Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mercedes Benz SLS AMG - V8 jako umělecké dílo (I)

Exkluzivní technicky dokonalý osmiválec umístěný vpředu za nápravou (mid-ship) a propojený se vzadu umístěnou dvouspojkovou převodovkou v uspořádání transaxle. Kdo otevře téměř dva metry dlouhou kapotu vozu SLS AMG, spatří fascinující výkonný motor vyvinutý exkluzivně pro nový model.

Tento vidlicový osmiválec 6.3 umístěný vpředu za nápravou je uzpůsobený provozu ve vysokých otáčkách, jeho mazání je vyřešeno suchou klikovou skříní a vysokému výkonu napomáhá optimalizace sání i výfuku. Právě svým výkonovým maximem 420 kW/571 k při 6800/min a 650 Nm při 4750 otáčkách vytváří nová měřítka a je zároveň nejsilnějším sériově vyráběným osmiválcem s atmosférickým sáním na světě. Z klidu zrychluje na 100 km/h za 3,8 s, rychlost je elektronikou omezena na 317 km/h. Ve spojení s hmotností 1620 kg odpovídající normě DIN vychází velice atraktivní hodnota výkonové hmotnosti – 3,86 kg/kW (2,84 kg/k).
Cíleným využitím opatření optimalizujících spotřebu má Mercedes SLS AMG v příslušné kolonce uvedenou hodnotu 13,2 l/100 kilometrů. Vysoký točivý moment je přenášen lehkým hnacím hřídelem na dvouspojkovou převodovku AMG se sedmi převodovými stupni, která je umístěná na zadní nápravě a s blokem motoru jí propojuje torzní roura.
Nový osmiválec s atmosférickým plněním byl vyvinut ze základního motoru M156, který používá např. Mercedes-Benz E 63 AMG (386 kW/525 k) s točivým momentem 630 Nm. Nejdůležitější změny byly provedeny na sání a výfuku, olejovém hospodářství a klikovém mechanismu. Po konstrukční stránce je motor M 159 obdobně jako již M 156 vyvinut kompletně firmou AMG. Nový V8 motor pro vůz s křídlovými dveřmi dává na klikovém hřídeli již od 2500 otáček moment 545 Nm, přičemž jeho nejvyšší hodnota 650 Nm je k dispozici od 4750 otáček za minutu. To je víc než u všech ostatních motorů této objemové třídy s atmosférickým sáním dávající obdobný výkon.


Základní technické údaje

Objem: 6208 cm³
Vrtání x zdvih: 102,2 x 94,6 mm
Kompresní poměr:11,3 : 1
Výkon: 420 kW (571 k) při 6800/min
Litrový výkon: 67,6 kW (92 k)
Točivý moment: 650 Nm při 4750/min
Litrový točivý moment: 104,7 Nm
Střední pracovní tlak: 13,16 bar
Hmotnost motoru (suchá): 205 kg
Spotřeba paliva:13,2 l/100 km
Zrychlení 0-100 km/h: 3,8 s
Rychlost: 317 km/h


Základem pro navyšování výkonu a točivého momentu motoru byla optimalizace plnění válců. Nové uspořádání vedení nasávaného vzduchu vede ke snížení tlakových ztrát; kompletní přepracování ventilového rozvodu vylepšuje dynamiku plynů. Nové hořčíkové sací potrubí dostalo přesně na sebe navazující délky vytvářející rezonanční plnění. Osm sacích vstupů s délkou 290 mm a průměrem 51,5 mm slouží k dopravě vzduchu do spalovacích prostorů. Za novými filtry s objemem téměř 9500 cm³ jsou umístěny dvě škrtící klapky o průměru 74 mm. Do plného otevření uplyne pouhých 150 milisekund
Další pozoruhodností motoru V8 je náročný rozvod ventilů – 32 ventilů v hlavě válců ovládají hrníčková zdvihátka, jejichž konstrukce umožňuje provozní tuhost systému a tím i vysoké otáčky při zároveň velkých průtočných průřezech, z čehož těží hodnoty výkonu a točivého momentu. Velkoryse dimenzované sací ventily mají průměr 40 mm, jejich protějšky u výfuku pak 34 mm. Na rozdíl od závodního motoru je tady využit bezúdržbový rozvod s hydraulickým vymezováním ventilové vůle.
Všechny čtyři vačkové hřídele mají plynulé a variabilní ovládání v rozsahu 42 stupňů. Natáčení vačkových hřídelů na sací i výfukové straně, které se děje v závislosti na zatížení a otáčkách umožňuje vysoké hodnoty výkonu i točivého momentu, stabilní volnoběžný chod a nízké emise škodlivin. Podle otáček lze měnit překrytí ventilů pro optimální plnění spalovacích prostorů zápalnou směsí a co nejúčinnější odstranění spalin. Variabilitu vačkových hřídelů zajišťuje elektrohydraulický systém, na který dohlíží elektronická řídící jednotka motoru.
Podstatným kriteriem technické koncepce vozu SLS AMG bylo umístění motoru. Aby došlo ke snížení těžiště vozu a rovnoměrnému rozdělení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu, bylo třeba motor zabudovat co nejníže a zároveň posunout směrem ke středu vozu. Řešení, vidlicový osmiválec umístit za přední nápravu a zkombinovat ho s převodovkou v tzv. transaxle uspořádání, vedlo k rozložení hmotnosti v poměru 47/53.
Nízké uložení motoru umožnilo jeho přepracování na mazání se suchou klikovou skříní, takže nebylo zapotřebí použít olejovou vanu. Mazaní se suchou klikovou skříní se skládá ze sacího čerpadla, čerpadla tlakového a z olejové nádržky s objemem 5 litrů umístněné před motorem. Sací čerpadlo odvádí olej přímo z klikové skříně a hlav válců a dopravuje ho v množství maximálně 700 litrů za minutu do externí olejové nádrže.
Tlakové čerpadlo dopravuje olej z externí nádrže zpět do motoru a zajišťuje tak jeho spolehlivé mazání i při vysokých hodnotách příčného zrychlení. Regulace tlakového čerpadla podle aktuální potřeby mazání se orientuje podle řídící jednotky, která vychází z otáček, teploty a zátěže motoru. To vede ke snížení ztrátového výkonu v motoru a k redukci spotřeby paliva.
Poprvé v motoru pro SLS AMG využitou inovací je tzv. koncepce plynové pružiny. Tady se pod pracovním pístem během jeho pohybu k dolní úvrati využívá energie komprimovaného vzduchu v těsné klikové skříni při zpětném pohybu pístu k horní úvrati. Tento princip snižuje ztráty prouděním, přičemž další pozitivní efekt je výrazně zvýšená pevnost klikové skříně. S koncepcí plynové pružiny bylo možné snížit spotřebu o 1,5 procenta při současném navýšení výkonu o 7 kW/9,5 k.
K novinkám patří také osm kovaných pístů, které jsou celkově o 0,5 kg lehčí než odlévané. Snížení kmitajících hmot zlepšuje reakce na příkazy a vytáčení motoru. O co nejlepší chlazení vysoce namáhaných pístů se starají trysky oleje s tlakovou regulací umístěné v klikové skříni. Kliková skříň je z hliníkové slitiny a váží o 4 kg méně než u motoru M 156. O snížení hmotnosti se postaraly také hliníkové šrouby, které jsou o asi 0,6 kg lehčí než ocelové. Hmotnost motoru V8 (suchá) se po této optimalizaci dostala na 205 kg, což představuje bezkonkurenční výkonovou hmotnost 0,36 kg/k.
Blok motoru a hlavy válců jsou vyrobeny z hliníko-hořčíkové slitiny, která s ohledem na hmotnost, tepelné a mechanické zatížení nebo mez únavy představuje optimální řešení. Pro osm kluzných ploch pracovních válců motoru M 159 využili specialisté AMG obdobně jako u motoru M 156 náročnou technologii, která vytváří na tření optimalizovanou vrstvu (technologie LDS – Lichtbogen-Draht-Spritzen). Přednostmi je snížené tření a opotřebení a trvanlivost.

High-tech komponenty a systémy převzaté z motoru M 156:
Jemně vyvážený klikový hřídel z kované oceli;
Kapalinové chlazení hlavy válců využívající termicky vysoce účinný princip s příčným prouděním, uplatňovaný u závodních motorů;
Variabilní řízení chladící kapaliny pro optimální účinnost;
Počítačem řízená dodávka paliva čerpadlem integrovaným do nádrže.

Kapalinové chlazení přebírá velký, za čelní maskou umístěný chladící modul, ve kterém je integrován také kondenzátor klimatizace a chladič oleje pro posilovač řízení. Tímto novým uspořádáním se ušetřily oproti dosavadnímu řešení praktikovaném u motoru M 156 4 kg při současném navýšení jeho výkonnosti.
Nový výkonný motor V8 je vyráběn v motorárně AMG v duchu filozofie One man, one engine. To znamená, že kompletně celý motor ručně montuje vždy jeden jediný technik, což stvrzuje podpisem na destičce připevněné k agregátu. Estetickým zážitkem je také design tohoto vidlicového osmiválce: počínaje novým lakováním krytu hořčíkového sacího potrubí v barvě titanové šedi s dvojicí perfektně provedených symbolů firmy AMG a konče karbonovým zakrytím motoru dodávaným na přání.

Dokončení zítra

JL, 7.1.2010





Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar