Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Rally Bohemia slaví pětatřicetiny (II)

V úvodní části jsme zavzpomínali na prvních dvanáct ročníků Rallye Škoda. V roce 1986 došlo ke změně názvu, z něhož muselo být vypuštěno jméno automobilky Škoda. Ta i přesto nadále zůstala nejvýznamnějším partnerem soutěže nazvané nově Rallye Bohemia.

1986

Pro mnohé nepřekonatelná a doposud vůbec nejlepší soutěž, která se na území Československa konala. Ať tak či tak, na podnik poprvé s názvem Bohemia, přijel Belgičan Snijers a Ital Pregliasco s vozy Lancia Rally 037, Carlsson s novou Mazdou 323, jeho krajan Jonsson s Asconou, byl zde i vítěz Safari Rallye Shekhar Mehta, Belgičan Thiry, Němci Schwarz a Petersen, Jugoslávec Küzmič, Nor Haugland, domácí Křeček, Kvaizar a mnozí další. Podle očekávání hrály prim vozy Lancia skupiny B a v pořadí Snijers a Pregliasco projely také cílem.
1.Snijers – ColebundersBLancia 037 Rally3:23,21
2.Pregliasco – CavalleriILancia 037 Rally3:25,49
3.Jonsson – JohanssonSOpel Ascona3:26,46



1987

Vozy skupiny B byly minulostí. Kdo chtěl vyhrávat, musel přezbrojit na techniku skupiny A. S vývojem bylo nejdál Audi a také na Bohemii svůj technický náskok demonstrovalo kvartetem strojů s piloty Ferjanczem, Pavlíkem, Belgičanem Munsterem a Bulharem Kolevem. Mladoboleslavská Škoda nasadila model 130 L, se kterým si Svatopluk Kvaizar dojel pro šesté místo. Na startu se objevil i pozdější mistr světa ve skupině N Belgičan Gregoire de Mevius.
1.Ferjancz – TandariHAudi 90 Quattro3:23,21
2.Pavlík – JirátkoCZAudi Coupe Quattro3:23,42
3.Munster – VerheydenBAudi Coupe Quattro3:28,35



1988
Schwarz, Weber, Haugland

Schwarz, Weber, Haugland

Koeficient 3! Už dávno před startem se vědělo, že když Němci Weberovi vydrží vůz, tak vyhraje. Šestý muž klasifikace mistrovství světa neměl konkurenci, a to se usilovně snažili Belgičan Munster, Němec Schwarz nebo Švéd Strömberg. Weber poprvé představil špičkový vůz stále ještě rodící se skupiny A a drtivě vyhrál. Za povšimnutí stojí i výkon Pavla Sibery, který se stotřicítkou LR o více než minutu porazil Schwarze na VW Golf. Naposledy startující Haugland se rozloučil šestým místem.
1.Weber – FeltzDVW Golf GTi 16V4:34,44
2.Munster – VerheydenBAudi Coupe Quattro4:43,10
3.Sibera – GrossCSŠkoda 130 LR4:43,21



1989

Skvělí jezdci, nádherné vozy, druhý nejvyšší evropský koeficient, báječná atmosféra a nezapomenutelný souboj Rakušana Baumschlagera s VW Golf a Itala Arlettiho s tovární Lancií Delta. Arletti měl smůlu, když v úvodu ztratil 40 sekund, ale přesto se nesmazatelně zapsal do historie stíhací jízdou, která mu kromě pěti chybějících sekund málem vyšla. Dodnes se vzpomíná na výkony Italských bratří Alessandrini na další tovární Lancii nebo táhlé smyky Švéda Strömberga s obrovským Saabem 900 Turbo či agresivní jízdu mladičkého Bruna Thiryho. Automobilka Škoda poprvé nasadila Favorit, upravený jak pro skupinu A, tak i N.
1.Baumschlager – ZeltnerA/DVW Golf GTi 16V3:58,39
2.Arletti – IulliILancia Delta HF Integrale3:58,44
3.Alessandrini – Bross“ILancia Delta HF Integrale4:03,07



1990

Historicky nejnižší počet startujících posádek na startu (51) a druhý nejnižší v cíli (33), taková byla podzimní Bohemia. Druhá klinická smrt byla zažehnána, navíc se v rámci boleslavské soutěže odehrála evropská premiéra vozu VW Golf G60 Rallye, který pilotoval vítězný Baumschlager. Na zablácené trati mu zdárně sekundovali Holanďan Bosch s BMW M3, chvíli i Rakušan Hopfer, Nor Arntsen, Bulhar Kolev, ale především naši Sibera, Křeček a Berger na továrních Favoritech. Sympatický dojem zanechal Rus Fedotov se Samarou.
1.Baumschlager – ZeltnerA/DVW Golf G60 Rallye2:33,52
2.Bosch – GormleyNL/GBBMW M32:39,11
3.Křeček – MotlCSŠkoda Favorit 136 L2:43,15



1991

Znovu v červenci a znovu zahraniční vítěz. Po roční přestávce si pro zlato přijel Bruno Thiry s Opelem Kadett. První a bohužel i poslední start si v Mladé Boleslavi odbyl Polák Bublewicz, raritou byl start Mohameda Al-Malkiho ze Spojených Arabských emirátů na sériové Toyotě Celica. Dosti nezvyklý byl pohled i Ladislava Křečka, který vyměnil tovární škodovku za sériový Ford Sierra.
1.Thiry – PrevotBOpel Kadett GSi 16V2:42,44
2.Munster – LuxBOpel Corsa GSi 16V2:45,54
3.Bublewicz – ZiszkowskiPLFord Sierra Cosworth RS2:46,42



1992

Z počátečního přetahování mezi Holanďanem Bosem na Peugeotu 309 GTi a Belgičanem Souletem s Fordem Sierra se příliš brzy stala jasná záležitost Marca Souleta. Ozdobou soutěže byl souboj o druhé místo mezi Blahnou na Fordu a Sivíkem na Lancii. Famózní byli znovu tovární jezdci Sibera, Triner a Berger na bílozelených favoritech, kteří za sebou v prachu nechávali mnohem silnější vozy.
1.Soulet – FortinBFord Sierra Cosworth RS 4x42:47,19
2.Blahna – SchovánekCSFord Sierra Cosworth RS 4x42:50,06
3.Sivík – HoušťCSLancia Delta HF Integrale2:50,50



1993

Po dlouhých patnácti letech zvítězila domácí posádka, navíc po sedmnácti letech opět Václav Blahna. Pořadatelům se snad poprvé v dlouhé historii nesešla kvalitní zahraniční konkurence, přesto se bylo nač dívat. Tovární tým vyslal do boje favority se Siberou, Trinerem, Bergerem, Štolfou a Finem Niemeläho. Krásný byl pohled na Lancii Delta HF Integrale s posádkou Valoušek – Jirátko i na Slováka Drotára s BMW M3. Smůlu měl tentokrát Křeček s Fordem, který odstoupil pro poruchu motoru. Zajímavostí byl start Bernarda Munstera z Belgie v roli předjezdce a za volantem vozu Škoda Favorit 1600.
1.Blahna – SchovánekCZFord Sierra Cosworth RS 4x43:02,06
2.Valoušek – JirátkoCZLancia Delta HF Integrale3:03,53
3.Dolák – PalivecCZFord Escort Cosworth RS3:05,29



1994
S.Blomqvist

S.Blomqvist

Blomqvist, Deila, Bertone, Haider nebo van Krimpen, ti všichni z Mladé Boleslavi odstartovali. Největším tahákem byl mistr světa z roku 1984 Stig Blomqvist, který usedl za volant továrního favorita. S přehledem zvítězil Ital Deila s Lancií Delta, skvěle se předvedl také Emil Triner s Audi S2, smůlu měli naopak Křeček a Drotár s Lanciemi nebo Štolfa na favoritu. Poprvé a zatím naposledy startoval syn legendárního Johnnyho Hauglanda Frode, jak jinak než se škodovkou.
1.Deila – ScalviniILancia Delta HF Integrale2:31,24
2.Triner – KlímaCZAudi Coupe S22:35,31
3.Krimpen – WaardenburgNLFord Escort Cosworth RS2:45,17



1995

Jeden z nejrozporuplnějších ročníků historie. Šedesát procent šotoliny na trati se ukázalo pro mnohé jezdce jako neřešitelný problém. V době drtivé většiny asfaltových soutěží se šotolinový experiment nepodařil a všichni, včetně vítězů z Itálie Bertoneho a Chiapponiho, se tím netajili. Fantastický výkon předvedl Blomqvist s felicií, ale také jezdci na soukromých favoritech – Berger, Janda a Bartášek.
1.Bertone – ChiapponiIToyota Celica 4WD2:17,38
2.Blomqvist – MelanderSŠkoda Felicia Kit Car2:22,04
3.Křeček – KrečmanCZFord Escort Cosworth RS2:25,07



1996

Ve výsledkové listině nalezneme jen třicet domácích posádek. Největší zahraniční hvězdy Göttlicher s Fordem a Blomqvist se Škodou Felicia Kit Car po vzájemné kolizi odstoupily. Nevedlo se ani Kremerovi s Mitsubishi Lancer. Zaslouženě zvítězil domácí matador Křeček, který hlavně v druhé etapě své soky vyučoval z mistrovství a zkušeností. Parádní výkon předvedl druhý Štolfa.
1.Křeček – KrečmanCZFord Escort Cosworth RS2:49,47
2.Štolfa – FantaCZŠkoda Felicia Kit Car 16002:55,23
3.Starý – ŠlamboraCZŠkoda Felicia Kit Car 13003:00,25



1997
J.Štolfa

J.Štolfa

Zvítězí Křeček nebo Dolák? Tak zněla hádanka čtyřiadvacátého ročníku. I když měl zpočátku navrch Křeček, na rampě se radoval Dolák s Toyotou Celica GT - Four. Křečka zradil jinak spolehlivý Ford Escort Cosworth, podobně se vedlo členům továrního týmu s feliciemi Siberovi, Štolfovi a Starému. Čest továrny zachraňoval po excelentním výkonu celkově druhý Emil Triner.
1.Dolák – PalivecCZToyota Celica GT – Four2:28,26
2.Triner – HůlkaCZŠkoda Felicia Kit Car 16002:33,33
3.Gargulák – MalčíkCZMitsubishi Lancer EVO III2:35,36





Zdroj: Daniel Porazil, Rallye psaná srdcem, JL 10.7.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar