Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Renault 4 slaví 50. narozeniny

Slavný Renault 4 představuje symbol emancipace a smyslu pro dobrodružství spojené s poválečným rozmachem. Byl prvním modelem, který lze spojit se snahou Renaultu prezentovat se ve světovém měřítku. Model byl revoluční v mnoha ohledech a nabízel množství technických inovácií.

Letos slaví kulaté 50. narozeniny, ale s velkou nostalgií jej nespojujme, protože tento nadčasový model je jakoby stále mezi námi. Díky svému výkonu, stabilitě a jednoduchému designu umožnil celé generaci mladých řidičů hledat dobrodružství a pomáhal ničit sociální bariéry tehdejších dní. Jde o třetí nejprodávanější model z těch, které se již nevyrábějí. Důkazem je fakt, že se prodalo přes osm milionů kusů ve více než stovce zemí. Renault 4 byl určen pro město i venkov, pro práci i víkendové aktivity, pro úkoly tažného koně i zábavu.
Po pětiletém vývoji se Renault 4 představil médiím na autosalonu Paříž v roce 1961, kde se okamžitě stal hitem. Od začátku se díky množství technických inovací stal symbolem revoluce. Byl prvním Renaultem s pohonem předních kol, disponoval prostorným interiérem a širokými dveřmi, které usnadňovaly nakládání.Konfiguraci tvořil motor vpředu, sklápěcí zadní sedadlo a zavazadlový prostor přístupný odklápěcími zadními dveřmi, čímž se snadno změnil z rodinného automobilu na malou dodávku.
Jak se díky vzniku střední třídy a hospodářskému rozvoji zlepšovala dostupnost automobilů, Evropa se stala hlavním trhem pro R4. Renault v roce 1962 přijal 7 500 objednávek ve Francii a téměř 5 000 z ostatních zemí v Evropě. V Německu, domově fenoménu zvaného Brouk, se každý den prodalo v průměru 65 kusů R4. Vzhledem k zásadní rozdíly v designu nebyly tyto dva modely přímými konkurenty.
Renault 4 byl symbolem globální vize svého výrobce a pomohl posílit image značky ve světě. Model se vyráběl v rekordním počtu více než 27 zemí a 60 procent produkce se prodávalo mimo Francii, přičemž jen polovina se vyráběla v domovské zemi svého výrobce.
Renault brzy začal podporovat celou řadu iniciativ. V roce 1966 spolu s francouzskou Společností výzkumníků a cestovatele spustil program Routes du Monde. Šest až osm týmů mladých lidí ve věku 18 až 25 let s ním podniklo řadu dobrodružných cest, z nichž každá měla konkrétní téma. Program běžel až do roku 1984.
V roce 1974 přidal závody Coupe de France Renault Cross Elf. V roce 1979 se bratři Marreauovové rozhodli vstoupit do závodů nového stylu, které se po čase staly legendárními: Paříž-Dakar. Počínali si skvěle a se svým Renaultem 4L v konkurenci dvojnásob silnějších vozidel Range Rover V8 obsadili celkové páté místo. V roce 1980 poskočili na třetí místo se ztrátou pouze jedné hodiny a 10 minut na vítěze. Jejich úspěch přitáhl pozornost veřejnosti, kterou zajímaly tyto moderní dobrodružství. Dobrodružství Renaultu 4 pokračuje do dnešních dnů ve formě závodů 4L Trophy, které začaly psát historii v roce 1998 a v rámci ní 1 200 týmů studentů soutěží na cestě z Paříže na jih Monaka. Většina vozidel odsloužila mnoho let a projezdila tisíce kilometrů. Renault 4 je stále důkazem, že tento model zázračně žije dál.


JL, 19.10.2011

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar