Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda 130 RS A/5 - zapomenutý prototyp

V redakčním archivu jsme objevili kresbu Jiřího Rameše představující dnes již zapomenutý prototyp okruhové verze Škody 130 RS A/5 s interním označením 738. Vůz se poprvé objevil v mezinárodním závodě v Mostě v roce 1978.

Vůz připravilo Výzkumně vývojové oddělení AZNP a měl sloužit jako pojízdná laboratoř. Jak svými tvary tak celkovou koncepcí, to znamená s motorem za hnací nápravou, se hodně podobal legendární Škodě 130 RS. Největší změny doznaly podvozkové skupiny, zavěšení kol, nápravy, brzdy nebo tlumiče Koni. Původ motoru můžeme vystopovat z prototypu Škoda 200 RS. Řadový zážehový čtyřválec OHC s jedním vačkovým hřídelem v hlavě poháněný ozubeným řemenem, měl vrtání 87 mm, zdvih 74,5 mm, objem 1771 cm³ a výkon 113 kW (154 k) při 6250/min. Později zadní kola poháněl celohliníkový dvoulitr se čtyřventilovou technikou, který se používal ve spideru Škoda 733. Vůz měl pětistupňovou převodovku.
Díly karosérie byly z laminátu a hliníkového plechu, přední spoiler existoval ve třech modifikacích.
Pod odklápěcí přední částí se nacházela pouze palivová nádrž, chladiče vody měly své místo po stranách vozu v rozšířených blatnících za dveřmi. Zadní partii zvýrazňovalo mohutné křídlo zlepšující jízdní vlastnosti při vyšších rychlostech. Efektní litá kola byla opatřena nízkými závodními pneumatikami Goodyear. V tréninku zajel Jaroslav bobek s tímto vozem čtvrtý čas v silné konkurenci, v závodě odpadl pro závadu na mazání motoru z pěkného třetího místa. Po mosteckém závodě se objevil ještě v několika závodech, než skončil v propadlišti dějin.

JL, 18.11.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar