DKV navrhuje model profesionální nafty
Pokud by český stát zavedl tzv. profesionální naftu, mohl by na dodatečném výběru daní získat tři až deset miliard korun. Znamenalo by to po vzoru jiných evropských zemí zavést vratku části spotřební daně, která by českým dopravcům snížila vysokou cenu nafty v ČR.
A v mezinárodní dopravě by je motivovala k omezení tankování v zahraničí. To prudce stouplo po zvýšení spotřební daně k 1. lednu 2010 a český stát tak podle odhadů DKV v roce 2010 přišel na výběru daně o zhruba 8 miliard korun.
Podle analýz DKV by v případě ČR za každých 100 milionů litrů „nové“ motorové nafty, o které by se v důsledku refundace spotřební daně zvýšilo tankování v ČR, stát inkasoval na daních 1,8 miliardy Kč. Prvních 100 milionů litrů přinese vyrovnání nákladů a příjmů, je ale pravděpodobné, že s ohledem na zvolenou sazbu a situaci v jiných zemích může stát nově inkasovat 3–10 miliard Kč, odhaduje DKV.
Celkový objem prodané motorové nafty na českém trhu za rok 2010 byl 4,5 miliardy litrů, přičemž podle odhadů DKV nákladní doprava nad 7,5 t (na kterou by se po vzoru jiných států aplikovala profesionální nafta) představuje 2 miliardy litrů.
„Po navýšení spotřební daně z 9,95 na 10,95 Kč/litr motorové nafty k 1.1. 2010 jsme upozorňovali, že dojde k odlivu čerpání našich dopravců ve prospěch levnějších zemí EU,“ uvádí O. Pavlík a dodává: „Předpoklad se potvrdil a v současné době až 35 procent našich zákazníků přesunulo tankování do zemí s levnější naftou.“ Stát tak podle propočtů DKV loni přišel o 8 miliard korun.
V Evropě jsou v současné době čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jde o Španělsko, Francii, Belgii a Slovinsko. Model profesionální nafty je vyzkoušený a osvědčil se jako vhodný nástroj, jak přitáhnout tankování do dané země. Např. Slovinsko se po navýšení spotřební daně v Rakousku o 5 eurocentů stalo hlavní tankovací zemí pro trasy směrem z Turecka a Balkánu do západní Evropy.
Jak model profesionální nafty funguje v praxi? Pokud například dopravce požádá o refundaci spotřební daně ve Španělsku, čtvrtletně dostane zpátky značnou částku. Konkrétně z 1 litru nafty získá zpět 2,9 centu. Jestliže nakoupí 30 000 litrů nafty, vrátí se mu za čtvrtletí až 2 700 eur (roční limit je 50 000 litrů na vozidlo, resp. SPZ). O vrácení spotřební daně může dopravce žádat u nákladních aut o celkové hmotnosti minimálně 7,5 t a autobusů s nejméně 8 místy k sezení.
DKV svým zákazníkům nově nabízí kromě refundace DPH možnost vratky spotřební daně ve Španělsku prostřednictvím karty DKV, což je jednoduché a komfortní. Pokud by dopravce chtěl nárok na refundaci spotřební daně uplatnit jako fyzická nebo právnická osoba přímo, znamenalo by to nechat se ve Španělsku zaregistrovat a dát si přidělit daňové identifikační číslo plátce daně, dále se starat o to, aby i jeho dodavatelé byli registrováni, předávat průběžně úřadům údaje nutné pro vrácení daně z minerálních olejů a konečně vést a spravovat ve Španělsku účet. DKV nabízí zásadní zjednodušení celého procesu.
JL, 23.9.2011
Podle analýz DKV by v případě ČR za každých 100 milionů litrů „nové“ motorové nafty, o které by se v důsledku refundace spotřební daně zvýšilo tankování v ČR, stát inkasoval na daních 1,8 miliardy Kč. Prvních 100 milionů litrů přinese vyrovnání nákladů a příjmů, je ale pravděpodobné, že s ohledem na zvolenou sazbu a situaci v jiných zemích může stát nově inkasovat 3–10 miliard Kč, odhaduje DKV.
Celkový objem prodané motorové nafty na českém trhu za rok 2010 byl 4,5 miliardy litrů, přičemž podle odhadů DKV nákladní doprava nad 7,5 t (na kterou by se po vzoru jiných států aplikovala profesionální nafta) představuje 2 miliardy litrů.
„Po navýšení spotřební daně z 9,95 na 10,95 Kč/litr motorové nafty k 1.1. 2010 jsme upozorňovali, že dojde k odlivu čerpání našich dopravců ve prospěch levnějších zemí EU,“ uvádí O. Pavlík a dodává: „Předpoklad se potvrdil a v současné době až 35 procent našich zákazníků přesunulo tankování do zemí s levnější naftou.“ Stát tak podle propočtů DKV loni přišel o 8 miliard korun.
V Evropě jsou v současné době čtyři země, které vysokou cenu nafty kompenzují vratkami části spotřební daně. Jde o Španělsko, Francii, Belgii a Slovinsko. Model profesionální nafty je vyzkoušený a osvědčil se jako vhodný nástroj, jak přitáhnout tankování do dané země. Např. Slovinsko se po navýšení spotřební daně v Rakousku o 5 eurocentů stalo hlavní tankovací zemí pro trasy směrem z Turecka a Balkánu do západní Evropy.
Jak model profesionální nafty funguje v praxi? Pokud například dopravce požádá o refundaci spotřební daně ve Španělsku, čtvrtletně dostane zpátky značnou částku. Konkrétně z 1 litru nafty získá zpět 2,9 centu. Jestliže nakoupí 30 000 litrů nafty, vrátí se mu za čtvrtletí až 2 700 eur (roční limit je 50 000 litrů na vozidlo, resp. SPZ). O vrácení spotřební daně může dopravce žádat u nákladních aut o celkové hmotnosti minimálně 7,5 t a autobusů s nejméně 8 místy k sezení.
DKV svým zákazníkům nově nabízí kromě refundace DPH možnost vratky spotřební daně ve Španělsku prostřednictvím karty DKV, což je jednoduché a komfortní. Pokud by dopravce chtěl nárok na refundaci spotřební daně uplatnit jako fyzická nebo právnická osoba přímo, znamenalo by to nechat se ve Španělsku zaregistrovat a dát si přidělit daňové identifikační číslo plátce daně, dále se starat o to, aby i jeho dodavatelé byli registrováni, předávat průběžně úřadům údaje nutné pro vrácení daně z minerálních olejů a konečně vést a spravovat ve Španělsku účet. DKV nabízí zásadní zjednodušení celého procesu.
JL, 23.9.2011
Líbil se vám článek? Zalinkujte jej!
Tisknout