Škoda 440 Spartak - zachráněný unikát
Jedním z nejzajímavějších exponátů Cabrio Gallery v Dobřenicích je unikátní Škoda 440 Spartak, kterýnavrhl architekt Otakar Diblík pracujícím ve vývoji n. p. Karosa Vysoké Mýto. Karoserii vyrobili v n. p. Kovona Karviná laminátovou technologií Polytex a vozidlo sestavili s použitím dílů Škoda 440 Spartak ve vysokomýtské Karose pod vedením Ing. Nelezence.
Od roku 1958 v Karose zkoušeli do podvozku vozu nainstalovat upravenou přední nápravu s předním odpružením torzními tyčemi, zadní nápravu upravili odpružení olejo-vzduchovými měchy. Vůz sloužil jako experimentální vzorek k testování nových konstrukcí a materiálů.
První představení proběhlo na soutěži v roce 1956 v Mladé Boleslavi, ale při havárii došlo k poškození přední části. V průběhu testování odlétla za jízdy původní střecha, která pak byla nahrazena novým hard-topem včetně rámu předního okna z Š 450 Roadster. Začátkem 60. let vůz skončil v rohu kotelny vysokomýtské Karosy. Poté ho odkoupil Ing. Nalezenec a dál ho upravoval podle dané módy.
Na zadní blatníky byly přilepeny ploutvičky, zadní světla použita z Fordu Cortina 1200 a přední část z Tatry 603. Vůz byl poté prodán do Pardubic-Drahanovic, kde ale skončil na špalkách. Po onemocnění majitele ho prodala jeho matka v roce 1998 panu Hrbáčkovi z Javorníku. Vůz byl ve velice špatném stavu, ale laminát přežil.
Firemní muzeum v Karose Vysoké Mýto poskytlo veškerou dostupnou dokumentaci a dobové fotografie, pan Hrbáček vyrobil sejmutím otisků původní karoserie sádrový odlitek, který následně dohotovil do stavu 1 : 1 a podle něj vyrobil zbývající části karoserie, které se nedochovaly. Před dokončením finální renovace se přesunula Škoda 440 Karosa do Hradce Králové, kde byla pod vedením nového majitele provedena renovace podvozku, motoru, převodovky a částečně laku do původní podoby.
JL 7.4:2019
První představení proběhlo na soutěži v roce 1956 v Mladé Boleslavi, ale při havárii došlo k poškození přední části. V průběhu testování odlétla za jízdy původní střecha, která pak byla nahrazena novým hard-topem včetně rámu předního okna z Š 450 Roadster. Začátkem 60. let vůz skončil v rohu kotelny vysokomýtské Karosy. Poté ho odkoupil Ing. Nalezenec a dál ho upravoval podle dané módy.
Na zadní blatníky byly přilepeny ploutvičky, zadní světla použita z Fordu Cortina 1200 a přední část z Tatry 603. Vůz byl poté prodán do Pardubic-Drahanovic, kde ale skončil na špalkách. Po onemocnění majitele ho prodala jeho matka v roce 1998 panu Hrbáčkovi z Javorníku. Vůz byl ve velice špatném stavu, ale laminát přežil.
Firemní muzeum v Karose Vysoké Mýto poskytlo veškerou dostupnou dokumentaci a dobové fotografie, pan Hrbáček vyrobil sejmutím otisků původní karoserie sádrový odlitek, který následně dohotovil do stavu 1 : 1 a podle něj vyrobil zbývající části karoserie, které se nedochovaly. Před dokončením finální renovace se přesunula Škoda 440 Karosa do Hradce Králové, kde byla pod vedením nového majitele provedena renovace podvozku, motoru, převodovky a částečně laku do původní podoby.
JL 7.4:2019
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout