Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda&Hispano Suiza H6B - skvost českých karosářů

V březnu 1928 si Spolek československých rafinerií cukru objednal u jedné z nejvýznamnějších českých karosáren J.O.Jech luxusní automobil Škoda Hispano Suiza H6B. V roce 2008 byla dokončena kompletní renovace, která vrátila tomuto historickému artefaktu důstojnou podobu.

Podvozek byl vyroben ve Škodových závodech v Plzni a karosárna J.O.Jech po konzultaci se zákazníkem navrhla, vyrobila v září a slavnostně předala generálnímu řediteli Robertu Mandelíkovi jedno ze svých nejpůsobivějších uměleckých děl.
Přepychové šestiválce v licenci Hispano Suiza vyráběla Škoda Plzeň v letech 1924 až 1929. Mezi znalci se tehdy tradovalo, že kvalitou výroby překonávaly francouzský originál.
Podvozky mířily jak do Škoda Mladá Boleslav, tak k vyhlášeným zahraničním karosářům i tuzemským mistrům. Plzeňský Brožík na jaře 1926 dokončil limuzínu pro prezidenta T.G.Masaryka. Nejméně tři kusy karosovalo technologií Weymann pražské Aero, něco i Petera z Vrchlabí, Beiwl a Uhlík z Prahy. Automobilové karosérie J.O. Jech ovšem navázaly na slavnou firemní tradici. Jistý šlechtic se prý před první světovou válkou Jechovi chlubil – Takhle má vypadat karoserie. Tohle krásné auto jsem koupil v Anglii. Zdatný exportér pan Jech beze slova ukázal šlechtici malý štítek se jménem své karosářské dílny J.O.Jech pod zadní sedačkou anglického vozidla.
Vůz s výrobním číslem 469 poháněl zážehový řadový šestiválec OHV a hliníkovým blokem s ocelovými vložkami válců. Sedmkrát uložený klikový hřídel o hmotnosti 45 kg byl obroben z 350 kg těžkého výkovku. Z objemu 6597 cm³ poskytoval výkon 73,5 kW při 2750/min. S přímo řazenou třístupňovou, nesynchronizovanou převodovkou dosahoval 2,7 tuny těžký automobil rychlosti 140 km/h. Na podvozku se žebřinovým rámem byly zavěšeny tuhé nápravy a odpruženy půleliptickými listovými pery s třecími nebo kapalinovými tlumiči. Palivová nádrže měla objem 110 litrů a na sto kilometrů spotřeboval vůz 20 až 25 litrů paliva.
V roce 2008 byla definitivně dokončena kompletní renovace, která vrátila tomuto historickému artefaktu důstojnou podobu a dnes je ve sbírce muzea Škoda Auto.

Na renovaci se podílely firma Vetren, Prague Classic Car Centre, karosérii podle návrhu Václava Zapadlíka vyrobila firma Jakub Stauch, svým nemalým dílem přispěl také Vladislav Novák a Miroslav a Marie Rekovi z Písku.


JL, 14.12.2012

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar