Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Honda Civic Type R jen pro náročné

Sportovní Honda Civic Type R si v posledních letech získala velký okruh nadšených obdivovatelů a počty prodaných kusů překročily všechna očekávání. Proto se Honda rozhodla vyhovět přání věrných zákazníků a připravila „ostrou“ verzi odvozenou od 8.generace.

Siluetou připomíná pětidveřový Civic, od něhož se liší specifickým designem, speciálním nastavením podvozku a sportovním motorem - nejnovějším vývojovým stupněm dvoulitru DOHC i-VTEC.
Zkosený tvar zadních bočních oken přispívá k dynamičtějšímu vzhledu, který posilují výrazné boky, širší rozchod kol, 18“ kola a nízko umístěný přední spoiler s voštinovou mřížkou s červeným logem „H“. Upraven byl také tvar dveří, zadních bočních panelů a předního i zadního nárazníku.
Zvláštní charakter zdůraznují boční ochranné lišty, lakované v barvě vozu. Elegantně se spojují s lemy předních a zadních blatníků, které plynule přecházejí do předního a zadního spoileru. Karoserie tak působí, jako by byla z jednoho celku. Celkový charakter dotvářejí loga Type R na předních brzdových třmenech a nerezových prahových lištách.
Uspořádání interiéru, včetně dvoustupňové přístrové desky, vychází ze stejného principu jako u pětidveřového modelu. Červeně podsvícené ukazatele doplňují panely z leštěného hliníku. Interiér v sobě spojuje prvky z automobilového sportu a sportovních vozů. Volant je potažen perforovanou kůží s červenými švy, hlavice řadicí páky vyrobená z hliníku. K vyšší exkluzivitě přispívá destička s vyrytým unikátním sériovým číslem vozu Civic Type R. S ohledem na výraznější sportovní charakter je model vybaven závodními skořepinovými předními sedadly s výraznými bočními oporami čalouněnými černým materiálem Alcantara a prošívanými červenými švy; sedáky a zadní strany sedadel jsou čalouněné červenou textilií. Dvě výrazná zadní sedadla jsou čalouněna stejnou barevnou kombinací a stejnými materiály jako sedadla přední.
Unikátní koncept s palivovou nádrží umístěnou uprostřed pod předními sedadly umožnil dosažení nízko umístěné ploché podlahy v zadní části vozu. Při sklopených zadních sedadlech se zvětší objem zavazadlového prostoru za předními sedadly ze 485 l na 1352 litrů. Zadní sedadla jsou vybavena zvláštním mechanismem pro snadné a rychlé sklopení opěradel.
Bezchybné jízdní vlastnosti pětidveřové verze vybavené podvozkem se vzpěrami McPherson a se zkrutnou tyčí tvoří ideální základ pro sportovní charakter, což dokazuje originální nastavení pružin, tlumičů a samotné uložení zavěšení, ale také světlá výška zmenšená o 15 mm.
K přesné reakci na pokyny řidiče přispívají 18“ kola z lehkých slitin s pneumatikami o rozměru 225/40 YR18 a posilovač řízení s unikátním nastavením. Přední brzdové kotouče s vnitřním chlazením mají průměr 300 mm, vzadu 260 mm.
Vozy jsou vybaveny protiblokovacím systémem ABS, elektronickým rozdělovačem brzdné síly (EBD) a stabilizačním systémem VSA, který podle potřeby přibrzdí pravá nebo levá kola nebo pomůže s řízením škrticí klapky a brzdového systému.
Kromě předních, bočních a okenních airbagů a dvojitých předpínačů na předních skořepinových sedadlech, jejichž nedílnou součástí jsou velké opěrky hlavy. Všechny nové mají systém upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás na zadních sedadlech.
S ohledem na dynamiku sportovního vozu a silnou motorizaci vyžaduje verze Type R tužší konstrukci karosérie než běžné modely Civic. Proto byly do podlahy zabudovány zesílené příčníky. Některé jsou umístěny přímo před palivovou nádrží, další upevněny mezi úchyty zavěšení zadních kol.
Pro snadné nastupování na zadní sedadla je používán třístupňový krokový mechanismus. V první fázi (24º) se dveře otevřou o 32,8 cm, ve druhé (44º) o 72,2 cm a při plném otevření (58º) je šířka 98,8 cm.
Klíčovým prvkem bezpečnosti je konstrukce karosérie využívající technologie nárazové kompatibility (ACE). Zatížení vyvolané čelní srážkou je tak rozvětveno a vedeno řadou tras kolem prostoru pro cestující. Zatímco dodatečné ocelové desky v prostoru podlahy, v bočních panelech a ve střeše se deformují, cestující zůstávají před nárazy chráněni. Palivová nádrž je ze všech čtyř stran obklopena speciálním rámem a přední příčník, umístěný přímo před nádrží byl zesílen. Volný prostor po obou stranách je využit pro absorpci energie. Rám je zkonstruován tak, aby energii nárazu odváděl kolem nádrže.
Nový Type R je opět poháněn atmosferickým čtyřválcem 2.0 DOHC i-VTEC s elektronickým řízením škrticí klapky a kovaným setrvačníkem z lehké chrom-molybdenové oceli. Použitím nového vyvažovacího hřídele bylo dosaženo snížení vibrací, takže chod motoru je nyní hladší. Technologie proměnlivého zdvihu a časování ventilů VTEC a variabilního časování vačkového hřídele sání (VTC) zůstávají klíčovými prvky konstrukce motoru.
Největší výkon 148 kW (201 k) je nyní dosahován při 8000/min, dříve při 7400/min. Posun do vyšších otáček umožnila nová konstrukce sacího potrubí a sacích kanálů. Jízdní výkony jsou prakticky shodné: zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 s, rychlost 235 km/h. Nový model reaguje pružněji na pokyny plynového pedálu. (více o tomto motoru zítra).
S motorem dobře ladí šestistupňová mechnaická převodovka, jejíž výkonné synchronizátory a vysoce efektivní mechanismus řazení umožňují rychlé a přesné řazení.
Hlavice řadicí páky je vyrobena z obráběného hliníku a její krátké dráhy spolu s lehkostí řazení přispívají k příjemnému pocitu při řazení a současně působí dojmem vysoké kvality.
Honda Civic Type R se prodává ve verzi Race za 729 000 Kč, resp. ve verzi Plus za 789 000 Kč.

Základní technické údaje
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1998 cm³
Výkon: 148 kW (201 k) při 7800/min
Toč.moment: 193 Nm při 5600/min
Rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,6 s
Spotřeba
(město/mimo město/kombin.):12,7/7,0/9,1 l/100 km
Rozměry: 4270 x 1785 x 1445 mm
Rozvor: 2620 mm

Jindřich Lasík, 15.2.2007

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar