Wankel dovedla k dokonalosti Mazda
Původem vyučený knihovník Felix Wankel, narozený v roce 1902, zasvětil celý život vývoji motoru s rotačním pohybem pístu, a to i přestože neměl žádné zkušenosti se spalovacími motoru.
V roce 1953 se dal dohromady s firmou NSU, pro níž sestrojil nejdříve prototyp rotačního motoru, kde se pohyboval prostor kolem pístu. Z něho pak vznikl v roce 1958 rotační motor KKM, v němž se už trojúhelníkový píst pohyboval uvnitř speciálně tvarovaného prostoru.
Po prototypu NSU Prinz se motor s krouživým pohybem pístu o objemu 500 cm³ a 50 koní poprvé objevil v NSU Wankel Spider, prvním sériově vyráběným vozem světa s tímto motorem. Po něm přišla s dalším vozem Mazda, tentokrát měl model Cosmo Sport objem 982 cm³ a 110 k. Při jeho realizaci šli Japonci jinou cestou než Němci, neboť použili motor se dvěma krouživými písty.
A jaký je rozdíl mezi spalovacím motorem s vratným pohybem pístu a motorem, jehož píst koná pohyb krouživý. Funkci válce spalovacího motoru přebírá u Wankelova motoru jeho skříň. Válcový píst nahrazuje píst v trojbokém provedení, klikový hřídel vytváří excentr. Aby se mohl motor typu Wankel srovnávat s motorem klasické konstrukce, byl pro jeho pracovní objem zaveden vyrovnávací koeficient. Oba mají zapalovací svíčky, sací a výfukové potrubí, ale Wankel se obejde bez ojnic a ventilového rozvodu.
Mezi bokem pístu s mírně vypouklými stranami a vnitřní stěnou skříně vznikají při krouživém pohybu pístu pracovní prostory, v nichž probíhá čtyřdobý pracovní cyklus - sání, komprese, expanze a výfuk. Funkci vertikálně se pohybujících pístů zastává u Wankelova motoru trojboký píst s vnitřním ozubením, jehož pohyb v pracovní komoře se přenáší na výstupní hřídel. Motor s krouživým pohybem pístu je jednodušší, menší a také lehčí než klasický, ale také svoje nevýhody, ke kterým patří vysoká spotřeba paliva a horší průběh točivého momentu.
Motory s krouživým pístem našly uplatnění nejen v automobilech, ale také třeba v motorových člunech, sněžných skútrech, motocyklech Hercules a BSA, obojživelných vozidlech, dnes se objevuje i v ultralehkých letadlech. Zatímco NSU po deseti letech výrobu zastavilo, automobilka Mazda pokračovala ve vývoji dál a slavila s ním řadu úspěchů nejen v sériovém provedení, ale i na závodní dráze. Motor s krouživým pístem, který byl řadou opatření průběžně vylepšován a dnes využívá v podstatě pouze jeho základní princip se stále úspěšně vyrábí.
Jindřich Lasík, 29.4.2014
Po prototypu NSU Prinz se motor s krouživým pohybem pístu o objemu 500 cm³ a 50 koní poprvé objevil v NSU Wankel Spider, prvním sériově vyráběným vozem světa s tímto motorem. Po něm přišla s dalším vozem Mazda, tentokrát měl model Cosmo Sport objem 982 cm³ a 110 k. Při jeho realizaci šli Japonci jinou cestou než Němci, neboť použili motor se dvěma krouživými písty.
A jaký je rozdíl mezi spalovacím motorem s vratným pohybem pístu a motorem, jehož píst koná pohyb krouživý. Funkci válce spalovacího motoru přebírá u Wankelova motoru jeho skříň. Válcový píst nahrazuje píst v trojbokém provedení, klikový hřídel vytváří excentr. Aby se mohl motor typu Wankel srovnávat s motorem klasické konstrukce, byl pro jeho pracovní objem zaveden vyrovnávací koeficient. Oba mají zapalovací svíčky, sací a výfukové potrubí, ale Wankel se obejde bez ojnic a ventilového rozvodu.
Mezi bokem pístu s mírně vypouklými stranami a vnitřní stěnou skříně vznikají při krouživém pohybu pístu pracovní prostory, v nichž probíhá čtyřdobý pracovní cyklus - sání, komprese, expanze a výfuk. Funkci vertikálně se pohybujících pístů zastává u Wankelova motoru trojboký píst s vnitřním ozubením, jehož pohyb v pracovní komoře se přenáší na výstupní hřídel. Motor s krouživým pohybem pístu je jednodušší, menší a také lehčí než klasický, ale také svoje nevýhody, ke kterým patří vysoká spotřeba paliva a horší průběh točivého momentu.
Motory s krouživým pístem našly uplatnění nejen v automobilech, ale také třeba v motorových člunech, sněžných skútrech, motocyklech Hercules a BSA, obojživelných vozidlech, dnes se objevuje i v ultralehkých letadlech. Zatímco NSU po deseti letech výrobu zastavilo, automobilka Mazda pokračovala ve vývoji dál a slavila s ním řadu úspěchů nejen v sériovém provedení, ale i na závodní dráze. Motor s krouživým pístem, který byl řadou opatření průběžně vylepšován a dnes využívá v podstatě pouze jeho základní princip se stále úspěšně vyrábí.
Jindřich Lasík, 29.4.2014
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout