Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

MB 800 F Synteze - přenos poznatků z výzkumu do série

Od počátku 80. let představil Mercedes 13 výzkumných vozů. Série těchto průkopnických automobilů – od verze Auto 2000 z roku 1981 až po aktuální F 800 – dokumentuje, s jakou předvídavostí zkoumají inženýři náměty z výzkumu a technologií a pracují na nových řešeních pro budoucnost.

Řada systémů použitých u těchto výzkumných vozů, které byly svého času brány za revoluční, jsou dnes již součástí sériových vozů Mercedes-Benz. Mezi ně patří např. tempomat s udržováním vzdálenosti DISTRONIC, který se objevil poprvé v roce 1991 ve výzkumném voze F 100, o sedm let slavil premiéru ve třídě S.
V této cestě pokračuje i nový F 800 Style. Obdobně jako jeho předchůdci přichází s výraznými inovacemi v oblasti pohonu, komfortu a bezpečnosti, pro něž ruku v ruce s avantgardním designem připravuje cestu do sériové výroby připravovaných vozů Mercedes-Benz.


HMI s Cam-Touch-Pad
Nový Cam-Touch-Pad HMI je inteligentním rozšířením systému COMAND. MB delší dobu vyvíjí další rozšíření ovládacího a zobrazovacího systému. Ovládací jednotku tvoří dotyková plocha (touchpad) umístěná na vyvýšené střední konzoli vedle řidiče a kamera, která obraz prstů ruky z podložky přenáší formou živého obrazu na centrální displej kokpitu. Řidič před sebou vidí posouvající se obrysy svých prstů, přičemž všechny funkce na displeji jsou stále viditelné a lze je lehkým tlakem na dotykovou podložku vyvolat. Obdobně jako na klávesnici laptopu následuje také zde lehká haptická odezva, která se projevuje na prstu, který reakci vyvolal.
Cam-Touch-Pad HMI rozpozná reakci prstů na dotykové ploše a dovoluje intuitivní řízení klimatizace, telefonu, audio- a navigačního systému, atd. Kromě toho displej HMI s Cam-Touch-Pad je oproti obvyklému dotykovému displeji bez otisků prstů


Range on Map
Funkcí Range on Map přichází další užitečná novinka s jednoduchým ovládáním. Použitý systém ukazuje na mapě v úhlu 360º akční rádius pro jízdu s elektrickým pohonem. V případě, že města umožní vjezd pouze automobilům na elektrickou energii, může řidič zjistit, zda mu elektrický akční rádius pro vjezd a výjezd z města vystačí.
Novou ovládací a zobrazovací koncepcí přichází Mercedes-Benz s řešením, které nabízí dosud nedostižné množství informací, navíc prezentované s příkladnou přehledností.


Zrcadlový displej šetří zrak
Zrcadlový displej nového zobrazovacího systému HMI s Cam-Touch-Pad řeší rozdíl mezi pohledem z blízka a z dálky. Informace o jízdě a automobilu jsou v kombinovaném přístroji zobrazeny přes zrcadlo, opticky se ale objevují ve větší dálce. Tím se prodlužuje vzdálenost pro pozorování a oči se nemusí přizpůsobovat při střídání pohledu z dálky a z blízka.


Distronic Plus
S funkcí DISTRONIC PLUS, která reguluje vzdálenost a rychlost vzhledem k vpředu jedoucímu vozidlu a pracuje až do zastavení, přišel MB jako první na světě již v roce 2006. Nová funkce DISTRONIC PLUS s asistenční pomocí v dopravní zácpě je ještě navíc schopná sledovat vpředu jedoucí vůz i do zatáčky. Systém dovede rozeznat rozdíl mezi jízdou do zatáčky a odbočováním, nesleduje tedy „naslepo“ vůz jedoucí vpředu, např. kdyby přejížděl do jiného pruhu, aby mohl opustit dálnici.
Řidič tedy nemusí sám řídit, nová funkce tuto činnost za něho přebírá až do cca. 40 km/h. Poté se asistenční funkce automaticky pozvolna vypne a silový moment v řízení držící stopu se postupně sníží. Samozřejmě může řidič tento systém kdykoli sám svým rozhodnutím ovlivnit. Aktivní zásahy do řízení rozpoznají citlivá čidla a automatická regulace systému se zruší.


PRE-SAFE
Zatímco asistenční funkce sledování vpředu jedoucího vozidla zvyšuje komfort a aktivní bezpečnost, inovovaný ochranný systém PRE-SAFE 360º má za úkol dále zvýšit bezpečnost pasivní. PRE-SAFE 360º vychází ze systému ochrany cestujících PRE-SAFE®, který je dílem vývojového střediska Mercedesu, přičemž PRE-SAFE 360º sleduje ještě prostor za vozidlem. Asi 600 milisekund před hrozícím nárazem zezadu systém aktivuje brzdy. Rozhodující výhodou je, že již stojící automobil je při nárazu zabrzděný a nemůže dojít k sekundárnímu střetu jakým je třeba katapultování postiženého vozu do křižovatky. Samozřejmě také PRE-SAFE 360º ponechává řidiči volnost volby. Přidá-li např. plyn, protože chce střetu s přibližujícím se vozidlem zabránit, jsou brzdy okamžitě uvolněny.


Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Prague Car Festival
Automobilove klenoty
VW Festival
Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2025 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar