Opel oslavuje 150. výročí (I)
V letošním roce si Opel připomíná 150. výročí založení své značky. V roce 1862 zakladatel firmy Adam Opel asi sotva předpokládal, že jeho podnik bude jednou patřit mezi největší automobilové výrobce v Evropě, zvláště když začal v roce 1862 v zámečnické dílně svého otce v německém Rüsselsheimu vyrábět šicí stroje.
A výroba se rozběhla velmi úspěšně. Zanedlouho se hitem staly první bicykly, a tak v roce 1886 uvedl svůj první model pojmenovaný „Velociped“. Bicykly si rychle získávaly popularitu. Do poloviny 20.let se Opel etabloval jako největší výrobce jízdních kol na světě. V mezidobí se produktové portfolio Opelu rozšířilo i na motocykly. Historie výroby automobilů značky Opel začala roku 1899, čímž se Opel stal druhou nejstarší německou automobilkou (po značce Daimler-Benz).
Na podzim roku 1902 Opel představil první automobil „Lutzmann motorcar patent“ s motorem 10/12 HP. Automobily Opel si rychle získaly popularitu: Už v roce 1906 celkový počet vyrobených vozů překročil 1000 kusů. Do roku 1914 překonal všechny své konkurenty a stal se nejsilnějším automobilovým výrobcem v Německu. Značka si vydobyla dobré jméno jako výrobce oblíbených a dostupných vozů, jakými byly např. modely „Doktorwagen“ (1909) nebo „Püppchen“ (1914). Tyto modely položily základy filozofie značky Opel – totiž nabízet kvalitní, spolehlivé a dostupné vozy pro široký okruh zákazníků.
Ve dvacátých letech se poprvé projevil průkopnický duch značky Opel, který je pro značku typický dodnes. Byla to éra modelů „Laubfrosch“ (rosnička) a „Rakete“ (raketa). „Laubfrosch“ (rosnička), malý automobil s typovým označením 4/12 HP, dostal svoji přezdívku proto, že jeho karoserie byla standardně lakovaná světle zelenou barvou. V roce 1924 Opel jako první automobilový producent v Německu zavedl do výroby montážní pás.
V tomto období začal Opel experimentovat s raketovým pohonem, což vzbudilo velkou pozornost. Například v roce 1928 automobil Opel s raketovým pohonem vytvořil nový rychlostní rekord pozemního vozidla na závodním okruhu Avus v Berlíně. Fritz von Opel dosáhl rychlosti 238 km/h, která byla v těch dobách téměř nepředstavitelná. O rok později se Opel vznesl na oblohu: Kluzák Opel-Sander RAK1 s raketovým pohonem odstartoval z travnaté plochy letiště Rebstok ve Frankfurtu nad Mohanem, což byl historicky první úspěšný let pilotovaného letadla s raketovým pohonem.
Rok 1929 znamenal začátek složitého období pro celý automobilový průmysl. V důsledku globální hospodářské krize ztratily práci miliony lidí, světová ekonomika se zhroutila jako domeček z karet. Opel dokázal rychle zareagovat a našel si silného partnera v podobě amerického automobilového gigantu General Motors. Díky tomu dokázal zkonsolidovat svoji pozici na trhu a v roce 1935 překonal symbolickou hranici výroby 100 000 automobilů ročně. Vedle osobních modelů se na trhu uplatnil i nový lehký a střední nákladný automobil Opel „Blitz“ (blesk), který se vyráběl v nově postaveném závodě v Brandenburgu. V tomto období Opel představil významnou technickou inovaci: Model Olympia byl prvním německým sériově vyráběným automobilem se samonosnou ocelovou karoserií. O rok později značka položila základy 75-leté historie úspěchu v kompaktní třídě. Rozběhla se výroba prvního modelu Kadett, jehož téměř nepřerušená tradice výroby vyústila do aktuální modelové řady Astra. V roce 1936 byl Opel největším automobilovým výrobcem v Evropě s roční produkcí více než 120 000 vozidel.
1.3.2012 Pokračování zítra
Na podzim roku 1902 Opel představil první automobil „Lutzmann motorcar patent“ s motorem 10/12 HP. Automobily Opel si rychle získaly popularitu: Už v roce 1906 celkový počet vyrobených vozů překročil 1000 kusů. Do roku 1914 překonal všechny své konkurenty a stal se nejsilnějším automobilovým výrobcem v Německu. Značka si vydobyla dobré jméno jako výrobce oblíbených a dostupných vozů, jakými byly např. modely „Doktorwagen“ (1909) nebo „Püppchen“ (1914). Tyto modely položily základy filozofie značky Opel – totiž nabízet kvalitní, spolehlivé a dostupné vozy pro široký okruh zákazníků.
Ve dvacátých letech se poprvé projevil průkopnický duch značky Opel, který je pro značku typický dodnes. Byla to éra modelů „Laubfrosch“ (rosnička) a „Rakete“ (raketa). „Laubfrosch“ (rosnička), malý automobil s typovým označením 4/12 HP, dostal svoji přezdívku proto, že jeho karoserie byla standardně lakovaná světle zelenou barvou. V roce 1924 Opel jako první automobilový producent v Německu zavedl do výroby montážní pás.
V tomto období začal Opel experimentovat s raketovým pohonem, což vzbudilo velkou pozornost. Například v roce 1928 automobil Opel s raketovým pohonem vytvořil nový rychlostní rekord pozemního vozidla na závodním okruhu Avus v Berlíně. Fritz von Opel dosáhl rychlosti 238 km/h, která byla v těch dobách téměř nepředstavitelná. O rok později se Opel vznesl na oblohu: Kluzák Opel-Sander RAK1 s raketovým pohonem odstartoval z travnaté plochy letiště Rebstok ve Frankfurtu nad Mohanem, což byl historicky první úspěšný let pilotovaného letadla s raketovým pohonem.
Rok 1929 znamenal začátek složitého období pro celý automobilový průmysl. V důsledku globální hospodářské krize ztratily práci miliony lidí, světová ekonomika se zhroutila jako domeček z karet. Opel dokázal rychle zareagovat a našel si silného partnera v podobě amerického automobilového gigantu General Motors. Díky tomu dokázal zkonsolidovat svoji pozici na trhu a v roce 1935 překonal symbolickou hranici výroby 100 000 automobilů ročně. Vedle osobních modelů se na trhu uplatnil i nový lehký a střední nákladný automobil Opel „Blitz“ (blesk), který se vyráběl v nově postaveném závodě v Brandenburgu. V tomto období Opel představil významnou technickou inovaci: Model Olympia byl prvním německým sériově vyráběným automobilem se samonosnou ocelovou karoserií. O rok později značka položila základy 75-leté historie úspěchu v kompaktní třídě. Rozběhla se výroba prvního modelu Kadett, jehož téměř nepřerušená tradice výroby vyústila do aktuální modelové řady Astra. V roce 1936 byl Opel největším automobilovým výrobcem v Evropě s roční produkcí více než 120 000 vozidel.
1.3.2012 Pokračování zítra
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout