Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Trekka - Škoda z Nového Zélandu

Jestliže si někdo myslí, že Škoda Yetti je po Octavii Scout první škodovkou, která dokáže jezdit také po nezpevněných cestách s terénními nerovnostmi, tak je na omylu. V minulosti vyrobila Škoda několik terénních automobilů, a to nejen na našem území.

Jedním z prvních byla vojenská Škoda 1101 P/VO (Typ 938) z let 1946 až 50, postavená na bázi sedanu Š 1200, jež existovala rovněž v provedení 4x4 s redukcí. Mnohem významnější byla Škoda 973, známá spíše jako Babeta, s pohonem všech kol (vypínatelný pohon předních kol) a se zážehovým čtyřválcem 1,5 litru.
Další automobil vhodný pro hodně kamenité cesty vznikl u protinožců na Novém Zélandě a velkou měrou se o něj zasloužil pan Josef Velebný, konstruktér karoserií pro model 1000 MB, který „pod komínem“ pracoval ještě za doby Václava Klementa. Po odchodu do důchodu pracoval i nadále pro škodovku, která jej v roce 1965 vyslala na Nový Zéland, aby dohlédl na montáž nových modelů Škoda 1000 MB, které se sem dovážely v rozloženém stavu.
Tam zjistil, že by farmáři potřebovali vhodný terénní automobil – jednoduchý, levný a spolehlivý. Ještě než se vrátil do Čech, tak navštívil firmu Motor Industries International v Otahuhu.Ltds., pod kterou spadala malá dílna Noela Turnera. Místnímu podnikateli se nápad zalíbil, že požádal firmu Škoda, aby se pan Josef Velebný mohl ještě jednou vrátit na Nový Zéland.
V letech 1965 až 66 spatřilo světlo světa několik prototypů lehkého užitkového automobilu, které nesly rukopis jak českého konstruktéra, tak designera George Taylora. Od pozdějších sériových modelů se lišily děleným čelním sklem a uspořádáním světlometů. Vůz dostal název Trekka a hned při první prezentaci vzbudil značný zájem.
Vzhledově připomínala Trekka legendární Land Rover. Základem byl podvozek, nápravy i motor z Octavie. Jednoduchá karoserie byla svařena z plechových výlisků a existovala v několika provedeních. Jako třídveřový dvou až osmimístný pikap s plátěnou nebo pevnou plastovou střechou nebo jako „stejšn“ s třetími dveřmi v zádi, či dokonce dvoumístný kabriolet.
Rozvor Škody Octavie Combi byl zkrácen ze 2389 mm na 2165 mm a zadní kola poháněl vpředu uložený řadový zážehový čtyřválec OHV o objemu 1221 cm³, který s karburátorem Jikov disponoval výkonem 47 k při 4500/min a ve 3000/min dosahoval největšího točivého momentu 87 Nm. Se čtyřstupňovou převodovkou umožňoval rychlost 105 km/h. Užitečná nosnost byla 500 kilogramů. Všechna kola byla nezávisle zavěšena a vůz mohl být na přání vybaven diferenciálem Balanced Traction s uzávěrkou. Se světlou výškou 190 mm si mohl troufnout i na rozbité cesty. Trekka měřila 3590 mm, byla široká 1600 mm a vysoká od 1785 do 2040 mm podle střechy.
Trekka, někdy nazývaná jako Škoda Trekka, se udržela ve výrobě do roku 1972, kdy novozélandský trh zaplavovaly levné japonské automobily a pro tehdejší Motokov nebyl vývoz podvozků zajímavý. Celkem bylo vyrobeno zhruba tři tisíce vozidel v pěti variantách.


JL, 28.1.2014

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar