Zbraslavské náměstí praskalo ve švech
Náměstí plné automobilů, nádherné letní počasí, uzdravený Maestro Václav Zapadlík, stovky diváků, hladký průběh obou jízd pravidelnosti – taková byla letošní „Zbraslav“, tedy vzpomínková jízda do vrchu Zbraslav – Jíloviště.
Vítaným zpestřením byly bezpochyby exhibiční jízdy monopostů Formule 3, o kterou se zasloužili hlavně manželé Standa a Markéta Profeldovi a Michal Velebný, kteří se dokázali domluvit s pořádajícím Veteran Car Clubem Praha a myslíme si, že spokojeni byli všichni. Protože monoposty ze šedesátých let jsou kapitolou pro sebe, tak se k nim ještě vrátíme samostatným článkem.
Mezi veteránisty zavítal také Maestro Václav Zapadlík se svojí Balilou a byl to zase ten Venca, plný vtipu a humoru. Jak nám prozradil, jeho zdraví se malinko zlepšilo, a tak mu popřejme, aby mu bylo ještě líp. Jen málokdo věděl, že se zasloužil o karosérii malého francouzského vozu SIMA z roku 1929, který zrenovoval do nádherného stavu ing. Ivo Daněk a v premiéře představil právě na Zbraslavi.
Na náměstí budil pozornost i červený Dodge Brothers z roku 1917, který prakticky od třicátých let minulého století stál ve stodole. Nový majitel jej zrenovoval, ala na trať závodu bohužel nevyjel. Škoda. Naopak pan Martin Pavlíček s Dodge Tourer (1924) a Václav Osvald s Dodge Six (1931) byli na silnici na Baně vidět a jeli pěkně svižně.
Mezi sedmi desítkami předválečných automobily převládaly sice naše značky Praga, Tatra, Aero, Škoda, ale diváci, kterých bylo podél tratě letos o poznání méně (možná dali přednost koupání v jednom z posledních letních dnů), mohli obdivovat i zahraniční značky, z nichž stojí za zmínku Nash 480, Hupmobille Roadster, Ford V8, Lincoln L nebo nejstarší Hupmobile 32 HP (1910) či Whippet Overland z roku 1927. Vůz poháněl čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu 28 k při 2800/min.
Ačkoliv je závod vypsán jako jízda pravidelnosti, kdy je třeba ve dvou jízdách zajet stejný čas, tak jen někteří berou soutěžení vážně. Mnoho účastníků si přijede jen užít atmosféru a projet se po části slavné trati závodu do vrchu, který patřil v třicátých letech do Mistrovství Evropy.
Naproti tomu v poválečné kategorii zase převládaly zahraniční značky, mezi které se zamíchalo jen několik škodovek. Zvláště majitelů vozů Chevrolet Corvette, Jaguar E Type nebo Ford Mustang předvedli v plné parádě sílu osmiválců. Takovou třešničkou byly pak dvě Maserati – 3500 (1960) a Sebring (1967). U zrodu slavné italské značky stáli čtyři ze šesti bratrů Maseratiových, kteří v roce 1926 založili v Boloni továrnu na závodní a sportovní automobily. Příď zdobí znak města Boloni – Neptunův trojzubec. Řadový šestiválec měl objem 3,5 litru a dosahuje výkonu 235 k, což umožňovalo rychlost až 235 km/h.
Bez zajímavosti nebyl ani závodní speciál s názvem UDA (Ústřední dům armády) Střela, který se poprvé objevil v třetím ročníku Ceny Prachovských skal v roce 1954. Startoval s ním bývalý motocyklový závodník Berkman. Vůz byl vyroben pouze ve třech exemplářích.
V pořadí už 44. ročník novodobého závodu do vrchu se vydařil a kdo neváhal a dal přednost motoristické historii, tak určitě nelitoval. Jen máme strach, jestli bude počet účastníků přibývat, kam se jejich vejdou.
J. Lasík, 5.9.2011
Mezi veteránisty zavítal také Maestro Václav Zapadlík se svojí Balilou a byl to zase ten Venca, plný vtipu a humoru. Jak nám prozradil, jeho zdraví se malinko zlepšilo, a tak mu popřejme, aby mu bylo ještě líp. Jen málokdo věděl, že se zasloužil o karosérii malého francouzského vozu SIMA z roku 1929, který zrenovoval do nádherného stavu ing. Ivo Daněk a v premiéře představil právě na Zbraslavi.
Na náměstí budil pozornost i červený Dodge Brothers z roku 1917, který prakticky od třicátých let minulého století stál ve stodole. Nový majitel jej zrenovoval, ala na trať závodu bohužel nevyjel. Škoda. Naopak pan Martin Pavlíček s Dodge Tourer (1924) a Václav Osvald s Dodge Six (1931) byli na silnici na Baně vidět a jeli pěkně svižně.
Mezi sedmi desítkami předválečných automobily převládaly sice naše značky Praga, Tatra, Aero, Škoda, ale diváci, kterých bylo podél tratě letos o poznání méně (možná dali přednost koupání v jednom z posledních letních dnů), mohli obdivovat i zahraniční značky, z nichž stojí za zmínku Nash 480, Hupmobille Roadster, Ford V8, Lincoln L nebo nejstarší Hupmobile 32 HP (1910) či Whippet Overland z roku 1927. Vůz poháněl čtyřválec o objemu 2,2 litru a výkonu 28 k při 2800/min.
Ačkoliv je závod vypsán jako jízda pravidelnosti, kdy je třeba ve dvou jízdách zajet stejný čas, tak jen někteří berou soutěžení vážně. Mnoho účastníků si přijede jen užít atmosféru a projet se po části slavné trati závodu do vrchu, který patřil v třicátých letech do Mistrovství Evropy.
Naproti tomu v poválečné kategorii zase převládaly zahraniční značky, mezi které se zamíchalo jen několik škodovek. Zvláště majitelů vozů Chevrolet Corvette, Jaguar E Type nebo Ford Mustang předvedli v plné parádě sílu osmiválců. Takovou třešničkou byly pak dvě Maserati – 3500 (1960) a Sebring (1967). U zrodu slavné italské značky stáli čtyři ze šesti bratrů Maseratiových, kteří v roce 1926 založili v Boloni továrnu na závodní a sportovní automobily. Příď zdobí znak města Boloni – Neptunův trojzubec. Řadový šestiválec měl objem 3,5 litru a dosahuje výkonu 235 k, což umožňovalo rychlost až 235 km/h.
Bez zajímavosti nebyl ani závodní speciál s názvem UDA (Ústřední dům armády) Střela, který se poprvé objevil v třetím ročníku Ceny Prachovských skal v roce 1954. Startoval s ním bývalý motocyklový závodník Berkman. Vůz byl vyroben pouze ve třech exemplářích.
V pořadí už 44. ročník novodobého závodu do vrchu se vydařil a kdo neváhal a dal přednost motoristické historii, tak určitě nelitoval. Jen máme strach, jestli bude počet účastníků přibývat, kam se jejich vejdou.
J. Lasík, 5.9.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout