Rallye Vltava Historic slibuje pěknou podívanou
Nejslavnější českou automobilovou soutěží byla určitě Rallye Vltava, jejíž věhlas v době největší slávy přesahoval daleko za hranice. Patřila mezi nejtěžší soutěže Evropy. Oproti ní jsou dnešní rallye procházkou růžovým sadem. Délka přes 2000 km, 3 dny a 2 noci.
To si nikdo ze současné generace neumí ani představit. Posledních šest ročníků, v letech 1969 až 1974 se uskutečnily v Klatovech a shodou okolností jsem byl v roce 1973 a 74 přitom. Na vlastní oči jsem tak viděl třeba Sandra Munariho nebo Waltera Röhrla, ještě před tím u nás startovaly takové hvězdy jako byly třeba Rauno Aaltonenn, Jean Vinatier, Harry Kallström, Erik Carlsson nebo Sobieslaw Zásada (k historii se ještě vrátíme).
Bohužel pak zasáhli komunisté, kteří nemohli přenést přes srdce, že si zahraniční posádky klidně závodní u naší západní hranice, a začali propagovat Rallye Škoda, později Rallye Bohemia. Jenže ta se nikdy už takové slávy jako Rallye Vltava nedočkala a ani nedočká. Kdo ví, zda se letos vůbec uskuteční.
Pořadatelé PAMK Klatovy obnovili Rallye Vltava v roce 1990, ovšem už jen pro historická vozidla. Nejeden z dosud uskutečněných ročníků (v letech 1999, 2003, 2004 a 2006 se nejela) se mohl pochlubit skvělým startovním polem. Na místo činu se v roce 1991 vrátil i Walter Röhrl s vozem Austin Healey, v roce 1993 přijel třeba vynikající Švéd Ake Anderson. S Porsche 911 předváděl fantastickou jízdu plnou smyků, a přestože byl nejrychlejší, tak nezvítězil. V cíli byl diskvalifikován pro technické nesrovnalosti. Pohár za vítězství si přesto z Klatov odvezl, hned v následujícím roce. Celkem sedmkrát se do litiny vítězů zapsali také manželé Jana a Eva Trajboldovi, kteří se velkou měrou zasloužili o rozvoj historických automobilových rallye u nás. Pamětníci se ještě pamatují na rodinný souboj, kdy otec Jan porazil syna Jana o pouhých 17 sekund.
Letošní Rallye Vltava Historic se uskuteční v rámci Rallye Šumava, s tím, že posádky na historických automobilech pojedou zhruba hodinu před soudobými automobily, ale pouze některé rychlostní zkoušky. Pohled do startovní listiny (pokud se do Klatov dostaví všichni přihlášení) slibuje opravdu parádní podívanou. Ze 65 posádek (42 zahraničních) mají největší zastoupení Finové (18), dále Italové (8), Švédové (4), ale přijedou i jezdci z Belgie, Francie, Norska, Německa (mj. několikanásobný mistr země Reinhard Hainbach s Opelem Ascona), Rakouska (Ernst Harrach s Mitsubishi Lancer), Estonska, Litvy. Zbytek tvoří domácí posádky včele s Josefem Michlem (Porsche 911), Lubomírem Tenklem (BMW M3), Zdeňkem Tichým (Opel Kadett) atd.
Pokud jde o automobily, tak hned číslo 1 ponese legendární Lancia Stratos Itala Marca Baldacciniho, dále se objeví dvanáct vozů Porsche 911 v nejrůznějším provedení, ale také třeba Opel Ascona, Volvo PV544, Ford Lotus Cortina, Fiat 131 Abarth, Lancia Fulvia, Chrysler Sunbeam, Ford Escort, Volvo Amazon nebo P 1800 atd. Nejstaršími vozy bude Škoda Octavia TS finského jezdce Pekky Anttalainena a Alfa Romeo Giulietta jeho krajana Teuvo Hämäläinena, oba byly vyrobené v roce 1961. Naopak mezi nejmladší patří BMW M3 z roku 1987.
V pátek podvečer absolvují účastníci Rallye Vltava Historic tradiční klatovský okruh, v sobotu je čeká pět zkoušek na Vimpersku a v neděli dalších pět zkoušek včetně okruhové ve Štruncových sadech v Plzni.
Pátek 17. dubna
Sobota 18.dubna
Neděle 19. dubna
Klatovy|12.49
Jindřich Lasík, 9.4.2009
Bohužel pak zasáhli komunisté, kteří nemohli přenést přes srdce, že si zahraniční posádky klidně závodní u naší západní hranice, a začali propagovat Rallye Škoda, později Rallye Bohemia. Jenže ta se nikdy už takové slávy jako Rallye Vltava nedočkala a ani nedočká. Kdo ví, zda se letos vůbec uskuteční.
Pořadatelé PAMK Klatovy obnovili Rallye Vltava v roce 1990, ovšem už jen pro historická vozidla. Nejeden z dosud uskutečněných ročníků (v letech 1999, 2003, 2004 a 2006 se nejela) se mohl pochlubit skvělým startovním polem. Na místo činu se v roce 1991 vrátil i Walter Röhrl s vozem Austin Healey, v roce 1993 přijel třeba vynikající Švéd Ake Anderson. S Porsche 911 předváděl fantastickou jízdu plnou smyků, a přestože byl nejrychlejší, tak nezvítězil. V cíli byl diskvalifikován pro technické nesrovnalosti. Pohár za vítězství si přesto z Klatov odvezl, hned v následujícím roce. Celkem sedmkrát se do litiny vítězů zapsali také manželé Jana a Eva Trajboldovi, kteří se velkou měrou zasloužili o rozvoj historických automobilových rallye u nás. Pamětníci se ještě pamatují na rodinný souboj, kdy otec Jan porazil syna Jana o pouhých 17 sekund.
Letošní Rallye Vltava Historic se uskuteční v rámci Rallye Šumava, s tím, že posádky na historických automobilech pojedou zhruba hodinu před soudobými automobily, ale pouze některé rychlostní zkoušky. Pohled do startovní listiny (pokud se do Klatov dostaví všichni přihlášení) slibuje opravdu parádní podívanou. Ze 65 posádek (42 zahraničních) mají největší zastoupení Finové (18), dále Italové (8), Švédové (4), ale přijedou i jezdci z Belgie, Francie, Norska, Německa (mj. několikanásobný mistr země Reinhard Hainbach s Opelem Ascona), Rakouska (Ernst Harrach s Mitsubishi Lancer), Estonska, Litvy. Zbytek tvoří domácí posádky včele s Josefem Michlem (Porsche 911), Lubomírem Tenklem (BMW M3), Zdeňkem Tichým (Opel Kadett) atd.
Pokud jde o automobily, tak hned číslo 1 ponese legendární Lancia Stratos Itala Marca Baldacciniho, dále se objeví dvanáct vozů Porsche 911 v nejrůznějším provedení, ale také třeba Opel Ascona, Volvo PV544, Ford Lotus Cortina, Fiat 131 Abarth, Lancia Fulvia, Chrysler Sunbeam, Ford Escort, Volvo Amazon nebo P 1800 atd. Nejstaršími vozy bude Škoda Octavia TS finského jezdce Pekky Anttalainena a Alfa Romeo Giulietta jeho krajana Teuvo Hämäläinena, oba byly vyrobené v roce 1961. Naopak mezi nejmladší patří BMW M3 z roku 1987.
V pátek podvečer absolvují účastníci Rallye Vltava Historic tradiční klatovský okruh, v sobotu je čeká pět zkoušek na Vimpersku a v neděli dalších pět zkoušek včetně okruhové ve Štruncových sadech v Plzni.
Pátek 17. dubna
Start | Klatovy | 16.15 |
RZ1 | Klatovy okruh | 16.33 |
Cíl | Klatovy | 17.22 |
Sobota 18.dubna
Start | Klatovy | 7.00 |
RZ2 | Zálesí – Dražov | 9.42 |
RZ3 | Malenice – Boubská | 10.37 |
Pausa | Vimperk | 11.05-12.03 |
RZ4 | Spůle – Račov | 12.24 |
RZ5 | Zálesí – Dražov | 12.54 |
RZ6 | Malenice – Boubská | 13.40 |
Cíl | Janovice | 16.11 |
Neděle 19. dubna
Start | Janovice | 7.00 |
RZ7 | Kdyně – Zdeslav | 7.48 |
RZ8 | Mlýnec – Koryta | 8.12 |
RZ9 | Plzeň – Štruncovy sady | 9.41 |
RZ10 | Kdyně – Zdeslav | 11.36 |
RZ11 | Mlýnec – Koryty | 12.00 |
Jindřich Lasík, 9.4.2009
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout