Mercedes-Benz SLS AMG GT3 - neobyčejný závodní vůz
Závodní verze fascinuje vzrušujícím designem a čistokrevnou technikou z motoristického sportu. Jeho vývoj byl podřízen předpisům pro GT3 Mezinárodní automobilové federace FIA a je určen jako zákaznický sportovní vůz pro závody na okruzích.
Stylově čistý design s křídlovými dveřmi je zvýrazněn úpravami karoserie. Nové komponenty vyrobené většinou z karbonu dokazují, že se jedná o závodní provedení. Široký vstup pod charakteristickou čelní maskou a další otvory dodávají vzduch pro chlazení oleje a brzdových kotoučů, podobně jako vstupy pod bi-xenonovými světlomety. Pro přítlak kol přední nápravy je určen kromě čtveřice aerodynamických prvků na vnější straně karoserie ještě karbonový spoiler, který navazuje na hladký kryt spodku vozu a na zadní difuzor.
Uprostřed kapoty je rozměrný výstup teplého vzduchu od motoru, otvory na bocích odvádějí vzduch z prostoru brzd. Pro optimalizaci hmotnosti jsou okna na bocích a zadní okno vyrobeny z lehkého polykarbonátu, na přání je uplatněn i u čelního okna.
Pro použití závodních pneumatik došlo k rozšíření předních i zadních blatníků, čímž šířka narostla o 50 mm na 1990 mm. Boční prahy dostaly vstupní otvory pro lepší chlazení brzd zadních kol. Na dolní straně prahů je dobře vidět jak je vyřešena proudová optimalizace spodku vozu. Na B-sloupcích přibylo předepsané hrdlo pro rychlé tankování paliva. Vlastní nádrž o objemu 120 litrů je ve střední části vozu za řidičem.
Široké zadní křídlo z karbonu
Karbonové křídlo na zadním víku lze seřídit do čtyř poloh a přizpůsobit tak vlastnosti vozu konkrétní dráze. Ve spodním zakončení karoserie jsou otvory k odvedení vzduchu ze zadních podběhů kol. Zajímavý pohled je na zadní difuzor z karbonu, který prodlužuje hladký povrch spodku vozu a od zadní nápravy plynule stoupá tak, aby jeho tvarem byly dosaženy tlakové poměry
Motor AMG 6,3 l – V8
Podle předpisů FIA-GT3, odpovídá osmiválec AMG téměř kompletně agregátu ze sériového vozu. Díky snížené hmotnosti zrychlí z klidu na 100 km/h během 3,8 s. Nejvyšší rychlost přesahuje podle použitých převodů hranici 300 km/h.
Osmiválec AMG 6.3 má také v závodní verzi mazání se suchou klikovou skříní. Použitím sacího čerpadla a zároveň čerpadla tlakového včetně externí olejové nádržky odpadla olejová vana. Mazání suchou klikovou skříní dovoluje uložení motoru do nižší polohy, což patří u SLS AMG k nejdůležitějším technologickým přednostem. Nízko uložený motor za přední nápravou v kombinaci s převodovkou v uspořádání transaxle, přináší příznivé rozdělení hmotnosti vozu.
Šestistupňová sekvenční převodovka
Oproti sériovému vozu je použita šestistupňová závodní převodovka s postupným řazením. Pilot řadí jednotlivé stupně páčkami na volantu. Převodovka je namontována na zadní nápravě a torzní rourou, která účinně odolává ohybovému a krutovému namáhání, spojena s motorem .
Lamelová závěra diferenciálu integrovaná do převodovky, spolu s funkcí kontroly záběru zajišťují mimořádné schopnosti zrychlování vozu. Uvnitř torzní roury rotuje otáčkami motoru hnací hřídel, který je obdobně jako u sériového modelu a závodního vozu Mercedes třídy C (DTM) vyrobený z karbonových vláken.
Lehký hliníkový podvozek s dvojicí trojúhelníkových příčných ramen na všech kolech má upravenou kinematiku. Pro optimální přizpůsobení charakteru konkrétní závodní dráhy a různým povětrnostním podmínkám jsou připraveny možné změny nastavení.
Závodní brzdy
Všechna čtyři kola mají brzdové kotouče vyrobené moderní technologií s použitím kompozitů. Náročná technika celého systému umožňuje perfektní odvod tepla a tím i spolehlivou funkci. Všechny kotouče mají vnitřní chlazení, drážkovaný povrch a jsou děrované. Na předních kolech jsou použity šestipístkové třmeny, na zadních kolech čtyřpístkové. Do sériové výbavy patří ABS s odladěním pro závodní účely.
Na kolech AMG z lehké slitiny s centrálním uchycením ve formátu 12 x 18“ (vpředu) a 13 x 18“ (vzadu) jsou závodní pneumatiky 287 x 682 mm (vpředu) a 315 x 708 mm (vzadu). Klasický čtyřpaprskový design kol vylepšuje chlazení brzdového systému. Rychlé zastávky v boxech a výměnu kol garantuje v podlaze integrovaný vzduchový zvedák, jehož čtyři stojky vyzdvihnou závodní GT3 o asi 190 mm.
Interiér se skořepinovým sedadlem
Řidič má k dispozici skořepinovou sedačku, šestibodový pás a systém HANS, který při nehodě přilbu fixuje a minimalizuje tak riziko zranění. Bezpečnost zvyšuje vnitřní konstrukce z ocelových trubek.
Díky otevřené horní části závodního volantu o průměru 330 mm neztrácí řidič z dohledu centrální displej s informacemi o rychlosti, otáčkách motoru, provozní teplotě, dosažených časů na okruhu nebo zvolený rychlostní stupeň. Volant je opatřen rychlospojkou, což ulehčuje nastupování a vystupování z vozu. Spínači na ploše ve středu volantu může řidič aktivovat další funkce jako je např. rádiové spojení s boxem nebo světelná houkačka. Další ovladače, které se týkají start/stop funkce motoru AMG V8, kontroly záběru, zařazení zpětného chodu a aktivace hasícího zařízení, jsou umístěny na střední konzoli.
Nový SLS AMG GT3 je podle FIA-GT3 vyvinut a oprávněn k účasti na všech závodních sériích GT3, včetně 24-hodin ve Spa-Francorchamps (Belgie) nebo na Nürburgringu.
JL, 15.4.2010
Uprostřed kapoty je rozměrný výstup teplého vzduchu od motoru, otvory na bocích odvádějí vzduch z prostoru brzd. Pro optimalizaci hmotnosti jsou okna na bocích a zadní okno vyrobeny z lehkého polykarbonátu, na přání je uplatněn i u čelního okna.
Pro použití závodních pneumatik došlo k rozšíření předních i zadních blatníků, čímž šířka narostla o 50 mm na 1990 mm. Boční prahy dostaly vstupní otvory pro lepší chlazení brzd zadních kol. Na dolní straně prahů je dobře vidět jak je vyřešena proudová optimalizace spodku vozu. Na B-sloupcích přibylo předepsané hrdlo pro rychlé tankování paliva. Vlastní nádrž o objemu 120 litrů je ve střední části vozu za řidičem.
Široké zadní křídlo z karbonu
Karbonové křídlo na zadním víku lze seřídit do čtyř poloh a přizpůsobit tak vlastnosti vozu konkrétní dráze. Ve spodním zakončení karoserie jsou otvory k odvedení vzduchu ze zadních podběhů kol. Zajímavý pohled je na zadní difuzor z karbonu, který prodlužuje hladký povrch spodku vozu a od zadní nápravy plynule stoupá tak, aby jeho tvarem byly dosaženy tlakové poměry
Motor AMG 6,3 l – V8
Podle předpisů FIA-GT3, odpovídá osmiválec AMG téměř kompletně agregátu ze sériového vozu. Díky snížené hmotnosti zrychlí z klidu na 100 km/h během 3,8 s. Nejvyšší rychlost přesahuje podle použitých převodů hranici 300 km/h.
Osmiválec AMG 6.3 má také v závodní verzi mazání se suchou klikovou skříní. Použitím sacího čerpadla a zároveň čerpadla tlakového včetně externí olejové nádržky odpadla olejová vana. Mazání suchou klikovou skříní dovoluje uložení motoru do nižší polohy, což patří u SLS AMG k nejdůležitějším technologickým přednostem. Nízko uložený motor za přední nápravou v kombinaci s převodovkou v uspořádání transaxle, přináší příznivé rozdělení hmotnosti vozu.
Šestistupňová sekvenční převodovka
Oproti sériovému vozu je použita šestistupňová závodní převodovka s postupným řazením. Pilot řadí jednotlivé stupně páčkami na volantu. Převodovka je namontována na zadní nápravě a torzní rourou, která účinně odolává ohybovému a krutovému namáhání, spojena s motorem .
Lamelová závěra diferenciálu integrovaná do převodovky, spolu s funkcí kontroly záběru zajišťují mimořádné schopnosti zrychlování vozu. Uvnitř torzní roury rotuje otáčkami motoru hnací hřídel, který je obdobně jako u sériového modelu a závodního vozu Mercedes třídy C (DTM) vyrobený z karbonových vláken.
Lehký hliníkový podvozek s dvojicí trojúhelníkových příčných ramen na všech kolech má upravenou kinematiku. Pro optimální přizpůsobení charakteru konkrétní závodní dráhy a různým povětrnostním podmínkám jsou připraveny možné změny nastavení.
Závodní brzdy
Všechna čtyři kola mají brzdové kotouče vyrobené moderní technologií s použitím kompozitů. Náročná technika celého systému umožňuje perfektní odvod tepla a tím i spolehlivou funkci. Všechny kotouče mají vnitřní chlazení, drážkovaný povrch a jsou děrované. Na předních kolech jsou použity šestipístkové třmeny, na zadních kolech čtyřpístkové. Do sériové výbavy patří ABS s odladěním pro závodní účely.
Na kolech AMG z lehké slitiny s centrálním uchycením ve formátu 12 x 18“ (vpředu) a 13 x 18“ (vzadu) jsou závodní pneumatiky 287 x 682 mm (vpředu) a 315 x 708 mm (vzadu). Klasický čtyřpaprskový design kol vylepšuje chlazení brzdového systému. Rychlé zastávky v boxech a výměnu kol garantuje v podlaze integrovaný vzduchový zvedák, jehož čtyři stojky vyzdvihnou závodní GT3 o asi 190 mm.
Interiér se skořepinovým sedadlem
Řidič má k dispozici skořepinovou sedačku, šestibodový pás a systém HANS, který při nehodě přilbu fixuje a minimalizuje tak riziko zranění. Bezpečnost zvyšuje vnitřní konstrukce z ocelových trubek.
Díky otevřené horní části závodního volantu o průměru 330 mm neztrácí řidič z dohledu centrální displej s informacemi o rychlosti, otáčkách motoru, provozní teplotě, dosažených časů na okruhu nebo zvolený rychlostní stupeň. Volant je opatřen rychlospojkou, což ulehčuje nastupování a vystupování z vozu. Spínači na ploše ve středu volantu může řidič aktivovat další funkce jako je např. rádiové spojení s boxem nebo světelná houkačka. Další ovladače, které se týkají start/stop funkce motoru AMG V8, kontroly záběru, zařazení zpětného chodu a aktivace hasícího zařízení, jsou umístěny na střední konzoli.
Nový SLS AMG GT3 je podle FIA-GT3 vyvinut a oprávněn k účasti na všech závodních sériích GT3, včetně 24-hodin ve Spa-Francorchamps (Belgie) nebo na Nürburgringu.
JL, 15.4.2010
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout