Zbraslav-Jíloviště - vydařená vzpomínka
Mezi, můžeme říct kultovní české veteránské akce patří závod Zbraslav – Jíloviště, na jehož 45.ročník se sjelo na 230 historických motocyklů, automobilů, velorexů, formulí 3 i jeden traktor a nákladní automobil Škoda. Chyběl snad jen autobus.
Zřejmě jde o jednu z největších účastí na tomto podniku, byť do jízdy do vrchu odstartovalo „pouze“ 180 vozidel. Původně bylo přihlášeno 160 strojů, ale už od ranních hodin přijížděli další zájemci s prosíkem o účast, kterým bylo „zatěžko“ přihlásit se předem, čímž přidělávají starosti pořádajícímu Veteran Car Clubu Praha.
Jen nás mrzí, že obec se staví ke vzpomínkové akci dosti negativně. Je to s podivem, protože všude jinde v zahraničí by město dokázalo takový veteránský závod s takovou historií a tradicí prodat a zužitkovat ke svému prospěchu. Zbraslav bohužel ne, a přiznali to i členové VCC na tiskové konferenci před akcí. A to je škoda, vždyť se jedná o jeden z nejstarších závodů do vrchu v Evropě, na který se ve 30. letech sjížděla celá evropská špička. Jezdci jako Stuck, Caracciola, Divo byli ve své době takové hvězdy, jako dnes Vettel, Button nebo Alonso. Zbraslav se zatím chová k závodu hodně macešsky. Určitě by neměl být problém například zavřít na jeden den celé náměstí pro dopravu, snad kromě autobusů. Výhodou je, že město lze prakticky ze všech stran objet. To jen na okraj.
Vraťme se k vlastní jízdě pravidelnosti. Krásné počasí přilákalo na Zbraslav tisíce návštěvníků, a jak jsme už řekli i řadu majitelů veteránů, kteří nebyli původně přihlášeni. Automobilová historie byla zastoupena ve všech časových horizontech od roku 1906 až do 1982. Nejstarším automobilem byl Ford N runabout, rok výroby 1906, předchůdce pověstného „téčka“, s nímž jel pan Jiří Černý. Ford T také nechyběl, ale zastínila jej tentokrát značka Hupmobile, kterých se sjely k závodu hned čtyři modely od typu D-Touring (1911) až po šestiválec typ A (1928). Ale diváci viděli i další americké předválečné automobily jako třeba Buick Speedster, Cadillac V63, Dodge Tourer, Lincoln, Nash, Chrysler nebo z třicátých let Pierce Arrow či Cord. Pokud by se udělovala cena elegance, potom by hodně vysoko bodoval krásný Brough Superior Cabrio (1938).
Na Zbraslavi rozhoduje pravidelnost, tzn. nejmenší rozdíl časů obou jízd. Letos se to podařilo Zdeňku Lacigovi s Tatrou 57 B (1947) s časy 5:11,795 a 5:11,811 a také Bohumíru Sládkovi s Jaguarem XJ12 (4:20,103 a 4:20,060). V motocyklech pak Janu Schütznerovi s Jawou 175 (5:28.019 a 5:28.066). Ale jsou i jezdci, jako třeba Mirek Krejsa s PA-Midget, kterým o výsledek vůbec nejde, ale hlavně potěšit oko diváka nádherně svižnou jízdou.
Jen pro zajímavost nejúspěšnějším ve formulích byl Zdeněk Křivohlavý, který stejně jako kolegové byl zatížen trestnými body za překročení průměrné rychlosti. Dosáhl časů 2:44.928 a 2:44.346. Jinak s monopostem Delfin II Škoda zajel i s pomalovacími prahy nejrychlejší čas Jaroslav Prášek časem 2:11.720. Formule, kterých bylo devět byly obohaceny ještě o MG Magnette K3 a aero Minor Sport a možná že by se nim hodila ještě UDA –Střela. V každém případě jsou tyto vozy udržovány s láskou v závodním stavu již půl století a jsou zpestřením zbraslavského závodu. Škoda, že nepřijel ještě Ota Stuchlík, naopak potěšil Milan Zetek se vzácným monopostem Tatra 607.
Role ředitelky se poprvé vůbec zhostila žena - paní Jitka Křečková a to velice dobře a s přehledem.
J.Lasík 10.9.2012
Jen nás mrzí, že obec se staví ke vzpomínkové akci dosti negativně. Je to s podivem, protože všude jinde v zahraničí by město dokázalo takový veteránský závod s takovou historií a tradicí prodat a zužitkovat ke svému prospěchu. Zbraslav bohužel ne, a přiznali to i členové VCC na tiskové konferenci před akcí. A to je škoda, vždyť se jedná o jeden z nejstarších závodů do vrchu v Evropě, na který se ve 30. letech sjížděla celá evropská špička. Jezdci jako Stuck, Caracciola, Divo byli ve své době takové hvězdy, jako dnes Vettel, Button nebo Alonso. Zbraslav se zatím chová k závodu hodně macešsky. Určitě by neměl být problém například zavřít na jeden den celé náměstí pro dopravu, snad kromě autobusů. Výhodou je, že město lze prakticky ze všech stran objet. To jen na okraj.
Vraťme se k vlastní jízdě pravidelnosti. Krásné počasí přilákalo na Zbraslav tisíce návštěvníků, a jak jsme už řekli i řadu majitelů veteránů, kteří nebyli původně přihlášeni. Automobilová historie byla zastoupena ve všech časových horizontech od roku 1906 až do 1982. Nejstarším automobilem byl Ford N runabout, rok výroby 1906, předchůdce pověstného „téčka“, s nímž jel pan Jiří Černý. Ford T také nechyběl, ale zastínila jej tentokrát značka Hupmobile, kterých se sjely k závodu hned čtyři modely od typu D-Touring (1911) až po šestiválec typ A (1928). Ale diváci viděli i další americké předválečné automobily jako třeba Buick Speedster, Cadillac V63, Dodge Tourer, Lincoln, Nash, Chrysler nebo z třicátých let Pierce Arrow či Cord. Pokud by se udělovala cena elegance, potom by hodně vysoko bodoval krásný Brough Superior Cabrio (1938).
Na Zbraslavi rozhoduje pravidelnost, tzn. nejmenší rozdíl časů obou jízd. Letos se to podařilo Zdeňku Lacigovi s Tatrou 57 B (1947) s časy 5:11,795 a 5:11,811 a také Bohumíru Sládkovi s Jaguarem XJ12 (4:20,103 a 4:20,060). V motocyklech pak Janu Schütznerovi s Jawou 175 (5:28.019 a 5:28.066). Ale jsou i jezdci, jako třeba Mirek Krejsa s PA-Midget, kterým o výsledek vůbec nejde, ale hlavně potěšit oko diváka nádherně svižnou jízdou.
Jen pro zajímavost nejúspěšnějším ve formulích byl Zdeněk Křivohlavý, který stejně jako kolegové byl zatížen trestnými body za překročení průměrné rychlosti. Dosáhl časů 2:44.928 a 2:44.346. Jinak s monopostem Delfin II Škoda zajel i s pomalovacími prahy nejrychlejší čas Jaroslav Prášek časem 2:11.720. Formule, kterých bylo devět byly obohaceny ještě o MG Magnette K3 a aero Minor Sport a možná že by se nim hodila ještě UDA –Střela. V každém případě jsou tyto vozy udržovány s láskou v závodním stavu již půl století a jsou zpestřením zbraslavského závodu. Škoda, že nepřijel ještě Ota Stuchlík, naopak potěšil Milan Zetek se vzácným monopostem Tatra 607.
Role ředitelky se poprvé vůbec zhostila žena - paní Jitka Křečková a to velice dobře a s přehledem.
J.Lasík 10.9.2012
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout