Porsche 914-6 - úspěchů se nedočkal
Na veteránském veletrhu Klassikwelt u Bodamského jezera nemohli návštěvníci přehlédnout nádherně zrenovované Porsche 914, originální tovární automobil, vyrobený v roce 1971. Ovšem už dva roky předtím Volkswagen ve spolupráci s Porsche představit nový model 914-4 a 914-6.
Samonosnou karosérii postavila firma Karmann, zatímco všechny modely 914-4 vznikly u VW, tak 914-6 byly společně s vozem Porsche 911 staveny přímo v závodě Porsche. Protože prodej 914-4 však neodpovídal představám, tak padlo rozhodnutí vyvinout závodní verzi, aby se prodej dostal do obrátek.
A tak před čtyřiceti lety vzniklo v závodním oddělení deset prototypů pro sportovní účely. Všechna vozidla byla lakována v oranžové barvě a používána buď přímo v závodech nebo jako testovací vozy. O rok později vznikla série dalších 25 vozidel včetně tří továrních.
Porsche 914-6 patří tím skutečně k nejvzácnějším Porsche GT závodním vozům vůbec. Celkem opustilo továrnu 52 dvaapadesát, z nichž bylo patnáct továrních. Vystavený automobil s poznávací značkou S-Y7716 a číslem podvozku 9141430141 se s posádkou Larrousse a Perramond zúčastnil slavné Rallye Monte Carlo. Ovšem už na druhé zkoušce se zlomila řadicí páka, kterou nebylo možné opravit během patnácti minut určených pro servisní práce. Auto bylo potom opraveno ve Stuttgartu, když stav kilometrů na tachometru ukazoval číslo 8683. Poté bylo auto předáno Vic Elfordovi, aby s ním absolvoval testy na Targa Florio. Jel s autem ze Stuttgartu do Monzy, kde s Larroussem startoval v závodě 1000 km na voze 914-7. Poté pokračoval dál na Sicílii, kde absolvoval dvacet kol právě s modelem 914-6 GT a po ose se vrátil zase do Zuffenhausenu. Celkem ujel 15 240 kilometrů. Auto zůstalo v závodě jako testovací vůz a v roce 1973 prodáno Walteru Näherovi, inženýru závodního oddělení. Renovace vzácného automobilu proběhla v letech 2002 až 2004.
Ještě dodejme, že největším úspěchem vozu Porsche 914-6 bylo třetí místo Björna Waldegaarda v Rallye Monte Carlo 1971. Dvoulitrový šestiválec dosahoval výkonu mezi 180 až 200 k.
JL, 12.8.2010
A tak před čtyřiceti lety vzniklo v závodním oddělení deset prototypů pro sportovní účely. Všechna vozidla byla lakována v oranžové barvě a používána buď přímo v závodech nebo jako testovací vozy. O rok později vznikla série dalších 25 vozidel včetně tří továrních.
Porsche 914-6 patří tím skutečně k nejvzácnějším Porsche GT závodním vozům vůbec. Celkem opustilo továrnu 52 dvaapadesát, z nichž bylo patnáct továrních. Vystavený automobil s poznávací značkou S-Y7716 a číslem podvozku 9141430141 se s posádkou Larrousse a Perramond zúčastnil slavné Rallye Monte Carlo. Ovšem už na druhé zkoušce se zlomila řadicí páka, kterou nebylo možné opravit během patnácti minut určených pro servisní práce. Auto bylo potom opraveno ve Stuttgartu, když stav kilometrů na tachometru ukazoval číslo 8683. Poté bylo auto předáno Vic Elfordovi, aby s ním absolvoval testy na Targa Florio. Jel s autem ze Stuttgartu do Monzy, kde s Larroussem startoval v závodě 1000 km na voze 914-7. Poté pokračoval dál na Sicílii, kde absolvoval dvacet kol právě s modelem 914-6 GT a po ose se vrátil zase do Zuffenhausenu. Celkem ujel 15 240 kilometrů. Auto zůstalo v závodě jako testovací vůz a v roce 1973 prodáno Walteru Näherovi, inženýru závodního oddělení. Renovace vzácného automobilu proběhla v letech 2002 až 2004.
Ještě dodejme, že největším úspěchem vozu Porsche 914-6 bylo třetí místo Björna Waldegaarda v Rallye Monte Carlo 1971. Dvoulitrový šestiválec dosahoval výkonu mezi 180 až 200 k.
JL, 12.8.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout