Škoda 110 R vyjela před 40 lety
Před čtyřiceti lety zahájila Škoda Auto, tehdy Automobilové závody, národní podnik, výrobu sportovního kupé Škoda 110 R. Vůz navrhli a do výroby prosadili zaměstnanci pobočky v Kvasinách, který se po spojení s mladoboleslavskou Škodou zabýval výrobou menší série užitkových a sportovních vozů včetně Felicie.
Závod v Kvasinách měl ke sportovním automobilům hodně blízko, neboť už před válkou se tady vyráběla Jawa Minor, po válce pak roadstery od škody 1101 a později Felicie.
V listopadu 1967 byla schválena koncepce nového kupé vedením automobilky a první prototyp, z něhož vzniklo první škodovácké kupé, se objevil v březnu 1968. Od pozdějšího sériového provedení se lišilo pouze v detailech. Přesně o rok později byl postaven druhý prototyp a v létě 1970 vyjel z kvasinského závodu první model 100 R Coupe a do konce roku jich bylo postaveno sto osmdesát..
V podstatě vycházel z vozu Š 100/110, jehož výroba byla zahájena v Mladé Boleslavi v roce 1969, jako nástupce modelu 1000/1100 MB. Dvoudveřové kupé se splývavou zádí a uspořádáním sedadel 2+2 charakterizuje prosklená kabina, bezrámová okna dveří, oproti řadě 100/110 také větší čelní sklo a více sešikmené a rovněž velké zadní okno.
Zadní kola poháněl kapalinou chlazený zážehový čtyřválec o objemu 1107 cm, jehož výkon byl zvýšen z 35 kW (48 k) na 45 kW (62 k) prakticky jen zvýšením kompresního poměru 9,5.Zároveň vzrostl i točivý moment na 86 Nm při 3500/min, což se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou umožňovalo rychlost 145 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 18,5 sekundy.
Obě nápravy byly převzaté ze sedanu, vpředu je lichoběžníková se dvěma příčnými trojúhelníkovými rameny a odpružená vinutými pružinami. Vzadu kyvadlová s podélně vlečenými rameny a odpružená vinutými pružinami.
S vozem Škoda 110 R také úspěšně závodili tovární jezdci Josef Srnský, František Udlínek nebo Vlastimil Havel. Objem motoru byl zvýšení na 1144 cm³ a výkon dosahoval ca 73 kW (96 k) při 7500/min. Za zmínku stojí třeba druhé místo Srnského v Rallyee Vltava 72 za Vladimírem Hubáčkem s Renaultem Alpine. O rok později dojel v silné konkurenci desátý. V roce 1974 dojel Havel čtvrtý v Rallye škoda, třetí v Rallye Šumava a sedmý v rallye Zlaté písky atd. Na okruzích nebo v závodech do vrchu sbírali vavříny mj. Milan Žid nebo Oldřich Brunclík.
Z karoserie 110 R Coupe vyšlo několik sportovních speciálů. V roce 1974 to byly tři prototypy s označením 180 RS a 200 RS a z nich odvozený úspěšný sportovní vůz 130 RS. Poslední vůz Š 110 R Coupé byl v Kvasinách smontován 30.12.1980 a celek bylo vyrobeno 57 085 vozů.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec OHV
Objem: 1107 cm³
Výkon: 45,6 kW (62 k) při 5250/min
Točivý moment:86 Nm při 3500/min
Rychlost:145 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 18,5 s
Prům.spotřeba: 9 l/100 km
Rozměry: 4155 x 1620 x 1340 mm
Rozvor: 2400 mm
Rozchod vpředu/vzadu: 1280/1250 mm
Ráfky: 4 ½ J x 14
Pneumatiky: 155 SR14
JL, 28.7.2010
V listopadu 1967 byla schválena koncepce nového kupé vedením automobilky a první prototyp, z něhož vzniklo první škodovácké kupé, se objevil v březnu 1968. Od pozdějšího sériového provedení se lišilo pouze v detailech. Přesně o rok později byl postaven druhý prototyp a v létě 1970 vyjel z kvasinského závodu první model 100 R Coupe a do konce roku jich bylo postaveno sto osmdesát..
V podstatě vycházel z vozu Š 100/110, jehož výroba byla zahájena v Mladé Boleslavi v roce 1969, jako nástupce modelu 1000/1100 MB. Dvoudveřové kupé se splývavou zádí a uspořádáním sedadel 2+2 charakterizuje prosklená kabina, bezrámová okna dveří, oproti řadě 100/110 také větší čelní sklo a více sešikmené a rovněž velké zadní okno.
Zadní kola poháněl kapalinou chlazený zážehový čtyřválec o objemu 1107 cm, jehož výkon byl zvýšen z 35 kW (48 k) na 45 kW (62 k) prakticky jen zvýšením kompresního poměru 9,5.Zároveň vzrostl i točivý moment na 86 Nm při 3500/min, což se čtyřstupňovou mechanickou převodovkou umožňovalo rychlost 145 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 18,5 sekundy.
Obě nápravy byly převzaté ze sedanu, vpředu je lichoběžníková se dvěma příčnými trojúhelníkovými rameny a odpružená vinutými pružinami. Vzadu kyvadlová s podélně vlečenými rameny a odpružená vinutými pružinami.
S vozem Škoda 110 R také úspěšně závodili tovární jezdci Josef Srnský, František Udlínek nebo Vlastimil Havel. Objem motoru byl zvýšení na 1144 cm³ a výkon dosahoval ca 73 kW (96 k) při 7500/min. Za zmínku stojí třeba druhé místo Srnského v Rallyee Vltava 72 za Vladimírem Hubáčkem s Renaultem Alpine. O rok později dojel v silné konkurenci desátý. V roce 1974 dojel Havel čtvrtý v Rallye škoda, třetí v Rallye Šumava a sedmý v rallye Zlaté písky atd. Na okruzích nebo v závodech do vrchu sbírali vavříny mj. Milan Žid nebo Oldřich Brunclík.
Z karoserie 110 R Coupe vyšlo několik sportovních speciálů. V roce 1974 to byly tři prototypy s označením 180 RS a 200 RS a z nich odvozený úspěšný sportovní vůz 130 RS. Poslední vůz Š 110 R Coupé byl v Kvasinách smontován 30.12.1980 a celek bylo vyrobeno 57 085 vozů.
Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec OHV
Objem: 1107 cm³
Výkon: 45,6 kW (62 k) při 5250/min
Točivý moment:86 Nm při 3500/min
Rychlost:145 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 18,5 s
Prům.spotřeba: 9 l/100 km
Rozměry: 4155 x 1620 x 1340 mm
Rozvor: 2400 mm
Rozchod vpředu/vzadu: 1280/1250 mm
Ráfky: 4 ½ J x 14
Pneumatiky: 155 SR14
JL, 28.7.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout