Autokaleidoskop

Denně aktualizovaný magazín ze světa automobilů, veteránů, automobilového sportu a cestování

Mini se vrací se světových rallye

Značka MINI se příští rok vrátí do Mistrovství světa rallye FIA WRC a sezóna 2012 bude prvním plnohodnotným účinkováním v této nejvyšší disciplíně automobilových soutěží. MINI nasadí soutěžní vůz postavený na základě sériového modelu Countryman ve spolupráci se společností Prodrive.

Rauno Aaltonen

Rauno Aaltonen

Srdcem je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 od BMW Motorsport a vůz odpovídá regulím třídy Super2000, které umožňují startovat automobilům s přeplňovanými motory do objemu 1,6 litru a s pohonem všech kol. První zkušební nasazení se plánuje už na letošní podzim.
Vstupem do světa rallye chce MINI navázat na bohatou tradici v této disciplíně motoristického sportu. V šedesátých letech například slavil MINI Cooper S mnoho triumfů v Rallye Monte Carlo. Za volanty zvítězil v roce 1964 Paddy Hopkirk, o rok později Timo Mäkinen a v roce 1967 Rauno Aaltonen.
Člen představenstva BMW AG odpovědný za prodej a marketing, Ian Robertson, vysvětluje vstup MINI do světa rally: „Jsem velmi potěšen, že MINI vstupuje do nejpopulárnější mezinárodní disciplíny motoristického sportu, protože dobré výsledky v tomto klání se pozitivně odráží na vnímání značky. Zákazníci značky MINI se navíc o automobilový sport aktivně zajímají. Jsem nadšený, že otevřeme další kapitolu účasti značky MINI na scéně světového rally. MINI Countryman je k tomuto kroku ideálním základem. Společnost Prodrive je velmi zkušeným partnerem, s nímž již několik měsíců spolupracujeme na přípravě soutěžního automobilu.“
Ředitel společnosti Prodrive, David Richards, ke společnému projektu uvádí: „V 60. letech porazil MINI Cooper S silný Ford s osmiválcovým motorem, čímž si získal srdce mnoha příznivců. Vítězství v soutěži dlouhé 4000 kilometrů, která tehdy byla nejnáročnějším automobilovým kláním na světě, bylo ohromným úspěchem. Myslím si, že naše nové soutěžní MINI se stane favoritem i dnešních fanoušků rally. Již nyní máme před sebou mnoho objednávek od týmů, které by chtěly nové soutěžní MINI nasazovat. První dodávky plánujeme na počátek roku 2011.“
Prodrive pracuje na vývoji soutěžního MINI Countryman WRC již od počátku roku 2009. Společnost založená Davidem Richardsem v roce 1984 je dodnes nezávislým podnikem, aktivním v motorsportu. Značné kompetence společnosti Prodrive jasně prokazují úspěchy. V MS automobilových soutěží vybojovala šest titulů, v britském mistrovství cestovních vozů BTCC pět a tři v závodě 24 hodin Le Mans.
Jedná se nejen o první čtyřdveřový MINI, ale také o nejprostornější MINI se zvýšenou pozicí sedadel a variabilním interiérem. Pro soutěžní nasazení je ještě významnější kvalitní podvozek nabízející obratnost blížící se motokáře, ale také pohon všech kol MINI ALL4. Akčním členem je elektromagneticky řízený mezinápravový diferenciál umístěný před zadní nápravou, který mění rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu. V běžných jízdních situacích může k zadním kolům putovat až 50 procent síly motoru, v extrémních podmínkách jsou zadní kola připravena přenést až 100 procent točivého momentu.
Jako základ byla použita verze MINI Cooper S Countryman. Jeho zážehový čtyřválec 1.6 je přeplňovaný dvoukomorovým turbodmychadlem Twin-Scroll a vybavený přímým vstřikováním paliva, stejně tak jako variabilním ventilovým rozvodem. Výsledkem použití moderních technologií je nejlepší možná vyváženost mezi výkonností a spotřebou paliva. Motor sériového provedení disponuje výkonem 135 kW/184 k, který umožní zrychlit během 7,6 s. O technických parametrech se zatím nemluví, ale lze předpokládat, že výkon bude na úrovni…


JL, 4.8.2010

Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout


Adus s.r.o.

RSS feed
Mapa webu
Validátor
© 2024 Autokaleidoskop.cz Všechna práva vyhrazena.
Partneři: Auto ESA - váš spolehlivý autobazar