Saab rozprodává muzejní unikáty
Prakticky od okamžiku, kdy se začalo mluvit o potížích koncernu General Motors, tak visel velký otazník nad budoucností automobilky Saab.sice se hledal investor, který ve švédskou značku zachránil, občas se zdálo, že se někdo rýsuje, ale nakonec se Saab zachránit nepodařilo.
Ale ještě bolestivější je skutečnost, že se nepodařilo zachránit ani historickou sbírku čítající sto dvacet automobilů, z nichž zhruba padesát bylo vystaveno ve firemním muzeu v Trolhättenu. Nikdo o ucelenou sbírku zájem neměl, a tak bude nutné vydražit jednotlivé exponáty. Pátek 20. ledna byl posledním dnem, do kdy se mohli zájemci hlásit. Do 23. ledna musejí být haly vyklizeny.
V nabídce najdeme jak sériové, tak i předsériové modely, studie, testovací automobily, historické včetně Ur-Saabu, ale také automobily pro rallye, rallycross, americký závod do vrchu Pikes Peak nebo dokonce formuli Saab Formula Junior Monoposti. Švédské soutěžní legendy jako Erik Carlsson (ještě donedávna se účastnil například rakouské veteránské Ennstal Classic s vozy Saab), Stig Blomqvist nebo Per Eklund musí být nyní hodně smutno. S vozy Saab 96 nebo 99 či 900 získali nejedno vítězství ve světových rallye. Koupit si můžete také třeba obě závodní verze Saabu 94 Sonett z roku 1956, studii kupé Saab Catherina (1965) nebo atraktivní studii Saab 900 EV.-1 z roku 1984 s dvoulitrovým přeplňovaným motorem o výkonu 285 či malý autobus Elbil na elektrický pohon.
Letos by značka Saab oslavila 85. narozeniny os svého založení. Ale místo oslav čeká příznivce vozů Saab, a není jich po celém světě málo, smutek a pohřeb. Leteckou firmu Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) založila v roce 1937 skupina podnikatelů, aby v licenci zahájila výrobu německého bombardéru Junkers a amerického Northrop, později pak vlastního letadla. Prvním ředitelem se stal letecký konstruktér Gunnar Ljungström, kterému pomáhali mj. závodník Rolf Mellde a návrhář Karl Andersson. První prototyp s pohonem předních kol, dvoudveřovou karosérií a napříč uloženým vzduchem chlazeným dvoudobým dvouválcem vznikl v roce 1947. Sériová výroba typu 92, nesoucí rukopis leteckých a aerodynamických expertů, se rozeběhla ale teprve koncem roku 1949. Motor pocházel z německého DKW Meisterklasse o objemu 764 cm³, výkonu 25 k a točivém momentu 55 Nm. V roce 1955 jej vystřídal Saab 93, který už měl pod kapotou dvoudobý tříválec objemu 748 cm³ a výkonu 33 k.
Slavná éra začala v roce 1960 s příchodem Saabu 96 a od něho odvozené sportovní verze 850 Monte Carlo. Když začal být tříválec nedostačující, poohlíželi se Švédové po čtyřválci a našli jej ve Fordu Taunus. Zážehový čtyřválec měl objem 1498 cm³ a výkon 65 k. V roce 1967 dostal označení Saab 96 V4 a vyráběl se až do roku 1979.
Málokdo si možná vzpomene, že Saab vyráběl už tehdy i kombi. Kořeny švédských kombíků sahají totiž hodně hluboko, do roku 1959, kdy spatřilo světlo světa první kombi Saab, už tehdy v sedmimístném provedení. Osobitě tvarovaná záď třídveřové karoserie typu 95 se vyznačovala dvoudílnými vodorovně dělenými dveřmi v zadní stěně a malým sedadlem pro dvě děti, které seděly v zavazadlovém prostoru zády ke směru jízdy. Po sklopení obou zadních řad, přičemž poslední lavice se složila do prohlubně v podlaze, vznikla ložná plocha přes půldruhého metru dlouhá. Kdo chtěl, mohl po malé úpravě ve voze i přespat. Devadesát pětku poháněl původně dvoudobý tříválec objemu 841 kubíků, který později nahradil už zmíněný čtyřválec Ford.
J.Lasík, 20.1.2012
V nabídce najdeme jak sériové, tak i předsériové modely, studie, testovací automobily, historické včetně Ur-Saabu, ale také automobily pro rallye, rallycross, americký závod do vrchu Pikes Peak nebo dokonce formuli Saab Formula Junior Monoposti. Švédské soutěžní legendy jako Erik Carlsson (ještě donedávna se účastnil například rakouské veteránské Ennstal Classic s vozy Saab), Stig Blomqvist nebo Per Eklund musí být nyní hodně smutno. S vozy Saab 96 nebo 99 či 900 získali nejedno vítězství ve světových rallye. Koupit si můžete také třeba obě závodní verze Saabu 94 Sonett z roku 1956, studii kupé Saab Catherina (1965) nebo atraktivní studii Saab 900 EV.-1 z roku 1984 s dvoulitrovým přeplňovaným motorem o výkonu 285 či malý autobus Elbil na elektrický pohon.
Letos by značka Saab oslavila 85. narozeniny os svého založení. Ale místo oslav čeká příznivce vozů Saab, a není jich po celém světě málo, smutek a pohřeb. Leteckou firmu Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) založila v roce 1937 skupina podnikatelů, aby v licenci zahájila výrobu německého bombardéru Junkers a amerického Northrop, později pak vlastního letadla. Prvním ředitelem se stal letecký konstruktér Gunnar Ljungström, kterému pomáhali mj. závodník Rolf Mellde a návrhář Karl Andersson. První prototyp s pohonem předních kol, dvoudveřovou karosérií a napříč uloženým vzduchem chlazeným dvoudobým dvouválcem vznikl v roce 1947. Sériová výroba typu 92, nesoucí rukopis leteckých a aerodynamických expertů, se rozeběhla ale teprve koncem roku 1949. Motor pocházel z německého DKW Meisterklasse o objemu 764 cm³, výkonu 25 k a točivém momentu 55 Nm. V roce 1955 jej vystřídal Saab 93, který už měl pod kapotou dvoudobý tříválec objemu 748 cm³ a výkonu 33 k.
Slavná éra začala v roce 1960 s příchodem Saabu 96 a od něho odvozené sportovní verze 850 Monte Carlo. Když začal být tříválec nedostačující, poohlíželi se Švédové po čtyřválci a našli jej ve Fordu Taunus. Zážehový čtyřválec měl objem 1498 cm³ a výkon 65 k. V roce 1967 dostal označení Saab 96 V4 a vyráběl se až do roku 1979.
Málokdo si možná vzpomene, že Saab vyráběl už tehdy i kombi. Kořeny švédských kombíků sahají totiž hodně hluboko, do roku 1959, kdy spatřilo světlo světa první kombi Saab, už tehdy v sedmimístném provedení. Osobitě tvarovaná záď třídveřové karoserie typu 95 se vyznačovala dvoudílnými vodorovně dělenými dveřmi v zadní stěně a malým sedadlem pro dvě děti, které seděly v zavazadlovém prostoru zády ke směru jízdy. Po sklopení obou zadních řad, přičemž poslední lavice se složila do prohlubně v podlaze, vznikla ložná plocha přes půldruhého metru dlouhá. Kdo chtěl, mohl po malé úpravě ve voze i přespat. Devadesát pětku poháněl původně dvoudobý tříválec objemu 841 kubíků, který později nahradil už zmíněný čtyřválec Ford.
J.Lasík, 20.1.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout