Problém s SPZ u historiků s rámem
Obecně můžeme prohlásit, že auta vybavená ochranným rámem nesplňují vyhlášku pro provoz na komunikacích. Ochranný rám mění výhledové úhly, mění prostor a úhly pro nastupování a můžete se o něj zranit, protože mění schválenou velikost prostoru pro posádku.
Protože historické automobily a hlavně pak jejich používání na odpovídajících poznávacích značkách vyvolává v poslední době hodně diskusí. Proto jsme požádali o vysvětlení současné situace pana Stanislava Kafku, zástupce ředitele Rally Bohemia a člena historického svazu AČR.
Existuje jen několik automobilů, které mají ochranný rám, často ale jen ochranný oblouk v základní výbavě. Jedná se homologační typy pro závody (např. Porsche GT3), nebo některé spidery či kabriolety, nejčastěji britské nebo italské výroby. Pořád ale mluvíme jen o ochranném rámu a ne o dalších úpravách a detailech, kterými se závodní auta odlišují. Na konci technických řádů AČR je soupis věcí, které mohou být u závodního auta jinak http://www.autoklub.cz/show.php?page=acr/fasacr/radynas/2010/index.htm&asoc=2 . Z toho vyplývá, že auto s rámem nemůže projít na běžné STK. Tam se všechny odlišnosti od sériového provedení sepíší jako závady (včetně rámu), které je třeba bezpodmínečně do měsíce odstranit.
Historický automobil, které je vybaven rámem a upravený pro závody, lze vybavit buď značkou R, nebo V.
Historický automobil s rámem
Auto s „R“ testuje technická komise FAS AČR. Jsou v podstatě dvě úrovně testace. Když chcete s autem závodit, tak jej musíte upravit podle všech platných předpisů, homologačního listu, přílohy K, která určuje, jak mají dnes historická auta vypadat, dobové přílohy J a podle současné přílohy J, kde jsou předepsány hlavně bezpečnostní prvky. Pokud závodit nechcete, protože vlastníte třeba vzácný historický automobil, který nechcete zničit, tak si uděláte testaci pro tzv. demonstrační jízdy. Nechá se říct, že auto musí splnit výše uvedené předpisy (musí odpovídat homologaci a dobové Příloze J), ale je poctěn nálezový stav, nebo dobové provedení. Nejsou nutné dodatečné úpravy bezpečnostních prvků podle současné Přílohy J (auto přeci nezávodí), který by právě nálezový stav a vzácnost znehodnotily. Např. se neprovádí bezpečnostní pěnění nádrže, rám, pásy a sedačky mohou být původní, pokud se ovšem nerozpadají.
Značky „R“ mají jednu nevýhodu. STK lze provést jen na dvou místech (Praha a Zlín) a užití auta je omezeno jen na sportovní akce.
Veteránské testování
Auto s rámem můžete dát i na značku „V“, kterou vydávají krajské testovací komise. Podklady pro testace připravují nejčastěji klubové komise. V krajské komisi jsou členové jak AVCC tak i FKHV. Tady cítíme trochu problém. Spektrum typů automobilů, které musejí komise zvládnout je obrovské. Na značkách „V“ dnes jezdí od autobusů až po mopedy. Na druhou stranu je třeba říci, že se kluby začínají profilovat a specializovat a testace některých typů automobilů jsou perfektně zvládnuté. U vozidel s rámem, pokud víme, žádná specializace není, což se bohužel projevuje často negativně. Auto na značkách „V“ by měl být veterán, to znamená v dobovém provedení. Tedy žádný tuning, žádný kevlar, prostě dobové veteránské provedení. Dobová světla, dobové provedení rámu, sedaček atd.
Když prohlížíme auta s rámem, která už „V“ dostala, tak je můžeme rozdělit na dva druhy. Buď jsou opravdu pěkně veteránsky udělané a to většinou péčí majitele, který si dobovost auta sám „dochodil“ a podle dobových materiálů auto postavil či renovoval. Jako příklad si vezměme Fiat 124 Abarth bratrů Šipkových.
Pak existuje skupina vozů, hlavně škodovky, které opravdu veteránem nejsou. Například v Českém mistrovství do vrchu startovala Škoda na „V“ značkách, ve startovní listině uvedená jako 110 R. Zvenku to byla 130 RS, rám byl proveden z trubek 50 mm, tedy nový moderní, a celá podlaha a plato nad převodovkou bylo vyloženo pláty leštěného hliníkového plechu se slzičkami. Stejně tak byly provedené výplně dveří a místo výfuku byla použita kopcová trubka. Takové vozidlo, i když provedené s maximální péčí není veterán, ale jedná se spíš o veteránský tuning.
Za zamyšlení stojí i skutečnost, že se objevují na značkách „V“ i auta, která existovala jen jako závodní speciály a dnes by měla patřit spíš do skupiny aut s „R“ značkou.
„Výše popsaný nejednotný pohled na historické automobily s ochranou konstrukcí nás jako pořadatele Rally Bohemia Historic Show vede k rozhodnutí, převzít na náš podnik pouze automobily se značkou R, „ říká Stanislav Kafka, zástupce ředitele Rally Bohemia a člen historického svazu AČR.
Oba druhy značek vydává po provedené testaci v příslušném kraji podle bydliště majitele jeden pověřený úřad. Ten vede registr historických a soutěžních aut. Než značku vydá, tak musí majitel logicky odhlásit svůj vůz z běžného registru, kde má vozidlo přihlášené.
JL a SK, 20.5.2010
Existuje jen několik automobilů, které mají ochranný rám, často ale jen ochranný oblouk v základní výbavě. Jedná se homologační typy pro závody (např. Porsche GT3), nebo některé spidery či kabriolety, nejčastěji britské nebo italské výroby. Pořád ale mluvíme jen o ochranném rámu a ne o dalších úpravách a detailech, kterými se závodní auta odlišují. Na konci technických řádů AČR je soupis věcí, které mohou být u závodního auta jinak http://www.autoklub.cz/show.php?page=acr/fasacr/radynas/2010/index.htm&asoc=2 . Z toho vyplývá, že auto s rámem nemůže projít na běžné STK. Tam se všechny odlišnosti od sériového provedení sepíší jako závady (včetně rámu), které je třeba bezpodmínečně do měsíce odstranit.
Historický automobil, které je vybaven rámem a upravený pro závody, lze vybavit buď značkou R, nebo V.
Historický automobil s rámem
Auto s „R“ testuje technická komise FAS AČR. Jsou v podstatě dvě úrovně testace. Když chcete s autem závodit, tak jej musíte upravit podle všech platných předpisů, homologačního listu, přílohy K, která určuje, jak mají dnes historická auta vypadat, dobové přílohy J a podle současné přílohy J, kde jsou předepsány hlavně bezpečnostní prvky. Pokud závodit nechcete, protože vlastníte třeba vzácný historický automobil, který nechcete zničit, tak si uděláte testaci pro tzv. demonstrační jízdy. Nechá se říct, že auto musí splnit výše uvedené předpisy (musí odpovídat homologaci a dobové Příloze J), ale je poctěn nálezový stav, nebo dobové provedení. Nejsou nutné dodatečné úpravy bezpečnostních prvků podle současné Přílohy J (auto přeci nezávodí), který by právě nálezový stav a vzácnost znehodnotily. Např. se neprovádí bezpečnostní pěnění nádrže, rám, pásy a sedačky mohou být původní, pokud se ovšem nerozpadají.
Značky „R“ mají jednu nevýhodu. STK lze provést jen na dvou místech (Praha a Zlín) a užití auta je omezeno jen na sportovní akce.
Veteránské testování
Auto s rámem můžete dát i na značku „V“, kterou vydávají krajské testovací komise. Podklady pro testace připravují nejčastěji klubové komise. V krajské komisi jsou členové jak AVCC tak i FKHV. Tady cítíme trochu problém. Spektrum typů automobilů, které musejí komise zvládnout je obrovské. Na značkách „V“ dnes jezdí od autobusů až po mopedy. Na druhou stranu je třeba říci, že se kluby začínají profilovat a specializovat a testace některých typů automobilů jsou perfektně zvládnuté. U vozidel s rámem, pokud víme, žádná specializace není, což se bohužel projevuje často negativně. Auto na značkách „V“ by měl být veterán, to znamená v dobovém provedení. Tedy žádný tuning, žádný kevlar, prostě dobové veteránské provedení. Dobová světla, dobové provedení rámu, sedaček atd.
Když prohlížíme auta s rámem, která už „V“ dostala, tak je můžeme rozdělit na dva druhy. Buď jsou opravdu pěkně veteránsky udělané a to většinou péčí majitele, který si dobovost auta sám „dochodil“ a podle dobových materiálů auto postavil či renovoval. Jako příklad si vezměme Fiat 124 Abarth bratrů Šipkových.
Pak existuje skupina vozů, hlavně škodovky, které opravdu veteránem nejsou. Například v Českém mistrovství do vrchu startovala Škoda na „V“ značkách, ve startovní listině uvedená jako 110 R. Zvenku to byla 130 RS, rám byl proveden z trubek 50 mm, tedy nový moderní, a celá podlaha a plato nad převodovkou bylo vyloženo pláty leštěného hliníkového plechu se slzičkami. Stejně tak byly provedené výplně dveří a místo výfuku byla použita kopcová trubka. Takové vozidlo, i když provedené s maximální péčí není veterán, ale jedná se spíš o veteránský tuning.
Za zamyšlení stojí i skutečnost, že se objevují na značkách „V“ i auta, která existovala jen jako závodní speciály a dnes by měla patřit spíš do skupiny aut s „R“ značkou.
„Výše popsaný nejednotný pohled na historické automobily s ochranou konstrukcí nás jako pořadatele Rally Bohemia Historic Show vede k rozhodnutí, převzít na náš podnik pouze automobily se značkou R, „ říká Stanislav Kafka, zástupce ředitele Rally Bohemia a člen historického svazu AČR.
Oba druhy značek vydává po provedené testaci v příslušném kraji podle bydliště majitele jeden pověřený úřad. Ten vede registr historických a soutěžních aut. Než značku vydá, tak musí majitel logicky odhlásit svůj vůz z běžného registru, kde má vozidlo přihlášené.
JL a SK, 20.5.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout