Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Citroën DS3 R3 - v rallye už na podzim

Citroën Racing kromě speciálů WRC, vždy nabízel výrobky určené i pro zákazníky. V souladu s touto tradicí vznikl model Citroën DS3 R3, který se na trati rally objeví už koncem roku 2010. Cílem univerzálního, výkonného a přitom dostupného vozu je stát se ve své kategorii novým standardem.

Vůz DS3 R3, postavený na základě sériových skupin a specifických závodních komponentů, je nabízen za dostupnou cenu jako kit nebo jako hotový vůz.
Sériová skořepinová karoserie je odlehčena o nepoužité sériové díly a její svary jsou zesíleny. Nakonec je vestavěn vícebodový rám, tvořený více než 45 metry dlouhou ocelovými trubkami. Bezpečnostní klec byla předsmontovaná mimo automobil kvůli zajištění lepší kvality svarů. Od příčky pro upevnění bezpečnostních pásů po zesílené příčné vzpěry dveří, celá řada detailů podvozku umožňuje optimalizovat bezpečnost posádky.
Pro lepší rozložení hmotnosti je akumulátor a automatický hasicí přístroj umístěn za sedadly. Těžiště snižuje i ocelový spodní kryt motoru chránící mechaniku vozu. Měkká nádrž s homologací FIA zůstává na svém původním místě.Spolehlivost na všech typech povrchů souvisí s kvalitou náprav, při jejichž výrobě byly použity veškeré možnosti, které nabízejí předpisy skupiny R. V přední části byl upraven sériový pomocný rám tak, aby k němu mohla být namontována trubková trojúhelníková ramena. Těhlice, původem ze sériové výroby, je odlehčena a přitom zpevněna. Tlumiče, vyvinuté ve spolupráci s firmou BOS, se mohou pochlubit několika novinkami. Hliníková pístnice je mazána v olejové lázni, což zlepšuje pevnost a životnost odpružení. Spodní upínací bod je posunutý dopředu, čímž se zvýšil zdvih a délka vedení tlumiče.
Aby se vůz přizpůsobil všem stylům jízdy, nabízí různé možnosti nastavení: trojčinných tlumičů (nízkorychlostní a vysokorychlostní stlačování, roztahování, nastavitelný hydraulický koncový doraz), odklonu a sbíhavosti (vpředu a vzadu), rozchodu kol a závleku (vpředu).
Sériová zadní nápravnice je zesílena a upravena, aby bylo možno snadno demontovat stabilizátor.
Brzdový systém je vybavený zařízením „pedal box“ s dvojitým hlavním válcem. Na kotoučích vpředu jsou čtyřpístové a vzadu dvoupístové třmeny. Ruční brzda je hydraulická.
Citroën Racing nabízí poprvé ve své historii zákazníkům závodní vozy s přeplňovaným motorem. Motor 1.6 THP, odvozený ze sériového, je vybaven turbodmychadlem a restriktorem (29 mm) dosahuje výkonu 210 k a vyvíjí točivý moment 350 N.m.
Mnoho dílů bylo v souladu s předpisy převzato nebo odvozeno od sériové verze.
Například sací a výfukové potrubí, turbodmychadlo, vstřikovače a vstřikovací čerpadla jsou totožná s původními. Vzduchový filtr, vačkové hřídele, písty, ojnice a setrvačník jsou však specifické závodní díly.
Olejová nádrž byla upravena a vybavena příčkou z kompozitního materiálu, aby nedocházelo k přelévání oleje a zvětšila se světlá výška. Specifické je i výfukové potrubí a systém turbodmychadla.
Poprvé je vůz vybaven pilotovaným ovládáním, které o polovinu zkracuje dobu řazení a zvyšuje spolehlivost. Elektronický systém řízení totiž povolí řazení pouze tehdy, když to režim motoru umožní.
Páčka z kompozitního materiálu umístěná v bezprostřední blízkosti volantu přebírá ergonomii vozu C4 WRC: lehkým zatažením páčky k volantu řidič zařadí vyšší rychlost a zatlačením od volantu nižší. Spojkový pedál se používá jen při rozjezdu. Při řazení rychlostí je spojka ovládána automaticky.
Pod kapotou se nacházejí prvky charakteristické pro toto pilotované ovládání (elektromagnetické ventily, ovládací prvky, hydraulická jednotka), které byly převzaty ze sériového provedení a přizpůsobeny šestistupňové převodovce.
Po dvanácti měsících konstrukce vyjel na silnice koncem srpna 2009. Pro kontrolu pevnosti se první zkoušky prováděly na rozbité šotolině, typické pro středomořské rally. Vývoj pokračoval testováním na asfaltu, což je ideální povrch pro ladění výkonu, i na hladké šotolině. V testech se vystřídalo několik pilotů. Díky tomu, že měli různé úrovně zkušeností, různou citlivost a různý styl jízdy, mohli inženýři shromáždit data, která poslouží budoucím majitelům vozů DS3 R3. Všichni jezdci se shodli, že auto se snadno ovládá, a zdůraznili tři silné stránky: točivý moment 1.6 THP, pilotovaná převodovka a odpružení. DS3 R3 vykazuje vysokou výkonnost a podle všeho se stane novým standardem ve své kategorii v závodech rallye.



Základní technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 THP PSA
Vrtání x zdvih: 77 x 85,8 mm
Objem: 1598 cm³
Výkon: 210 k při 4750/min
Točivý moment: 350 N.m při 3000/min
Pohon: předních kol
Převodovka: sekvenční šestistupňová, pilotovaná elektro-hydraulická, ovládání páčkou u volantu
Diferenciál: samosvorný typ ZF
Brzdy vpředu: vzduchem chlazené kotouče 330 x 30 mm (asfalt) a 300 x 30 mm (šotolina), čtyřpístové třmeny
Brzdy vzadu: kotouče 300 x 8 mm, dvoupístové třmeny
Přední náprava: McPherson, specifické čepy a držáky nábojů
Zadní náprava: náprava ve tvaru H
Tlumiče: nastavitelné trojčinné BOS
Kola asfalt: 7x17“ pneumatiky BFGodrich 200/50/R17
Kola šotolina: 6x15’’, pneumatiky BFGodrich 195/70/R15
Rozměry: 3948 x 1715 x
Rozvor:2465 mm
Rozchod: 1520/1490 mm
Nádrž: 67 litrů
Hmotnost:1230 kg s posádkou (předpisová)
Rozdělení hmotnosti: 64/36 % (vpředu/vzadu)



JL, 16.7.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar