Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault 4 slaví 50. narozeniny

Slavný Renault 4 představuje symbol emancipace a smyslu pro dobrodružství spojené s poválečným rozmachem. Byl prvním modelem, který lze spojit se snahou Renaultu prezentovat se ve světovém měřítku. Model byl revoluční v mnoha ohledech a nabízel množství technických inovácií.

Letos slaví kulaté 50. narozeniny, ale s velkou nostalgií jej nespojujme, protože tento nadčasový model je jakoby stále mezi námi. Díky svému výkonu, stabilitě a jednoduchému designu umožnil celé generaci mladých řidičů hledat dobrodružství a pomáhal ničit sociální bariéry tehdejších dní. Jde o třetí nejprodávanější model z těch, které se již nevyrábějí. Důkazem je fakt, že se prodalo přes osm milionů kusů ve více než stovce zemí. Renault 4 byl určen pro město i venkov, pro práci i víkendové aktivity, pro úkoly tažného koně i zábavu.
Po pětiletém vývoji se Renault 4 představil médiím na autosalonu Paříž v roce 1961, kde se okamžitě stal hitem. Od začátku se díky množství technických inovací stal symbolem revoluce. Byl prvním Renaultem s pohonem předních kol, disponoval prostorným interiérem a širokými dveřmi, které usnadňovaly nakládání.Konfiguraci tvořil motor vpředu, sklápěcí zadní sedadlo a zavazadlový prostor přístupný odklápěcími zadními dveřmi, čímž se snadno změnil z rodinného automobilu na malou dodávku.
Jak se díky vzniku střední třídy a hospodářskému rozvoji zlepšovala dostupnost automobilů, Evropa se stala hlavním trhem pro R4. Renault v roce 1962 přijal 7 500 objednávek ve Francii a téměř 5 000 z ostatních zemí v Evropě. V Německu, domově fenoménu zvaného Brouk, se každý den prodalo v průměru 65 kusů R4. Vzhledem k zásadní rozdíly v designu nebyly tyto dva modely přímými konkurenty.
Renault 4 byl symbolem globální vize svého výrobce a pomohl posílit image značky ve světě. Model se vyráběl v rekordním počtu více než 27 zemí a 60 procent produkce se prodávalo mimo Francii, přičemž jen polovina se vyráběla v domovské zemi svého výrobce.
Renault brzy začal podporovat celou řadu iniciativ. V roce 1966 spolu s francouzskou Společností výzkumníků a cestovatele spustil program Routes du Monde. Šest až osm týmů mladých lidí ve věku 18 až 25 let s ním podniklo řadu dobrodružných cest, z nichž každá měla konkrétní téma. Program běžel až do roku 1984.
V roce 1974 přidal závody Coupe de France Renault Cross Elf. V roce 1979 se bratři Marreauovové rozhodli vstoupit do závodů nového stylu, které se po čase staly legendárními: Paříž-Dakar. Počínali si skvěle a se svým Renaultem 4L v konkurenci dvojnásob silnějších vozidel Range Rover V8 obsadili celkové páté místo. V roce 1980 poskočili na třetí místo se ztrátou pouze jedné hodiny a 10 minut na vítěze. Jejich úspěch přitáhl pozornost veřejnosti, kterou zajímaly tyto moderní dobrodružství. Dobrodružství Renaultu 4 pokračuje do dnešních dnů ve formě závodů 4L Trophy, které začaly psát historii v roce 1998 a v rámci ní 1 200 týmů studentů soutěží na cestě z Paříže na jih Monaka. Většina vozidel odsloužila mnoho let a projezdila tisíce kilometrů. Renault 4 je stále důkazem, že tento model zázračně žije dál.


JL, 19.10.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar