Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Škoda Popular, Rapid, Superb - 80 let

Hned tři veterány ŠKODA slaví letos osmdesáté narozeniny – Popular, Rapid a Superb. Atraktivní trio položilo v roce 1934 základní kámen vzestupu značky ve třicátých letech, kdy se Škoda stala nejprodávanější značkou na domácím československém trhu a jednou z neuznávanějších automobilek v Evropě.

Automobilka představila všechny tři modely v průběhu několika měsíců, což představovalo skutečnou modelovou ofenzívu. Novinky z Mladé Boleslavi zaujaly tehdy novým konstrukčním řešením: namísto do té doby používaného žebřinového rámu byl u všech tří modelů použit páteřový rám. ŠKODA navíc zavedla nezávislé zavěšení kol, kromě toho v roce 1937 následovaly moderní motory s rozvodem OHV se shora zavěšenými ventily.
Trio vozů posunulo značku kupředu. Již v roce 1936 se ŠKODA s téměř 3.000 prodaných vozů poprvé stala jedničkou na československém trhu a zaznamenávala i významné exportní úspěchy.


ŠKODA Popular

S modelem Popular debutoval v únoru 1934 poprvé model značky Škoda, který měl vedle numerického označení i jméno. A Popular dodržel to, co svým jménem sliboval. Lehký a cenově výhodný model se stal mimořádně populárním vozem, kterým si široké vrstvy zákazníků splnily sen o lidovém voze. Čtyřmístný automobil se neprodával pouze jako sedan, ale i jako dvoudveřový „tudor“ nebo jako polokabriolet, k dispozici bylo i dvoumístné provedení roadster a dodávkový vůz.
Malý vůz, který byl na trh uveden s označením ŠKODA 418 Popular, byl zpočátku poháněn čtyřválcem o výkonu 18 k s objemem 903 cm³. Ve stejném roce přibyl ještě větší čtyřválec objemu 995 cm³ a s výkonem 20 k (ŠKODA 420 Popular). V roce 1937 pak model získal nový čtyřválcový agregát o výkonu 27 k a moderním ventilovým rozvodem OHV (ŠKODA Popular OHV). Maximální rychlost činila 100 km/h. V roce 1938 následoval model ŠKODA Popular 1100 OHV s motorem o objemu 1089 cm³ a výkonem 30 k, v roce 1940 pak ŠKODA Popular 1101 s motorem o výkonu 32 k a řada dalších variant.

ŠKODA Popular se rychle stal nejprodávanějším automobilem v tehdejším Československu. V letech 1934 až 1946 prodala Škoda přes 20.000 vozů ŠKODA Popular, z toho bylo 6.000 vozů exportováno do zhruba 50 zemí. Malý vůz se vyvážel nejen na evropské trhy, ale i do zámoří. Model se mimo jiné prodával v Číně, Indii, v mnoha afrických a jihoamerických státech.

Podstatným důvodem jeho obliby byla spolehlivost. Pověst mimořádně robustního a všestranného vozu podpořila Škoda řadou dálkových jízd. V květnu 1934 se sedm mladých lidí vydalo ve třech vozech na cestu z Prahy do Kalkaty. Bez technických poruch ujeli zhruba 11.000 kilometrů. Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi jsou k vidění originální fotografické záběry z této jízdy. Následovaly pak další jízdy, mezi nimi cesta po USA a Mexiku, kterou v roce 1936 podnikli manželé Elstnerovi: pod heslem „100 dní v malém voze“ ujeli ve voze ŠKODA Popular téměř 25.000 kilometrů.
Také na soutěžních tratích Popular dokazoval, co v něm vězí. V lednu 1936 se Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman s dvoumístným vozem Škoda Popular Sport v provedení roadster účastnili Rallye Monte Carlo. Popular se napoprvé umístil na 2. místě ve své objemové třídě a na 12. místě v celkovém hodnocení. Povzbuzena úspěchem v této soutěži, představila značka mimořádně sportovní modely pod jménem Škoda Popular Sport Monte Carlo. V letech 1936 až 1938 bylo vyrobeno 70 těchto vozů v provedení roadster nebo jako aerodynamické kupé. Jeden exemplář se dnes nachází ve sbírkách ŠKODA Muzea.


ŠKODA Rapid

Taktéž v roce 1934 slavil svou premiéru nový vůz Škoda Rapid. Jako větší sourozenec modelu Popular byl Rapid novým typem střední třídy. Pod kapotou pracoval čtyřválec o objemu 1.195 cm³ a výkonu 26 k. Vozy prvních sérií se nabízely jako dvoudveřový tudor, čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřový kabriolet. Nejčastěji vyráběná verze měla agregát o objemu 1386 cm³ a nejsilnější model, který se vyráběl až do roku 1947, měl motor o objemu 2198 cm³. Celkem prodala ŠKODA téměř 7000 vozů typu Rapid.
Také Rapid prokázal své schopnosti mj. při dálkových jízdách. V roce 1936 objel tehdejší ředitel Československého automotoklubu Břetislav Procházka se svým přítelem Kubiasem ve voze Škoda Rapid za 97 dní celý svět. Trasa obou cestovatelů vedla přes Rusko a Persii, indickou pouští, poté projeli Čínu a Japonsko a lodí se přepravili do USA. Lodí pak cestovali z New Yorku do Evropy. Přes kontinent se s Rapidem vrátili po vlastní ose.
V létě 1938 debutoval společně s modelem Škoda Popular 1100 OHV také nový Rapid 1500 OHV. Automobil měl čtyřválcový motor o objemu 1.558 cm³ a výkonu 42 k.


ŠKODA Superb

Představením modelu Škoda 640 Superb koncem roku 1934 pak automobilka udělala tečku za tímto bohatým rokem. Sériová výroba naběhla v březnu 1935. Od té doby je jméno Superb synonymem mimořádně luxusních automobilů z Mladé Boleslavi.
Pro civilní trh bylo do roku 1949 vyrobeno celkem 600 vozů Škoda Superb. Nejprodávanější variantou byla čtyřdveřová limuzína se šesti postranními okny. V nabídce byl kromě této varianty také čtyřdveřový sedan a kabriolet.
Superb dlouhý 5,50 metru poháněl řadový šestiválec o objemu 2.492 cm³ a výkonu 55 k sil prostřednictvím moderní čtyřstupňové převodovky. Díky zadní nápravě, odpružené příčnou listovou pružinou, cestovala posádka velice pohodlně. Navíc byl Superb jako první vůz značky ŠKODA vybaven hydraulickými brzdami. Ventilový rozvod OHV byl od roku 1938 nasazen i v modelu Superb. Modernizovaný ŠKODA Superb 3000 poháněl řadový šestiválec o výkonu 80 k, se kterým vůz dosahoval maximální rychlosti 120 km/h. Následoval ŠKODA Superb 4000 s motorem o objemu 3.991 cm³.

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar