Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Retro Classics Stuttgart - zájem byl veliký

Na tři dny se nové výstaviště ve Stuttgartu proměnilo v Mekku veteránistů z celého Německa i okolních zemí. Osmý ročník Retro Classics se prezentovalo na osm set vystavovatelů a více než dva tisíce historických vozidel včetně autobusů a traktorů.

V šesti halách bylo k vidění hodně unikátních vozidel. Do jednoho článku by se nám všechno nevešlo, a tak se budeme k veletrhu vracet dalšími materiály. Mezi nejzajímavější expozice pařila oslava 100. výročí narození slavného Fordu T, na které však nechybělo několik pozoruhodných závodních a sportovních verzí včetně třeba kompresorového nebo užitkového pikapu, jenž se vyráběl pouhých čtrnáct dnů.
Desítky modelů značky Mercedes Benz (včetně legendárních typů 500 K, 540 K apod.) dávaly jasně najevo, že jsme ve Stuttgartu, vozy vystavovaly nejen samotná firma, ale hlavně Mercedes Benz Club, případně další sběratelé. Když pomine typy 300 SL nebo závodní 300 SLR, potom se každý musel zastavit před typem 710 SS Tourer, jenž byl v letech 1927 až 1935 vyroben pouze ve 284 exemplářích. V roce 1929 byl dodán do Anglie jistému Lousi Mayerovi, který o něm kdysi prohlásil: „Při nedělních jízdách se tachometr vyšplhal až na 120 mil za hodinu (Pozn. ca 200 km/h, což byl na cestách v roce 1930 opravdu úctyhodný výkon). Ze 115 sportovních a závodních Mercedesů, které jsem měl, patřil tento a kompresorový S Sport/4 k největším mým favoritům“.
Zajímavou historií se mohl pochlubit třeba více než šestimetrový Mercedes Benz 600 Pullmann Landaulet. V letech 1965 až 81 vzniklo 487 provedení Pullmann, z toho však jen 59 verzí Landaulett. V roce 1978 objednala tento model rumunská Dacia jako dar pro Nicolae Ceausescu. Po jeho smrti 24.12 1989 putoval do USA, odkud se teprve letos vrátil zpět do Německa.
Bohatá byla rovněž prezentace klubů, ať značkových nebo pořadatelů veteránských akcí či muzeí. Audi například slavilo čtyřicet let modelu 100, stánku Fiat klubu vévodil „šlágr sezony“ Typ 500 obklopený padesátiletými „pětistovkami“, nechyběly modely Alpine, Alfa Romeo, Ford Capri nebo kolekce britských sportovních vozů. Veletrhu se zúčastnila sice také Asociace Veterán Clubů AČR, ovšem vystavené vozy snad až na závodního Minora a Hakara nevyjadřovaly bohatou historii českého automobilového průmyslu. A ještě malá poznámka. Bohužel vzhledem k roztříštěnosti českého veteránského hnutí jsme na jejich stánku nenašli žádnou pozvánka na veteránské akce na našem území. Co kdyby náhodou propagovaly veteránskou soutěž „konkurence“. Takové akce jako Jarní rallye, Auto Štangl Historic, Ecce Homo Historic, Zbraslav – Jíloviště (mimochodem letos slaví 100 let), Rallye Křivonoska a další, by si reklamu rozhodně zasloužily a dost možná by nalákaly i účastníky ze zahraničí.
Jedna celá hala byla věnována velice zdařilé expozici historických autobusů, nákladních automobilů včetně hasičských s výsuvnými žebříky nebo velké sbírce traktorů. Právě třeba autobusy značek MB Auwärter, F.B.W., Büssing, Steyr, Berna Setra apod. nebyly nikdy na našich silnicích moc k vidění. S takovými vozidly se nesetkáváme každý den, a proto pořadatelé zařadili tato vozidla do nomenklatury veteránského veletrhu, stejně jako motocykly. Taková expozice značky MV Agusta musela nadchnout každého nadšence jedné stopy.
Tak to je stručná prohlídla osmým ročníkem Retro Classics, k dalším zajímavým exponátů, jako byly třeba dva vozy Rolls Royce indických maharádžů, nebo historické závodní vozy Opel, se ještě vrátíme.

Jindřich Lasík, 17.3.2008

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar