jeden. Hned za ním však vyrazil Walter WZ, kterému je letos 86 let, dále Wikov 7/28 (1932), sledován strojem Bugatti 37 A (1928) a MG UVA (1933).
Speciál Wikov 7/28 s hliníkovou karoserií byl prvním československým automobilem klasifikovaným na Velké ceně Československa v roce 1932. V závodě tehdy skončil šestý průměrnou rychlostí 84 km/h a to jej poháněl pouze 1,5litrový čtyřválec s výkonem 40 koní. Vůz řízený Zdeňkem Vondrákem byl určen pro nejrychlejšího jezdce Adolfa Szczyzckeho.
Ačkoliv šlo o předváděcí jízdu, tedy žádné závodění, tak si diváci odnesli největší zážitek při pohledu na jízdu Miroslava Krejsy se Škodou 1100 Sport z roku 1949. Část bývalého okruhu, respektive z Holína na Prachov doslova prolétl. Tento automobil byl původně postaven pro závod 24 h Le Mans, kam se také po více než půl století vrátil. V Le Mans startoval kdysi a úspěšně také Aero Minor Sport. Ozdobou byla rovněž Tatra 607 Monopost postavená v roce 1950 pro Velkou Cenu Československa. První dva stroje byly poháněny vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem o objemu 1985 cm³ a 2350 cm³, v pozdějších letech navýšen až na 2545 cm³. Startovní pole uzavíraly nejrůznější formule 3, včetně Delfínu II Škoda a nádherného ex-továrního stroje Škoda Lucia F3.
Z bývalých závodníků -účastníků zavítali do Jičína motocyklisté Alois Mrkvička, Miroslav Čada, Miroslav Kudrnáč, František Svatoš, Josef Vejvoda a Antonín Nacovský, z automobilových závodníků Zdeněk Křivohlavý, Otto Buchberger, Rudolf Böhm, Jan Öhm, Vladimír Skopal, Václav Bobek ml.
Každý kdo přišel na nultý ročník Ceny Prachovských skal Revival musel být spokojen a pokud se podaří akci zopakovat nejen v příštím roce, potom bychom se mohli dočkat ještě zajímavějšího veteránského podniku. První krok byl učiněn, teď nezbývá nic jiného než vylepšovat. Pořadatelé také ke vzpomínkové jízdě vydali pěkný leták s fotografiemi všech zúčastněných automobilů. Maličkost, která jistě potěší. Z toho by si mohli vzít příklad mnozí pořadatelé větších veteránských akcí, kteří často nejsou schopni dát lidem ani startovní listinu.
Veteran Car Club Jičín se v poslední době stává jedním z nejaktivnější klubů u nás, protože kromě této vzpomínkové akce uspořádají letos ještě soutěž Veteranem Českým rájem (5. – 7.6., vozy do 1945) dále Cenu Prachovských skal (4.7, vozy do 1970) a velice oblíbenou a u nás ojedinělou akci Loukotě a řemeny (7. – 9.8.). V dnešní těžké době je to skoro až neuvěřitelné. Poděkování proto patří také firmě Citroën Vondrák, Auto Moto Museu Nová Paka, formě Enika. Škoda jen, že Škoda Auto, která má Prachov za humny, se akce nezúčastnila a nedokázala představit žádný z automobilů. Všude v zahraničí by to byla pro automobilku s tak bohatou tradicí čest. Snad příště.



Jindřich Lasík, 4.5.2009

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar