Tip na výlet - muzeum dopravy ve Strašicích
Při našich cestách po vlastech českých jsme čirou náhodou objevili Dopravní muzeum ve Strašicích. Řekli jsme si, proč se tam nepodívat, protože každá dobrá věc se musí podporovat, zvláště, když jde o záchranu technických památek.
Najít Dopravní muzeum nebylo za tak složité, dovedly nás k němu ukazatele, ale nedejte se odradit starou panelovou cestou do polí. Za pochodu budovaní muzeum se totiž nachází v tankových garážích v areálu zrušených vojenských kasáren. Byť rekonstrukce zchátralých budov nebude jednoduchá, tak přeci jen slozuží dobré věci. Jen si zkuste někde vystavit autobusy nebo trolejbusy.
Rozjet každý projet je těžký, zvláště v dnešní době dvojnásob, ale nějak se začít musí. To si uvědomili členové občanského sdružená ŠKODA - BUS klubu Plzeň a oslovili obec Strašice, která do projektu vložila budovu bývalých tankových garáží. Cílem muzea je mapovat vývoj hromadné dopravy především v bývalém Západočeském kraji. Expozice se má soustředit hlavně na období od druhé světové války po současnost a je rozdělena do tří skupin, zastoupených jak autobusy i trolejbusy, tak fotografiemi či technickými dokumenty.
Druhá část expozice obsahuje technologické celky a příslušenství dopravy, na které si za normálních okolností člověk běžně nemůže sáhnout. Najdete tu třeba soubor armatur trolejového vedení pro trolejbusovou dopravu, kontrolér tramvaje z roku 1937, motorgenerátor pro nabíjení akumulátorů z roku 1943, nebo první český asynchronní trakční motor z prototypu tramvaje LTM 10.08. Zajímavým celkem bude část zachráněného tělesa bývalé pionýrské železnice, která do roku 1976 spojovala plzeňské výstaviště se zoologickou zahradou.
Poslední část má obsahovat drobnější předměty, které neodmyslitelně patří k dopravě – uniformy, jízdenky, stojky na výdej a označování jízdenek, směrové orientace apod. Návštěvník se také seznámí s vývojem hromadné dopravy v jednotlivých regionech kraje prostřednictvím informačních panelů s fotografiemi a mapkami.
Stálé zpřístupnění muzea bude možné až po rekonstrukci budovy, rozdělené na dvě části, ve větší bude vlastní expozice, v menší části vznikne zázemí pro depozitář.
„Naše sdružení se shromažďováním historických autobusů a dalších materiálů k dopravě zabývá od roku 2000, věnovalo tomu značnou část svého času a prostředků. Mezi nejzajímavější exponáty muzea patří autobus Škoda 706 RTO, trolejbus Škoda 7Tr z roku 1952, který zahajoval provoz v Mariánských Lázních. Unikátní je rovněž sbírka autobusů Ikarus, včetně kloubového typu 280, kterému se přezdívalo Čabajka,“ říká Michal Kouba. K vidění je asi dvacítka vozidel.Zajímavostí je kulisa tramvaje z divadelního představení Dáma na kolejích, která se díky zvonku a světelným efektům stala jejich oblíbenou hračkou.
Ještě pár slov ke Škodě 706 RTO. V roce 1956 byly vyrobeny dva prototypy, z nichž jeden byl představen na strojírenském veletrhu v Brně. Využíval osvědčený podvozek, celokovová karoserie měla kostru ze svařovaných profilů a na podvozku spočívala prostřednictvím pryžových podložek. Přední a zadní čela byla zaoblená s výraznými panoramatickými okny. Ve výrobě bylo několik variant vozidla, které se lišily určením, výbavou a technickými parametry. Na výrobě tohoto typu autobusu se podílely podniky Karosa Vysoké Mýto, Liaz Rýnovice a SVA Holýšov. Vystavený autobus opustil brány výrobního závodu ve Vysokém Mýtě v únoru 1961 a byl přidělen ČSAD Klatovy, dopravnímu závodu Sušice. Tam sloužil do 1975, kdy ho odkoupil oddíl kopané TJ Klatovy, který jej vlastnil 14 let. Od roku 1989 je v soukromém vlastnictví a vystřídal několik majitelů.
Když jsme muzeum opouštěli, tak jsme si vzpomněli, jak začínal spolek Barbora budovat skanzen Solvayovy lomy, někdy před více než deseti lety. Dnes byste to tam nepoznali a jestli „autobusovému „sdružení vydrží elán a chuť, potom by zde mohl vzniknout pěkné muzeum. Více na www.spvd.cz/skoda-bus
JL, 4.6.2010
Rozjet každý projet je těžký, zvláště v dnešní době dvojnásob, ale nějak se začít musí. To si uvědomili členové občanského sdružená ŠKODA - BUS klubu Plzeň a oslovili obec Strašice, která do projektu vložila budovu bývalých tankových garáží. Cílem muzea je mapovat vývoj hromadné dopravy především v bývalém Západočeském kraji. Expozice se má soustředit hlavně na období od druhé světové války po současnost a je rozdělena do tří skupin, zastoupených jak autobusy i trolejbusy, tak fotografiemi či technickými dokumenty.
Druhá část expozice obsahuje technologické celky a příslušenství dopravy, na které si za normálních okolností člověk běžně nemůže sáhnout. Najdete tu třeba soubor armatur trolejového vedení pro trolejbusovou dopravu, kontrolér tramvaje z roku 1937, motorgenerátor pro nabíjení akumulátorů z roku 1943, nebo první český asynchronní trakční motor z prototypu tramvaje LTM 10.08. Zajímavým celkem bude část zachráněného tělesa bývalé pionýrské železnice, která do roku 1976 spojovala plzeňské výstaviště se zoologickou zahradou.
Poslední část má obsahovat drobnější předměty, které neodmyslitelně patří k dopravě – uniformy, jízdenky, stojky na výdej a označování jízdenek, směrové orientace apod. Návštěvník se také seznámí s vývojem hromadné dopravy v jednotlivých regionech kraje prostřednictvím informačních panelů s fotografiemi a mapkami.
Stálé zpřístupnění muzea bude možné až po rekonstrukci budovy, rozdělené na dvě části, ve větší bude vlastní expozice, v menší části vznikne zázemí pro depozitář.
„Naše sdružení se shromažďováním historických autobusů a dalších materiálů k dopravě zabývá od roku 2000, věnovalo tomu značnou část svého času a prostředků. Mezi nejzajímavější exponáty muzea patří autobus Škoda 706 RTO, trolejbus Škoda 7Tr z roku 1952, který zahajoval provoz v Mariánských Lázních. Unikátní je rovněž sbírka autobusů Ikarus, včetně kloubového typu 280, kterému se přezdívalo Čabajka,“ říká Michal Kouba. K vidění je asi dvacítka vozidel.Zajímavostí je kulisa tramvaje z divadelního představení Dáma na kolejích, která se díky zvonku a světelným efektům stala jejich oblíbenou hračkou.
Ještě pár slov ke Škodě 706 RTO. V roce 1956 byly vyrobeny dva prototypy, z nichž jeden byl představen na strojírenském veletrhu v Brně. Využíval osvědčený podvozek, celokovová karoserie měla kostru ze svařovaných profilů a na podvozku spočívala prostřednictvím pryžových podložek. Přední a zadní čela byla zaoblená s výraznými panoramatickými okny. Ve výrobě bylo několik variant vozidla, které se lišily určením, výbavou a technickými parametry. Na výrobě tohoto typu autobusu se podílely podniky Karosa Vysoké Mýto, Liaz Rýnovice a SVA Holýšov. Vystavený autobus opustil brány výrobního závodu ve Vysokém Mýtě v únoru 1961 a byl přidělen ČSAD Klatovy, dopravnímu závodu Sušice. Tam sloužil do 1975, kdy ho odkoupil oddíl kopané TJ Klatovy, který jej vlastnil 14 let. Od roku 1989 je v soukromém vlastnictví a vystřídal několik majitelů.
Když jsme muzeum opouštěli, tak jsme si vzpomněli, jak začínal spolek Barbora budovat skanzen Solvayovy lomy, někdy před více než deseti lety. Dnes byste to tam nepoznali a jestli „autobusovému „sdružení vydrží elán a chuť, potom by zde mohl vzniknout pěkné muzeum. Více na www.spvd.cz/skoda-bus
JL, 4.6.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout