Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Wankel dovedla k dokonalosti Mazda

Původem vyučený knihovník Felix Wankel, narozený v roce 1902, zasvětil celý život vývoji motoru s rotačním pohybem pístu, a to i přestože neměl žádné zkušenosti se spalovacími motoru.

V roce 1953 se dal dohromady s firmou NSU, pro níž sestrojil nejdříve prototyp rotačního motoru, kde se pohyboval prostor kolem pístu. Z něho pak vznikl v roce 1958 rotační motor KKM, v němž se už trojúhelníkový píst pohyboval uvnitř speciálně tvarovaného prostoru.
Po prototypu NSU Prinz se motor s krouživým pohybem pístu o objemu 500 cm³ a 50 koní poprvé objevil v NSU Wankel Spider, prvním sériově vyráběným vozem světa s tímto motorem. Po něm přišla s dalším vozem Mazda, tentokrát měl model Cosmo Sport objem 982 cm³ a 110 k. Při jeho realizaci šli Japonci jinou cestou než Němci, neboť použili motor se dvěma krouživými písty.

A jaký je rozdíl mezi spalovacím motorem s vratným pohybem pístu a motorem, jehož píst koná pohyb krouživý. Funkci válce spalovacího motoru přebírá u Wankelova motoru jeho skříň. Válcový píst nahrazuje píst v trojbokém provedení, klikový hřídel vytváří excentr. Aby se mohl motor typu Wankel srovnávat s motorem klasické konstrukce, byl pro jeho pracovní objem zaveden vyrovnávací koeficient. Oba mají zapalovací svíčky, sací a výfukové potrubí, ale Wankel se obejde bez ojnic a ventilového rozvodu.
Mezi bokem pístu s mírně vypouklými stranami a vnitřní stěnou skříně vznikají při krouživém pohybu pístu pracovní prostory, v nichž probíhá čtyřdobý pracovní cyklus - sání, komprese, expanze a výfuk. Funkci vertikálně se pohybujících pístů zastává u Wankelova motoru trojboký píst s vnitřním ozubením, jehož pohyb v pracovní komoře se přenáší na výstupní hřídel. Motor s krouživým pohybem pístu je jednodušší, menší a také lehčí než klasický, ale také svoje nevýhody, ke kterým patří vysoká spotřeba paliva a horší průběh točivého momentu.

Motory s krouživým pístem našly uplatnění nejen v automobilech, ale také třeba v motorových člunech, sněžných skútrech, motocyklech Hercules a BSA, obojživelných vozidlech, dnes se objevuje i v ultralehkých letadlech. Zatímco NSU po deseti letech výrobu zastavilo, automobilka Mazda pokračovala ve vývoji dál a slavila s ním řadu úspěchů nejen v sériovém provedení, ale i na závodní dráze. Motor s krouživým pístem, který byl řadou opatření průběžně vylepšován a dnes využívá v podstatě pouze jeho základní princip se stále úspěšně vyrábí.

Jindřich Lasík, 29.4.2014


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar