Rallye Praha Revival - jak to vlastně začalo
Když před několika lety přišel promotér automobilových závodů Eda Patera s myšlenkou uspořádat akci, na které by se sešly legendy našeho autosportu, málokdo si dovedl představit, v co se rallyové revivaly vyvinou.
Když přišel mezi členy organizačního týmu seriálu závodů automobilů do vrchu Edda cup se sešitem, kde měl již imaginární startovní listinu se slavnými jmény naší i zahraniční automobilové historie, vymyšlený časový harmonogram s několika Show section (název Show section zvolil Eda pro to, aby zkratka názvu připomínala zkratku Super Stage z opravdových rallye), kostru propozic, všichni si řekli, jaký je to zajímavý nápad, ale že to asi těžko půjde realizovat, jen málo z bývalých velkých jmen znali osobně, naopak u většiny spíš jen tušili, že snad ještě někde žijí, ale to bylo tak všechno. Zrovna tak se zdálo nemožné někde získat uzavřené úseky pro Show section. Vymyslel se ještě název, podle jedné soutěže, která se v minulosti jezdila i v blízkosti Edova rodného Radotína, imaginární akce dostala název Rallye Berounka Revival a pro většinu ze zasvěcených se stala zajímavým nápadem, který asi zůstane jen v rovině fantazie.
K překvapení všech, ale Eda začal hledat a nacházet místa, kde by se show section daly uspořádat, získával kontakty na bývalé jezdce a spolujezdce, kteří najednou zjistili, že by se mohli vrátit ze sportovního důchodu ještě jednou za volant, nebo zase číst itinerář, vzpomínali, kterého svého dávného kamaráda a soupeře by ještě mohli oslovit a najednou se z imaginární startovní listiny začala líhnout opravdová i s velkými jmény naší historie. E. Patera šel tak daleko a zakoupil i několik aut, např. Porsche 944 pro Zdeňka Haladu, o jehož start velmi stál, pro posádku V. Blahna - L. Hlávka připravil Opel Kadet v dobových barvách DAK MOVA Bratislava atd.
To už bylo jasné, že se první a nikdo nevěděl, jestli ne také poslední, ročník Rallye Berounka Revival na podzim 2010 uskuteční. K akci se přihlásilo přes šedesát posádek, z toho byla asi polovina dobových, ale pořadatelé si do poslední chvíle nebyli jisti, kolik jich doopravdy přijede a hlavně kolik jich bude spokojených po dojetí do cíle.
Nepřijely tři přihlášené posádky a ohlas po akci byl takový, že E. Patera byl vlastně přinucen připravovat na jaro dalšího roku novou akci. Tak vznikla Rallye Praha Revival, jejíž první ročník startoval v dubnu 2011 ze Staroměstského náměstí. Úžasná atmosféra ohromila všech 115 posádek, mezi nimi i první zahraniční posádku J. Studenič- A. Horváth. (Pozn.redakce Můžu potvrdit, protože jsem soutěž absolvoval s Petrem Daníčkem ze Železného Brodu a jeho Škodou 130 LR/Evo.)
Po prvních ročnících obou soutěží se ustálil jejich formát, Berounka jako lehčí a domácí varianta a Praha jako prestižnější , se slavnostními starty z centra Prahy a mezinárodní účastí.
V roce 2012 se na start II. RPR kromě domácích postavili jezdci z deseti zemí, např. bratři Bolšichové z Ruska, populární E. Schlager a třeba A. Dowgird z Polska, který je velkým příznivcem revivalů a udělal hodně pro to, že naše revivaly jsou v Polsku velmi populární a startují tak u nás od severních sousedů hvězdy první velikosti A. Jaroszewic, T. Ciecierzynski, B.Krupa - P. Mystkowski.
Velkým magnetem pro všechny účastníky revivalů je kromě sportovního zápolení i společenská část, kdy se sobotní večery staly již legendárními, kdy ožívají dávné staré báje a pověsti závodnické. Na revivalech se schází několik generací závodníků snad ze všech disciplín motoristického sportu, takže témat k povídání a vzájemnému hecování je mnoho, zrovna tak radost ze setkání s dávnými kamarády a rivaly vytváří atmosféru revivalových večerů.
Zájem o start na revivalech je čím dál větší, do týdne po skončení jednoho se startovní listina skoro naplní a jelikož doboví jezdci mají účast promotérem zaručenou, je v aktuální startovní listině V. Rallye Praha Revival 189 posádek! Ale o tom příště.
Jarda Malík 10.3.2015
K překvapení všech, ale Eda začal hledat a nacházet místa, kde by se show section daly uspořádat, získával kontakty na bývalé jezdce a spolujezdce, kteří najednou zjistili, že by se mohli vrátit ze sportovního důchodu ještě jednou za volant, nebo zase číst itinerář, vzpomínali, kterého svého dávného kamaráda a soupeře by ještě mohli oslovit a najednou se z imaginární startovní listiny začala líhnout opravdová i s velkými jmény naší historie. E. Patera šel tak daleko a zakoupil i několik aut, např. Porsche 944 pro Zdeňka Haladu, o jehož start velmi stál, pro posádku V. Blahna - L. Hlávka připravil Opel Kadet v dobových barvách DAK MOVA Bratislava atd.
To už bylo jasné, že se první a nikdo nevěděl, jestli ne také poslední, ročník Rallye Berounka Revival na podzim 2010 uskuteční. K akci se přihlásilo přes šedesát posádek, z toho byla asi polovina dobových, ale pořadatelé si do poslední chvíle nebyli jisti, kolik jich doopravdy přijede a hlavně kolik jich bude spokojených po dojetí do cíle.
Nepřijely tři přihlášené posádky a ohlas po akci byl takový, že E. Patera byl vlastně přinucen připravovat na jaro dalšího roku novou akci. Tak vznikla Rallye Praha Revival, jejíž první ročník startoval v dubnu 2011 ze Staroměstského náměstí. Úžasná atmosféra ohromila všech 115 posádek, mezi nimi i první zahraniční posádku J. Studenič- A. Horváth. (Pozn.redakce Můžu potvrdit, protože jsem soutěž absolvoval s Petrem Daníčkem ze Železného Brodu a jeho Škodou 130 LR/Evo.)
Po prvních ročnících obou soutěží se ustálil jejich formát, Berounka jako lehčí a domácí varianta a Praha jako prestižnější , se slavnostními starty z centra Prahy a mezinárodní účastí.
V roce 2012 se na start II. RPR kromě domácích postavili jezdci z deseti zemí, např. bratři Bolšichové z Ruska, populární E. Schlager a třeba A. Dowgird z Polska, který je velkým příznivcem revivalů a udělal hodně pro to, že naše revivaly jsou v Polsku velmi populární a startují tak u nás od severních sousedů hvězdy první velikosti A. Jaroszewic, T. Ciecierzynski, B.Krupa - P. Mystkowski.
Velkým magnetem pro všechny účastníky revivalů je kromě sportovního zápolení i společenská část, kdy se sobotní večery staly již legendárními, kdy ožívají dávné staré báje a pověsti závodnické. Na revivalech se schází několik generací závodníků snad ze všech disciplín motoristického sportu, takže témat k povídání a vzájemnému hecování je mnoho, zrovna tak radost ze setkání s dávnými kamarády a rivaly vytváří atmosféru revivalových večerů.
Zájem o start na revivalech je čím dál větší, do týdne po skončení jednoho se startovní listina skoro naplní a jelikož doboví jezdci mají účast promotérem zaručenou, je v aktuální startovní listině V. Rallye Praha Revival 189 posádek! Ale o tom příště.
Jarda Malík 10.3.2015
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout